"הכלכלה צועדת למסלול התרסקות אחרי פסח. הסתכלתי על מדד מרץ, שעלה ב־0.6%, וזה צבע אדום ואזעקת אמת לכלכלה". כך אמר שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן בראיון ל"מעריב" ערב חג הפסח.

ברגע האחרון ובמהלך דיון דרמטי בקבינט: נמנעה התקיפה באיראן | דיווח
פרשן ערבי טוען: "ארה"ב שינתה פאזה, ברור שישראל תגיב"

לעוד כתבות במדור עסקים

לדבריו, "מצד אחד הגירעון תופח. מצד שני אישרנו פעם שנייה תקציב ל־2024 עם גירעון של 6.6%, אבל לצערי נגמור את השנה בגירעון של 9%־10%, ויצטרכו להביא תקציב בפעם השלישית. השארתי לנתניהו עודף תקציבי של 10.7 מיליארד שקל שעומד להפוך לגירעון של 200 מיליארד שקל".

עוד אומר השר לשעבר כי "למרות ריבית גבוהה של 4.5% ומדדים שעולים, הכלכלה מחזיקה מעמד בזכות הסקטור הפרטי. אבל אם המדינה תמשיך כך, גם זה לא יעזור. הסכם הסיוע הביטחוני עם ארה"ב בגובה 3.5 מיליארד דולר לשנה מסתיים ב־2028 ולא יוארך. אין סיכוי שהאמריקאים יאריכו אותו כי כך גם התחייבנו כלפי סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי האמריקאי. בעקבות כך, ייווצר חור נוסף ונהיה באמת ב'ברוך' עצום".

בדבריו מסביר ליברמן כי "התעשיות הביטחוניות המשגשגות זקוקות לרכיבים שצריך להביא מהולנד או מדרום קוריאה ויש בעיות אספקה. הטורקים הטילו אמברגו על חומרי בנייה שצריך לייבא ממקומות יקרים. אין יבוא מכונית וסחורות מהמזרח ונמל אילת כמעט ריק".

בתשובה לשאלה מה לעשות כדי לשנות את המצב, הוא אומר כי "צריך לוותר על 5.8 מיליארד שקל כספים קואליציוניים. חייבים לקצץ בתשלומי ההעברה. אבל את נתניהו זה לא מעניין כי הוא עסוק אך ורק בהישרדותו האישית".

שר האוצר לשעבר מעריך כי מיד אחרי חג הפסח, תהיה עליית מחירים דרמטית ולא רק במוצרי החלב "בעיקר בגלל עלויות השינוע. מחירי הדלק יעלו וגם מחירי הדירות ואף אחד בממשלה לא מתעסק עם הכלכלה".

בתשובה למערכת היחסים המתוחה עם האמריקאים, הדגיש ליברמן כי "אחרי 7 לאוקטובר טרח הנשיא ביידן להגיע אישית לביקור תמיכה. עכשיו, כשהותקפנו על ידי האיראנים, האמריקאים התייצבו והורידו שליש מהרקטות וסייעו לנו מודיעינית עם מערכות מכ"ם. למרות כל זאת, ביבי מצפצף על האמריקאים, והסיוע האמריקאי עלול להיות בסכנה. הסיוע תקוע בקונגרס בגלל כל מיני פגישות ומאבקים פוליטיים".

לשאלה האם היה חוזר לאוצר כדי להציל את המשק, משיב בשלילה: "זה בלתי אפשרי. כל הקואליציה המטורללת הזאת לא מוכנה לקצץ בכספים הקואליציוניים אלא רוצים עוד ועוד תוספת. זה לא רק בן גביר או סמוטריץ' אלא ש"ס ויהדות התורה שמתחמקים משירות צבאי. אי אפשר להאמין לאריה דרעי בעניין הקואליציה העתידית עם ביבי. לא ראיתי שהוא תמך בשר הפנים משה ארבל בסוגיית השירות הצבאי".