חברת החשמל מכניסה לחברת הסייבר שבבעלותה (מוחזקת בנאמנות בשיעור של 50%) שני משקיעים מיפן, כך נודע ל"מעריב". העסקה תתבצע לפי שווי של 60 מיליון דולר. משקיע אחד ירכוש 8% מהמניות תמורת 7 מיליון דולר, והאחר ירכוש כ־3% מהמניות תמורת 3 מיליון דולר.



עסקאות אלה בוצעו בתום ביקורו של יפתח רון טל, יו"ר דירקטוריון החברה, ביפן. חברת הסייבר מנוהלת על ידי קבוצת משקיעים בהובלת אופיר חסון. ההשקעה היפנית תבוא על חשבון קבוצת חסון. סוגיית איומי הסייבר היא אחד האתגרים החשובים (אך לא היחידים) העומדים בפני החברה.



בשבוע שעבר העבירה החברה לאישור רשות החשמל את ההסכם שנחתם עם יזמי קידוח תמר. לפי ההערכות, תמורת ויתור על חלק מאפשרויות הולכת הגז למצרים, תקבל חברת החשמל פיצוי של 85 מיליון דולר. רשות החשמל לא נתנה החלטה מקדמית להסכם, ואישורו אמור להתקבל בשבוע הבא.



“אנחנו מוכרים כאן נכס שבפועל שווה אפס תמורת 85 מיליון דולר", אמר רון טל "למעריב" בהתייחסות ראשונה לנושא. "צורכי ההובלה שלנו נמדדים לפי השימוש בעומסים, ולפי ההסכם הם אינם נפגעים בכלל. השימוש פר שעה אינו רלוונטי מבחינתנו. פתיחת חוזה החשמל עם תמר בערה בעצמותי. ראיתי כיצד כל הצרכנים האחרים נהנים מתעריפי גז נמוכים והייתי מתוסכל. בשלב מסוים שקלתי לפנות לבוררות וזאת על רקע הירידה הנמשכת במחירי הגז.



יפתח רון טל. צילום: פלאש 90
יפתח רון טל. צילום: פלאש 90



"לשמחתי", הוסיף, "כל הצדדים הבינו את חשיבות ההגעה להסכם ואני שבע רצון ממנו לחלוטין". לדבריו ההסכם יהיה בתוקף עד יוני 2021, ולאחר מכן ייפתח מחדש המשא ומתן על התעריפים.



יו"ר חברת החשמל מסביר כי העלאת תעריפי החשמל בשיעור של 2.9% “בלבד" הושגה בין השאר בזכות הסכם הפשרה עם סימנס, שבמסגרתו תפוצה החברה ב־450 מיליון שקל ובזכות ההחלטה לא להעלות את הבלו על הפחם.



רשות החשמל והיו"ר אסף אילת הבהירו שאם העלאת תעריפי הבלו בגובה 700 מיליון שקל לא תבוטל, לא תהיה ברירה אלא להעלות את התעריפים ב־3% נוספים. נגד ההסכם עם סימנס הוגשה עתירה לבג"ץ, והוא הועבר לקבלת תגובות הציבור.



על הרפורמה בחברת החשמל אמר רון טל: “תעריף החשמל לא יתייקר ב־2019, כתוצאה מהרפורמה המתקדמת באופן מדויק בהתאם ללוח הזמנים".


לדבריו, המכרז למכירת אלון תבור יצא לדרך, וחדר המידע נפתח מתוך כוונה לסיים את המכירה עד סוף השנה, וגם המכרז להקמת שתי תחנות כוח חדשות יצא לדרך. רון טל הוסיף: “בשינויים המבניים אנחנו פועלים בדיוק לפי לוח הזמנים. פיטרנו 450 עובדים, וב־2019 יפוטרו 300 נוספים. מחוז אחד בחברה בוטל, ואנו מקדמים התייעלות נוספת. 60 מנהלים בחברה, כולל סגני ראשי אגפים, עברו לחוזים אישיים".