בעלי שליטה בחברות בורסאיות שהקדימו למכור מניות שבשליטתם טרם המפולת בבורסה, חסכו מעצמם הפסדים בסכום הנאמד ב־440 מיליון שקל. מבדיקת “מעריב” עולה כי בוצעו מכירות בהיקף של 5 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2018, אולם חלק הארי שלהן נעשה במחצית השנייה של השנה, ערב המפולת.



כך, למשל, אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בשופרסל, מכר באמצעות דיסקונט השקעות 16.6% ממניות החברה, תמורת 854 מיליון שקל. יצחק תשובה מכר, באמצעות קבוצת דלק, 10% ממניות הפניקס - תמורת 772 מיליון שקל. שרי אריסון, לשעבר בעלת השליטה בבנק הפועלים, מכרה בדיוק לפני חודש 4.26% ממניות הבנק תמורת 1.42 מיליארד שקל. בינו צדיק, בעל השליטה בבנק הבינלאומי, מכר באמצעות חברת האם פיבי 9.8% ממניותיה תמורת 350 מיליון שקל.



המכירות של בעלי עניין אלה הסתכמו ב־3.4 מיליארד שקל וחסכו להם 440 מיליון שקל. מנגד היו בעלי שליטה שהקדימו ורכשו שלשום מניות בתקווה לנצל את ירידות השערים. מדובר בעיקר בקבלנים כמו עודד פלר מאמיליה, יגאל דמרי וחנן מור. אלא שבעקבות הפרסומים על הקדמת הבחירות עברה הבורסה ממגמה של התאוששות מסוימת לירידות שערים של כ־2%. בעקבות זאת הפסידו אתמול המשקיעים 14.5 מיליארד שקל נוספים. מתחילת דצמבר איבד שוק המניות 100 מיליארד שקל מערכו.



אריסון. מכרה מניות ב־1.42 מיליארד שקל. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



אתמול בלטו בירידות מניות חברות הביטוח כגון מגדל (ראו ידיעה על התפטרות המנכ”ל בעמודים אלה) ומנורה מבטחים, המושפעות מאוד משוק ההון. מחזורי המסחר הגדולים ביותר בשוק התרכזו במניות בנק הפועלים ובנק לאומי. נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, אמר: “האתגר המיידי העומד לפני בנק ישראל הוא נורמליזציה של המדיניות המוניטרית. הריבית היא כלי להכוונת המדינית המוניטרית וטיפול פרטי בנקודות תורפה כלכליות”.



ירון הבהיר: “בנק ישראל, כיועץ הכלכלי לממשלה, ימשיך לסייע ולתמוך במטרות המדיניות הכלכליות של הממשלה, בהגדלת הצמיחה והתעסוקה לרווחת כל האזרחים. משק מודרני אינו מסוגל לצמוח ולתפקד כראוי ללא מערכת פיננסית יציבה ויעילה”. נשיא לשכת סוכני הביטוח, ליאור רוזנפלד, התייחס אתמול לירידות החדות במניות חברות הביטוח והבטיח: “בישראל לא תיפול חברת ביטוח ולא יהיה ליהמן ברדרס. לגברת כהן מחדרה אין מה לחשוש לכספיה וחסכונותיה. ענף הביטוח בישראל עבר משברים רבים בהצלחה, בין היתר בשנות ה־90 ובתחילת שנות ה־2000 עם הלאמת קרנות הפנסיה, ושמרנו על יציבות”.



בנוגע למצב הספציפי במגדל הוסיף: “כספי החוסכים במגדל נמצאים בידיים טובות. טוב שבמדינת ישראל יהיו כמה מודלים של בעלות של חברות ביטוח - בעלים מעורבים כמו במגדל ואיילון, ושליטה של המוסדיים, כמו בהפניקס וכלל”. ניר שמול, מנכ”ל חברת הנדל”ן שניר, העריך אתמול כי “בעקבות נפילת השערים והקדמת הבחירות יחזרו המשקיעים לנדל”ן, שם ימצאו אלטרנטיבה ויציבות. מדובר בהשקעה יציבה המעניקה אפשרות נוספת להשקעה שהיא בטוחה יותר”.