יממה לאחר אישורה הסופי של הכנסת ליצוא קנאביס רפואי, פרסמה אתמול רשות ני"ע בניהול ענת גואטה אזהרה למשקיעים מפני השקעה חפוזה במניות הקשורות ליצוא זה. האזהרה פורסמה על רקע גל עליות השערים האחרון והפופולריות הגואה של מניות חברות הקנאביס הרפואי. ברשות העדיפו להיות זהירים וכינו את ההודעה "דגשים למשקיעים לגבי חברות הפועלות בתחום, לאור הגידול בשנה האחרונה במספר החברות הציבוריות שמניותיהן נסחרות בבורסה שדיווחו על כוונותיהן לפעול בתחום הקנאביס הרפואי".
 
אנשי הרשות מדגישים שפרסום ההודעה נועד להסב את תשומת לב המשקיעים למספר פרמטרים לפני שמקבלים החלטת השקעה. מדובר בין השאר בהעברת זכויות מגורמים המחזיקים באישורים ראשוניים ויצוא קנאביס רפואי מישראל וכן ולהערכות שווי.

חברות הקנאביס הבודדות שעומדות בתקן המחייב הן אינטרקיור, פנקסיה שתמוזג עם הרודיום ו־BOL שבה מושקעת חברת עמיר שיווק. נוסף לכך, הוקמה קרן נאמנות בשם סלע קנאביס המתמחה בתחום.


ברשות מדגישים שאין בהודעה זו משום הבעת עמדה כלשהי באשר לנאותות פעילות חברות הקנאביס הרפואי או לכדאיות ההשקעה במניותיהן. לדבריהם, המידע הרלוונטי למשקיעים בעניינה של כל חברה נדרש להופיע במסמכים לציבור. למרות ההודעה הניטרלית לכאורה, ברשות ני"ע, שתפקידה על פי החוק להגן על ציבור המשקיעים, עושים ככל יכולתם להבהיר מדוע ההשקעה עלולה להתברר כבעייתית ממספר סיבות:

רק חלק מהחברות השלימו עסקאות שתכליתן יציקת פעילות עסקית ריאלית בתחום הקנאביס הרפואי, אף שהן דיווחו על כוונתן להיכנס לתחום. כמו כן, אין ודאות שהן גם יקבלו את האישור ליצוא קנאביס רפואי ורק חלק קטן מתוכן עומדות בתקנים שנקבעו ואשר יאפשרו להן לפעול בתחום.

חברות הקנאביס המעוניינת ביצוא יחויבו בקבלת אישור לגבי עמידתן בתקני הגידול והעיבוד וכן אישור מיוחד ליצוא. יצוא הקנאביס אמור להסתכם על פי הערכות זהירות במאות מיליוני דולרים בשנה.

המלצת הרשות הבהירה: "יש לבדוק היטב את טיב האישורים שניתנו ואת רישיון הפעולה". בנושא הערכות השווי מדגיש סגל הרשות: "לא אחת נדרשו הבהרות להערכות השווי שפורסמו, לרבות הבהרות על התחזיות לפעילות העתידית ולגורמי הסיכון לנוכח חוסר הוודאות הרגולטורית". 

כאמור, אתמול אישרה הכנסת את החוק, שאותו יזם במקור יו"ר ועדת הפנים ח"כ יואב קיש, המתיר יצוא, וכעת הוא ממתין לאישור הממשלה. החוק הכולל את הסדרת תקצוב הפיקוח על הקנאביס עוכב עד כה על ידי השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. ראשי המשרדים הקשורים לנושא, כמו הבריאות והחקלאות, תומכים בו.

לדברי שירי עדן, מנכ"לית נישות אסטרטגיה ומחקר ויועצת לקרן הנאמנות סלע קנאביס, "אם היה אישור ליצוא קנאביס רפואי מהממשלה, ניתן היה לצפות לעליות חדות יותר, במיוחד לאחר גל הירידות האחרון. המניות עולות בכ־10% בממוצע על רקע החדשות, אך המחירים הנוכחיים, גם לאחר העליות של היום, עדיין מגלמים רמה של אי ודאות באשר לאישור היצוא של קנאביס רפואי מישראל".