יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ ניסן סלומינסקי מאיים לבטל את חוק איסור השימוש במזומן שאמור להיכנס לתוקף ב־1 בינואר 2019. ל"מעריב" נודע כי יו"ר הוועדה פנה בימים האחרונים כמה פעמים למנהל רשות המסים ערן יעקב והתריע בפניו על כוונתו זו.

סלומינסקי אומר כי ייעתר לאישור החוק בשני תנאים: הסברה מפורטת לציבור שאינו מבין את החוק ואת משמעותו, ומתן אלטרנטיבות לציבור גדול שאין ברשותו חשבון בנק. מדובר בכ־450 אלף לקוחות, מחציתם בעלי חשבונות מעוקלים (בגלל חדלות פירעון) ומחציתם האחרת כלל לא מנהלים חשבונות בנק. רוב הלקוחות הללו הם מהמגזר החרדי וכן בני מיעוטים, מגזרים שבהם מרבים לשלם במזומן. את החוק, שהתגלגל במערכת כמה שנים, יזם מנהל רשות המסים לשעבר משה אשר, ושר האוצר משה כחלון, השוהה בימים אלה בארה"ב, קידם את חקיקתו בכנסת.
"התנאי לאישור החוק היה לתת ללקוחות אלה אמצעים חלופיים, אך בנק ישראל לא העמיד עד כה שום אמצעי פיננסי חלופי", אמר סלומינסקי. "פניתי למנהל רשות המסים ערן יעקב ולסגניתו מירי סביון והזהרתי אותם שהחוק לא יאושר, אבל גם מהם לא קיבלתי תשובות המניחות את הדעת".

על פי החוק ייאסר על חברות לעשות שימוש בעסקות מזומן בסכומים העולים על 11 אלף שקל. לגבי לקוחות פרטיים הקונים רכב או הורים המעבירים תשלומים לילדיהם, הרף העליון לתשלום במזומן מסתכם ב־50 אלף שקל. מי שלא יעמוד בהוראות החוק יחויב בתשלום קנס כספי. אל העובר על החוק לראשונה תישלח התראה, אולם אם העבירה תישנה יוטל עליו קנס. גזירה נוספת העומדת לנחות על הציבור היא תקנה המחייבת את קוני הדירות לפרט מאיפה מגיע הכסף. בשלב זה לא ברור אם יהיה צורך לאשר את התקנות באמצעות ועדת החוקה, חוק ומשפט. יו"ר הוועדה מקווה שכך יהיה.
רשות המסים שוקדת בימים אלה על מסע פרסום מקיף שבמסגרתו יוסברו לציבור מהות החוק והכללים המצוינים בו, אולם הקמפיין טרם יצא לדרך. "ברשות המסים טוענים שייצאו בפרסום נרחב, ואפילו הזמינו אותי לחזות בפרזנטציה, אבל קשה לי להאמין שכך יקרה", אמר סלומינסקי. הוא הוסיף ואמר שההתנהלות אינה מכבדת את המחוקק, וכי ימתין כמה ימים למילוי התנאים שדרש בטרם יממש את איומו לטרפד את החוק.
 "לפני כמה שבועות הותקנו תקנות לגבי פעילות הגופים החוץ־בנקאיים. הן הגיעו לשולחן הוועדה באיחור של תשעה חודשים, יומיים בלבד לפני שהחוק היה צריך להיכנס לתוקף. בסופו של דבר נאלצתי לדחות את כניסת החוק לתוקף בשישה חודשים. בושה גדולה אם כך יקרה גם עם חוק איסור השימוש במזומן, אבל רק אם יקרה נס חנוכה - החוק יאושר בזמן. בינתיים אני חס על כבודם של אנשי רשות המסים".
בתשובה לשאלה אם אכן תהיה חובת דיווח על המקור הכספי בקניית דירות, ענה סלומינסקי: "בינתיים, יש שמועות, אבל זה לא הגיע אלי. מדובר בדיון לא פשוט, ועדיין לא ברור אם היוזמה תאושר".