הדיווח שפורסם הערב (חמישי) כי נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, החליט על הפסקת כל הסחר עם ישראל, הכוללת את כל פעילות היבוא והיצוא למדינה, עורר זעם רב בקרב אנשי העסקים בישראל.

שי חג׳ג׳, יו״ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, אמר: ״הזהרנו פעם אחר פעם. ישראל חייבת להיות עצמאית בייצור מזון טרי ואסור לה להיות תלויה במדינות אחרות.  מדיניות האוצר, לצערינו, היתה ועודנה לעודד יבוא, מה גם -  שלא הוריד מחירים- אלא פגע בחקלאות. ייבוא העגבניות מטורקיה- פגע בחקלאי עוטף עזה, האחראים על גידול 70% מתוצרת העגבניות בישראל. ועכשיו זה. לא נעים לומר: הזהרנו אתכם!״.

נשיא התאחדות התעשיינים ד״ר רון תומר הוסיף: ״כבר לפני חודש בקשנו ממשרדי האוצר והכלכלה להגיב באיום ואז ביצוע של הטלת מכסי מגן מול טורקיה של 100% כדי לאותת גם לארדואן וגם לעולם שישראל לא תשב בשקט על חרם נגדה. מעבר לרפיסות ואבדן הכבוד הלאומי – איבדנו מסר חשוב לכל מי שמבקש להחרים אותנו – שלא נקבל זאת וכל מחרים יוענש בחזרה.

״מוטב מאוחר מבכלל לא – צריך להטיל כבר כעת מכסי מגן של 100% לשלוש שנים על כל הייבוא מטורקיה ובמוצרים מסויימים לאסור לגמרי ייבוא משם. רק ככה יבין ארדואן שלא יכול לשחק איתנו ושצעד שלו גורר תגובה והיא ארוכת טווח. דבר זה גם יאפשר ללא מעט תעשיינים מקומיים שמוכנים להשקיע ולהקים קווי ייצור נוספים בישראל לשמור על העצמאות היצרנית כי יש עתיד לרכש מקומי מהם. כמו כן זו העת לחזק את העצמאות היצרנית שלנו בתחום המזון והבנייה- על המדינה לעשות ככל שביכולתה בכדי לעודד הקמה והרחבה של מפעלי מזון ובנייה אשר יגדילו את היקף כמות המזון וחומרי הבנייה המיוצרים  בישראל כדי להתנתק מהתלות בטורקיה״.