שלוש שנים לאחר שאיש העסקים לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, נקלע להסדר חובות, צפוי שופט בית המשפט המחוזי איתן אורנשטיין להכריע היום על גורל מכירת אפריקה ישראל בשתי חלופות. החלופה הראשונה היא דבקות במתווה המכירה למוטי בן משה, אף שהעסקה עלתה על שרטון.

ניסיונות הפישור שהיו בשבועיים האחרונים מצד המגשר עו”ד צוריאל לביא לא עלו יפה. החלופה השנייה והמועדפת על ידי הגופים המוסדיים היא מכירת נכסי החברה בחלקים. מדובר למעשה בשני נכסים עיקריים - אפריקה נכסים, שמחזיקה בנכסי נדל”ן מניבים בישראל ובמזרח אירופה, וקבוצת דניה סיבוס, בעלת השליטה באפריקה מגורים - הנכס המוצלח ביותר בקבוצה.

יצוין כי נציגות בעלי איגרות החוב כבר גיבשה קבוצת משקיעים לרכישת אפריקה נכסים. בראש הקבוצה עומדת חברת מגה אור וביג, וחברו לה מספר גופים מוסדיים, בהם הפניקס, כלל ביטוח ומיטב דש. היקף העסקה, עבור 56% ממניות החברה, נאמד ב־1.37 מיליארד שקל, אם כי ההצעה עדיין לא סופית.
 
כזכור, בן משה הציע לרכוש את אפריקה נכסים באמצעות הריבוע הכחול תמורת 1.29 מיליארד שקל. לקראת הדיון היום, הגיש בן משה הצעה משודרגת שעשויה להגדיל את שווי העסקה לסכום של 1.4 מיליארד שקל. את דניה סיבוס הוא הציע לרכוש באמצעות אקסטרה הולדינגס, החברה הפרטית שבבעלותו. בעלי איגרות החוב עשויים לדרוש מהקונים הפוטנציאלים תמורה גבוהה יותר. יצוין כי עוד בטרם ייערך הדיון בבית המשפט צפויים מחזיקי איגרות החוב להתכנס כדי לאשר את מתווה המכירה של החברה ולקבוע סופית את עמדתם בבית המשפט.

 השופט איתן אורנשטיין. צילום: פול,אריק סולטן, פלאש 90
השופט איתן אורנשטיין. צילום: פול,אריק סולטן, פלאש 90

 
הנכס השני של אפריקה ישראל הוא כאמור דניה סיבוס, בעלת השליטה באפריקה מגורים, שמנוהלת על ידי אורן הוד ונחשבת למוצלחת מבין חברות הקבוצה. רק לאחרונה השלימה גיוס איגרות חוב בהיקף העולה על 100 מיליון שקל. ממצגת שהוכנה למשקיעים מתברר כי היקף מכירת הדירות בקבוצה הסתכם ב־2018 ב־699 יחידות דיור, בתמורה כספית של 1.2 מיליארד שקל (לא כולל מע”מ).
 

החברה תפרסם את דוחותיה השנתיים באמצע מרץ, אבל כבר כעת ברור ששווייה הממשי עולה על שווייה הבורסאי (כ־750 מיליון שקל) ונאמד ב־1.1 מיליארד שקל. ברכישת החברה מגלים עניין כמה קבוצות משקיעים, שהרצינית שבהם היא חברת פרשקובסקי,שמחזיקה גם ביכולת הריאלית לממן עסקה כזאת. שתי מכירות אלה תלויות כאמור בהחלטת השופט אורנשטיין.
 
ברגע שהשופט יקבל היום החלטה עקרונית התומכת במכירה נפרדת, סביר להניח כי בקניית אפריקה נכסים יגלו עניין משקיעים נוספים כמו מליסון או אפילו קבוצת עזריאלי, שיבקשו לנצל את הנדל”ן המניב שקבוצה. עוד סביר להניח כי שופט המחוזי ייענה בחיוב להצעת מחזיקי האג"חים וידחה את מכירת החברה לבן משה, עסקה שנגררת ומתמהמהת כבר למעלה משנה.
עם זאת, החלטה שכזאת תיתן לאורנשטיין את העילה להיענות בחיוב לבקשתו של בן משה ולשחרר את הפיקדון בסכום של 90 מיליון שקל שהועמד לרשות בעלי האג”ח. למרות זאת, יש לציין בהקשר זה כי שחרור הפיקדון איננה החלטה של מה בכך ובעלי אגרות החוב מתנגדים לכך עקרונית. אגב, עד היום, קבוצת סיידוף שהתמודדה על קניית בזק לא זכתה לקבל את כספי הפיקדון בסך 50 מיליון שקל.
 

אפריקה ישראל נשלטת כיום באופן פורמלי על ידי לב לבייב. גם בעלי התפקידים בחברה, כולל נדב גרינשפון ואברהם נובוגרוצקי, הוחזרו לתפקידים הקודמים לאחר שהתברר שהמכירה לבן משה עולה על שרטון. יצוין כי גם התוכנית לשילובו של אורן הוד בקבוצת בן משה הוקפאה בשלב זה.