על רקע עומסי התנועה הכבדים, מתקרבים להסעת המונים ושינוע מטענים ברחפנים גדולים? 60 מיליון שקל יושקעו בעשר חברות, אשר ישתתפו בפיילוט של רשות החדשנות, נתיבי איילון, משרד התחבורה ורת"א, לבחינת השימוש ברחפנים גדולים לנשיאת נוסעים ומטענים כבדים במרחב אווירי מוהל. במסגרת הפיילוט, יודגמו במשך שנתיים יכולות הרחפנים באתרים שונים ברחבי הארץ.

שטראוס מעלה מחירים: חומוס, שמן זית וממתקים | כל הפרטים
הוצאות של כ-210 מיליארד שקלים: מדינת ישראל ניצבת בפתח משבר כלכלי אדיר

בהמשך לפיילוט הקודם, שעמד בכל המדדים שנקבעו, החברות יבצעו בשנתיים הקרובות שבוע טיסות ברחבי הארץ בכל חודש (24 הדגמות). הטיסות יתבצעו במרחב אווירי מנוהל, בפריסה ארצית למרחקים ארוכים של עד 150 ק"מ, תוך נשיאת מטענים כבדים יותר, לרבות כלים, שיאפשרו בעתיד גם הטסה של אנשים ממקום למקום.

גם הפיילוט הנוכחי יבוצע תוך שיתוף פעולה עם רשות התעופה האזרחית (רת"א) וגופים נוספים. החברות, שנבחרו להשתתף בפיילוט הן:

חברת איירוויז דרונז, שפיתחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית לניהול חכם של מרחב אווירי וציי רחפנים.

חברת אף.טי פתרונות אוויריים, המספקת שירותי הפעלה, הדרכה והטמעה וכן שירותי אינטגרציה לטובת מתן הפתרון המיטבי ללקוח ופועלת בתחומי ההנדסה האזרחית והבנייה, חקלאות, אנרגיה מתחדשת וביטחון ואבטחה.

חברת אלסייט, המספקת פתרון תקשורת לתעשיית הרחפנים, האמור לאפשר לגורמים שונים לבצע פעולות מסחריות.

חברת AGL, העוסקת באפיון מערכות וחדרי שליטה ובקרה, כתיבת נהלי תפעול והפעלה לחדרי שליטה ובקרה, הדרכת הסמכות ושמירת כשירות של אנשי התעופה.

חברת AIR TAXI ISRAEL הפועלת בשיתוף פעולה עם חברות מתחומי התעופה הרלוונטיים לפרוייקט הרחפנים.

חברת ברוק, המפעילה שירותי תעופת מסוקים. החברה מתכננת להפעיל כלים בסינרגיה עם מסוקים וכלים אוויריים על בסיס מאפייני טיסה דומים.

חברת DOWN WIND הפועלת בתחום כלי טיס מאוישים מרחוק ויצרנית כלי טיס.

חברת היילנדר תעופה, המספקת פתרון טכנולוגי מקצה לקצה למשלוחים אוטונומיים על ידי רחפנים, כולל אפליקציה למשתמש הקצה שמציגה בזמן אמת את מיקום הרחפן והתקדמות המשלוח האווירי.

חברת קנדו דרונס, המנגישה פתרון המבוסס על מערכת הכוללת יכולות רחפנים, תוכנת שליטה ובקר ייחודית להפעלת בצורה אוטומטית ואוטונומית וליווי מקצועי להטמעה.

חברת רובוטיקאן, העוסקים בפיתוח מערכות רובוטיות אוטונומיות ניידות בקרקע ובאוויר ומפתחת רחפנים מהירים.

במסגרת הניסויים, לראשונה בישראל תתבצע הדגמת טיסות של רחפני מונית אוויר, בשלב הראשון ללא נוסעים. זאת, עד להשגת מענה בטיחותי מתאים לדרישות הרגולציה. בנוסף, יופעלו רשתות רחפנים בתאי שטח עירוניים בפריסה ארצית ויתבצעו טיסות רחפנים מדגמים וסוגים שונים של חבורת שונות במרחב אוויר מנוהל.

"ישראל ממשיכה להוביל את חום הרחפנים ברמה הבינלאומית", ציין מנכ"ל רשות החדשנות, דרור בין. "עם סיום השלב הראשון של הטסת הרחפנים על ידי מפעילים שונים באותו מרחב אווירי מנוהל, רושמות החברות הישראליות הישגים מסחריים מרשימים בארץ ובעולם. בתחום הרחפנים, ישראל מהווה מודל למדינה המפתחת רגולציה וטכנולוגיות, המאפשרות ניהול ובקרה של הפעלת רחפנים מרובים לצרכים שונים ומתקרבת בקצב מהיר למודל הפעלה שוטף, שיאפשר טיסות ברום נמוך בכל חלקי הארץ".