משרד הכלכלה והתעשייה הודיע אתמול לשש חברות מזון על חילוט ערבויות שנתנו בהיקף של כמיליון שקל, בשל הפרת תנאי ההליך התחרותי ליבוא גבינות, בשר טרי וחמאה תוך קבלת פטור ממכס. ההחלטה התקבלה לאחר בדיקה של העמידה בתנאי המכר של של מוצרים כנגד פטור ממכס.



במשרד הכלכלה ערכו שימוע לחברות, ובעקבותיו הוחלט על החיוב בקנסות. משרד הכלכלה מקצה מדי שנה 150 מכסות פטורות ממכס כדי להוריד את יוקר מחירי המזון. מדובר ביבוא גבינות קשות, בשר טרי וחמאה. חברות המזון הזוכות, מתחייבות להפחית את המחיר לצרכן.



אלא שממצאי הביקורת הצביעו על תמונת מצב שונה והפרת התנאים. בהליך התחרותי ליבוא בשר טרי התחייבו היבואנים ליבוא 95% מהמכסה שבה זכו ולמכור לפחות 27% ממנה כבשר טחון במחיר שאליו התחייבו.



קילוגרם בשר טחון נמכר כיום ב־33־45 שקל. בפועל התברר שחברת בלדי הייתה היחידה מבין שלוש חברות שזכו במכרז, שלא עמדה במחויבותה הן לניצול המכסה שבה זכתה והן לשיעור מכירת הבשר הטחון. הסבריה נדחו, והיא תחויב בתשלום הערבות בסך 99 אלף שקל. בעתיד יישקל אם להקצות לה מכסות נוספות.



בתחרות על יבוא גבינות קשות וחמאה, התחייבו היבואנים למכור בתוך שנה מיום הזכייה 80% מהמכסה שהיקפה עמד על 6,140 טונות. שלוש מתוך שש הזוכות הפרו את תנאי המכרז: חברת מרב מזון לא מכרה את כל הכמות ותיקנס ב־38.5 אלף שקל. רמי לוי שיווק השקמה שבבעלות איש העסקים רמי לוי מכרה אומנם כ־50% מהמכסה המקורית, אך לא לפחות 80% - כנדרש, והיא תשלם 202 אלף שקל. באשר למכסה הנוספת שקיבלה החברה במאי 2018, תיערך עוד בדיקה.



רמי לוי. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
רמי לוי. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



חברת תמיר לא שיתפה פעולה עם הליך הביקורת ולא העבירה חומרים כנדרש, ותשלם את מלוא הערבות בהיקף חצי מיליון שקל. אם היא תעביר את החומרים עד שבעה ימים מיום ההחלטה, תשקול הוועדה את צמצום סכום הקנס.



היקף מכסת יבוא החמאה הסתכם ב־1,150 טונות. שתים משלוש החברות שזכו לא עמדו במחויבותן: ישרקו שיווק מותגי מזון מכרה אומנם כ־50% מהמכסה המקורית אך לא עמדה בהתחייבותה למכור לפחות 80% מהמכסה כנדרש. הערבות בהיקף 43 אלף שקל חולטה, אך ניתנו לה שבעה ימים לערער.



גם גולדפרוסט לא עמדה בהתחייבותה למכור לפחות 80% מהמכסה כנדרש, והוחלט לחלט 133 אלף שקל, אלא אם כן היא תעביר בתוך שבעה ימים מסמכים המראים אחרת.



למרות הממצאים הללו, בכוונת משרד הכלכלה לפרסם מיד אחרי הפסח מכרזים למכסות חדשות ליבוא שמן זית וחמאה במחירים מוזלים. דני טל, יו"ר ועדת המכסות, אמר: "בשנת 2019 ימשיך המשרד בחלוקת מכסות פטורות ממכס, במטרה להביא להפחתת מחירים ולהגברת התחרות בשווקים. נגביר את האכיפה כדי לוודא שהיבואנים יעמדו בהתחייבויות שנתנו".



שר הכלכלה אלי כהן אמר: "הפטור ממכס ניתן ליבואנים במטרה שיגיע לכיסו של הצרכן ולא יישאר אצלם. הביקורת נועדה להבטיח שזה המצב בפועל. לצד הגברת האכיפה וחילוט ערבויות, תפעל ועדת המכסות לצמצום חלקן של המפרות בקבלת מכסות עתידיות, בהתאם להיקף ההפרה שלהן".