מדינת ישראל ניצבת בפתח משבר כלכלי גדול, כשההוצאות האדירות בשל המלחמה והוצאות השיקום, צפויות להגיע לעשרות מיליארדי שקלים. בעקבות כך, ישראל מתכננת לגיוס חוב של כ-60 מיליארד דולר, להקפיא גיוס עובדים למשרדים הממשלתיים ולהגדיל את המסים, כשהיא קרובה להכפיל את הוצאות הביטחון כדי להמשיך ולממן את המלחמה בעזה, כך עולה מדיווח ב"פייננשל טיימס".

מאז שהחלה המלחמה ב-7 באוקטובר גייסה ישראל למעלה מ-300 אלף חיילי מילואים, כשמקביל עשרות אלפי אזרחים נעקרו מבתיהם בצפון ובדרום הארץ, וההוצאות הפרטיות צנחו. במקביל, כ-150 אלף פועלים פלסטינים נמנעו מלהיכנס לשטח ישראל מיהודה ושומרון, מה שפגע בין היתר, בענף הבנייה. עם זאת, רוטנברג מדגיש כי הוא מצפה שהכלכלה הישראלית תתחיל להתאושש, כשמספר גדול של חיילי מילואים כבר שוחרר משירות, וההוצאות הפרטיות יתגברו. לדבריו, "היסודות הכלכליים נמצאים שם, אם מסתכלים על מגזר ההייטק, זה שם, גם אם מסתכלים על ההשקעות בתשתיות ועל הצריכה הפרטית, הכל יחזור לעלות".

אגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין במשרד האוצר (צילום: אוליבייה פיטוסי)
אגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין במשרד האוצר (צילום: אוליבייה פיטוסי)

רוטנברג גם הוסיף כי בשנת 2023, הגדילה הממשלה את ההוצאות בכ-26 מיליארד שקלים בגלל המלחמה, כשמדובר בתוספת של 4.7 מיליארד דולר לביטחון, שכן משרד האוצר הוציא אישורים מיוחדים כדי לאפשר לממשלה לפעול מחוץ למסגרת התקציב, מיד לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. בניסיון לאזן את המספרים, משרד האוצר מתכנן להעלות את המע"מ ל-18% ב-2025, כשעוד השנה יגדלו המסים על מוצרי העישון והבנקאות, ויוקפאו עליות השכר במגזר הציבורי.