התמר, אחד משבעת המינים, הוא גם מענפי החקלאות הגדולים בישראל. על פי נתוני חברת טעמי הגליל, הענף מניב מדי שנה כ־50 אלף טונות תמרים.


בישראל גדלים תשעה זנים שונים של תמרים. הפופולרי והעיקרי שבהם הוא תמר המג'הול, שמניב 38 אלף טונות בשנה, המהווים 76% מכלל תנובת התמרים בארץ. 70% מכמות תמר המג'הול הנצרכת בעולם כולו - מקורה בישראל.



זני תמר נוספים הגדלים בארץ הם: התמר מזן חיאני (תמר לח) המניב כ־7 טונות בשנה, תמר מזן דקל נור המניב כ־5 טונות בשנה, וזנים נוספים ופחות נפוצים - אמרי, חלוואי ודרי, המניבים כל אחד כאלף טונות בשנה.



מהנתונים של חברת טעמי הגליל עולה עוד כי כ־50% ממטעי התמרים בישראל מצויים באזור הבקעה, 35% בערבה ו־15% בבקעת בית שאן. בשל תנאי האקלים בבקעה ובערבה, ולאור הניסיון המצטבר של החקלאים, התמרים הישראליים נחשבים לאיכותיים ביותר, עד כדי כך שכ־75% מהם מיועדים ליצוא ו־25% בלבד משמשים את השוק והתעשייה המקומיים.



בישראל התפתחה תעשייה משגשגת של מוצרי תמרים, כאשר המוצרים המובילים הם הסילאן, ממרח התמרים, מחית התמרים המגולענים וכמובן התמר השלם. השחקנים המובילים בשוק הם: טעמי הגליל, קליית גת והדקלאים.



לדברי אורית גור אריה, מנהלת תחום קליית גת בחברת ליימן שליסל: "הסילאן ניחן בצבע עמוק, ארומה חזקה וטעם עוצמתי, הוא בעל ערך תזונתי קבוע, מומלץ כתחליף לסוכר, ובשונה מדבש - גם לתינוקות בני פחות משנה מותר לצרוך אותו".



על פי נתוני חברת סטורנקסט, היקפו של שוק התמרים השלמים המבורקד נאמד ב־64 מיליון שקל. מתחילת שנת 2019 מסתמן גידול של כ־12.5% בהיקף הכספי של שוק התמרים. עוד עולה כי שוק הסילאן המקומי מגלגל 28 מיליון שקל בשנה, וגדל בהיקפו הכספי ב־12% לעומת אשתקד.



"כיום, כאשר הולכת וגוברת בקרב הצרכנים העדפה למוצרי בריאות, ממרח התמרים, בשל יתרונותיו התזונתיים ומרקמו העדין, מהווה תחליף מבוקש לממרחי שוקולד וממרחי אגוזים עתירים בסוכר ובשומן", סיכמה גור אריה.