“הבורסה האמריקאית ירדה בחודשים האחרונים בשיעור הגבוה פי שלושה מהירידות עד אתמול בבוקר בבורסה בתל אביב”, אומר פרופ’ ירון זליכה, ראש החוג לראיית חשבון בקריה האקדמית אונו, בעקבות הירידות החדות שנרשמו אתמול בבורסה לניירות ערך בתל אביב. פרופ’ זליכה ציין כי גם לאחר הירידות החדות של אתמול, שיעור הירידות בארה”ב בחודשים האחרונים גבוה פי שניים לעומת תל אביב. “היה תיקון פערים”, הוא מעריך.

“הבורסה הישראלית לא מנופחת כמו הבורסה האמריקאית, ולכן אני לא חושב שהיא צריכה לרדת כמו בארה”ב. אבל קיים סנטימנט שלילי”, הוא אומר ומוסיף: “אין צורך להיכנס לפאניקה. זה לא 2008 בישראל”. עם זאת, פרופ’ זליכה סבור שלירידות בבורסה בתל אביב היו סיבות נוספות, הקשורות רק לכלכלה הישראלית. “בה בעת, יש אינדיקציות שהצמיחה במשק נחלשה בחודשים האחרונים. רואים את זה בכמה פרמטרים”, הוא מסביר, “יש ירידה בהכנסות המדינה ממסים וגם היה פיחות בשער השקל”. פרופ’ זליכה מעריך שהצמיחה במשק ירדה מכ־4% לכ־3%. 

גורם נוסף שלהערכתו גרם לירידות החדות אתמול בתל אביב היה עיתוי פרסום דוח בנק ישראל על היציבות הפיננסית, שבו נטען כי קיים סיכון גבוה למערכת.
“מדוע היה צריך לפרסם את הדוח דווקא אתמול לפני הצהריים? אני לא מבין את ההיגיון”, הוא אומר. פרופ’ זליכה סבור ששר האוצר משה כחלון צריך להפעיל במצב שנוצר שני מנועי צמיחה: “מנוע הצמיחה הראשון הוא בהורדת המיסוי, גם על חשבון הגירעון. אפשר להוריד את המע”מ ובשיעור מתון יותר על מס החברות. נטל החוב הציבורי נמוך ואגף התקציבים מגזים בחשיבות הגירעון”, הוא אומר.


לדעתו, מנוע הצמיחה השני שעל כחלון להפעיל הוא בבלימת גל ההתייקרויות במשק. “יש גל התייקרויות, בפרט של מוצרי יסוד, מה שמעורר ציפיות להמשך עליות המחירים ופועל לרעה על הצריכה הפרטית במשק”, הוא מתריע – “אפשר לשבור את הציפיות. שר האוצר צריך להורות על פיקוח על מחירי הגז, וזה יוריד להערכתי את המחיר מ־6 ל־3 דולר ויעביר מסר בלתי רגיל לציבור של מלחמה נחושה במונופלים ואז גם ייצור ציפיות לירידות מחירים”.