רבים הזהירו מפני ההשלכות ההרסניות בקיצוץ תקציב הבריאות, ותסריט האימים שהם הציגו - הפך למציאות, כאשר הנהלת קופת חולים כללית הודיעה היום (רביעי) לכלל בתי החולים, כי לא תעביר להם כספים על חשבון חודש ספטמבר האחרון, בגובה 200 מיליון שקל, שאמורים היו לעבור אליהם במסגרת רכש שירותים. הצפי הוא כי זוהי אינה ההשפעה השלילית הראשונה של הקיצוץ, שכן מרבית קופות החולים נמצאו בלאו הכי בגירעונות - הגירעון המעודכן ביותר של כללית עומד על כ-1.3 מיליארד שקל. התשלום אמור לעבור ביומיים הקרובים, לקראת תחילת חודש דצמבר. 


ההחלטה של משרד הבריאות שלא לחתום על הסכמי הייצוב, ובעקיפין בכספים שכללית מעבירה, צפויים לפגוע בעיקר בבתי החולים שאינם ממשלתיים ושאינם בבעלותה של כללית. במסגרת הסכמי הייצוב, האוצר היה אמור להעביר שלושה מיליארד שקלים לכללית. בתי החולים שייפגעו הם בתי חולים פרטיים שפועלים במתכונת ציבורית, בהם שערי צדק והדסה, שבעצמה נמצאת בשלהי תהליך הבראה ממושך לאחר גירעונות כבדים וסכנת סגירה, לניאדו ומעייני הישועה. זאת מפני שבניגוד ליתר בתי החולים, הם מופקרים לטפל לבד בגירעונות ובתשלומים לספקים ועובדים. גורם באחד מבתי החולים אמר ל"מעריב אונליין" כי אותותיו של המשבר יורגשו רק בבתי חולים אלה, עוד זמן רב לאחר סיומו המיוחל, שכן ייפגע האמון מול הספקים שלא יסופק להם התשלום. מדובר בספקים רבים החל בספקי שירותי הבריאות ועד ספקי הניקיון. 
בתגובה להודעה של כללית, מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין שלח היום מכתב לראש הממשלה ושר הבריאות בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, בו הוא מבהיר כי "לקיצוץ זה השלכות מרחיקות לכת בראש ובראשונה על בתי החולים הציבוריים הלא ממשלתיים. ללא מלוא התשלום של קופת החולים הגדולה בישראל, בתי החולים האלה ייכנסו למצוקה תזרימית שתפגע אנושות ביכולתם של בתי החולים הציבוריים הלא ממשלתיים לשלם משכורות, וכן ביכולתם לשלם עבור רכש תרופות וציוד מתכלה. אני מפציר בכם לסיים מידית ולפני סוף שבוע זה את המשבר האמור, וזאת בראש ובראשונה לטובת כלל אזרחי מדינת ישראל שיפגעו ישירות בשל המשבר הנוכחי. חשוב לציין, כי כל המערכת הבריאות הציבורית סובלת ממחסור בתקציבים, ומשברים כאלה מפרקים אותה לחלוטין". 

צילום: מרק ישראל סלם


כזכור, לפני כשבועיים החליטה הממשלה הממשלה על קיצוץ רוחבי של 1.35% בבסיס תקציבי משרדי הממשלה, אשר יעלה ל-1.55% ב-2020 וימשיך לעלות בשנים שלאחר מכן עד לשנת 2037, זאת במטרה לממן תוספות שכר לגמלאי שירות הביטחון. יום לאחר מכן, הודיע בר סימן טוב לכלל מנהלי בתי החולים בישראל ומנהלי קופות החולים בנושא היערכות לקיצוץ בתקציבי משרד הבריאות ובתי החולים בשנת 2019, ובו הודיע בין כי בין היתר הקיצוץ יבוא על חשבון הסכמי הייצוב עם קופות החולים תוך צמצום התמיכות הצפויות לבתי החולים וקופות החולים. זאת, בנוסף לקיצוץ במערך האשפוז, בהן התכנית לשיפור הטיפול בפגים, תכנית המיונים ותכנית הזיהומים וסיוע של משרד הבריאות לבתי החולים שערי צדק בירושלים ואסותא אשדוד.


במקביל, אנשי רשויות מקומיות בגליל המערבי ורעיה שטראוס בן דרור נשיאת אגודת הידידים של המרכז הרפואי לגליל ומיכאל אילוז – יו''ר אגודת הידידים, פנו לליצמן בקריאה לצאת במאבק לביטול החלטת ממשלת ישראל לקצץ בתקציבי הבריאות כחלק מקיצוץ רוחבי בתקציבי הממשלה. "בישראל קיימים פערים נוראיים במצב הבריאות בין המרכז לפריפריה. מספר המיטות לנפש ומספר הרופאים - כולם קטנים בחצי בפריפריה, לעומת המרכז וכתוצאה מכך, שיעור התמותה אצלנו גבוה הרבה יותר. מדובר בחיי אדם. בחיי אזרחי הגליל. המרכז הרפואי לגליל הנמצא בנהריה משרת את 600 אלף תושבי הגליל המערבי. המרכז עשה בשנים האחרונות מאמצים אדירים לשפר את איכות השירות הרפואי לתושבים. זאת למרות מצוקות תקציב אדירות. בשנה החולפת השתתף המרכז בהצלחה בפיילוט ארצי, בשיתוף משרד הבריאות, להורדת היקף הזיהומים בבתי החולים – מקור תמותה מרכזי. הפיילוט שאליו התגייסו כל אנשי הצוות הרפואי הביא להפחתה של עשרות אחוזים בהיקף הזיהומים ולהצלת חיים. על כך אנו גאים מאד. חשוב מאד שמהלך זה שהובלתם, יימשך במסגרת  תוכנית לאומית מלאה בתחום זה, כמו גם תוכנית סיוע לחדרי המיון הקורסים תחת עומס חולים. אלה הן החלטות הגוזרות כאמור סיכויי חיים של תושבינו''.
 
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "תקציב משרד הבריאות תוקצב באופן מלא כל התקציב המיועד לקופת חולים כללית, אשר באמצעותו היא, בין היתר, צפויה לשלם לבתי החולים ואף אושרה העברתו לקופה על ידי כלל הגורמים במשרד האוצר. העברת הכספים ממתינה לאישורו של מנכ"ל משרד הבריאות".
 
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הקיצוץ האחרון שבוצע בתקציב המשרד, ללא תיאום עימנו, מעמיד את המשרד והמערכת בפני שוקת שבורה. יחד עם זאת נפעל עם משרד האוצר וקופ״ח כללית על מנת למזער את הפגיעה בבתי החולים הציבוריים".