טונים צורמים: אף שפרישת מנהלי הבנקים מתפקידם עברה לכאורה בשקט יחסי, מתברר שמאחורי הקלעים ניטש ויכוח עז, שעלה לטונים צורמים, עם המפקחת על הבנקים חדוה בר. ל"מעריב" נודע כי לקראת סוף החודש שעבר, ימים ספורים לפני הודעת ההתפטרות של רקפת רוסק־עמינח מניהול בנק לאומי, כונסו מנהלי הבנקים לישיבה בלשכתה של בר. הישיבה התנהלה בטונים רמים, ועיקר הביקורת על מדיניות בנק ישראל נשמעה מהמנכ"ל היוצא של בנק הפועלים אריק פינטו.
 
פינטו ביקר בחריפות את מדיניות הפיקוח על הבנקים והזכיר שכבר לפני שנתיים הזהיר מפני גל פרישות של בכירי המערכת הבנקאית. "יש לך חלק גדול במה שהתרחש", הטיח פינטו בבר והוסיף: "הזהרנו אותך מראש שזה מה שעתיד לקרות". לטענתו, שטף הפופוליזם, הרגולציה, הטלת האחריות הפלילית, וכן חוסר שיקול הדעת וחוסר האמון במערכת, רק יחזקו את גל פרישות הבכירים. ואכן, ימים אחדים לאחר מכן הודיעה רוסק־עמינח על פרישתה מבנק לאומי.
 
רוסק־עמינח צידדה אז בדברים. "אריק צודק בכל מילה", אמרה המנכ"לית הפורשת של לאומי והוסיפה כי כיום מועמדים איכותיים אינם מציעים את מועמדותם לתפקידים בכירים בבנקים כבעבר. במהלך הישיבה נתבקשה רוסק־עמינח לשלוף את הטלפון הנייד מתיקה, ככל הנראה מחשש להקלטות, אולם היא סירבה. "לא. הפעם אני לא מוציאה את הסלולר", אמרה.

אריק פינטו. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

 

כזכור, קודם שמונתה לתפקיד המפקחת על הבנקים כיהנה בר כמנהלת הסיכונים בבנק לאומי והייתה כפופה למנכ"לית רוסק־עמינח. בהליך מינוי המנכ"לים הקלה מאוד המפקחת על בנק דיסקונט. בשל החשש שאורי לוין יחצה את הקווים ויעבור לבנק הפועלים, שחררה בפועל בר את ועדת האיתור של בנק דיסקונט מביצוע עבודה יסודית ואפשרה הליך אישור מזורז. עקב זאת, מועמדים פוטנציאליים, ובהם מיכל עבאדי־בויאנג'ו, אפילו לא זומנו לשיחה ראשונית. לוין הוא המנכ"ל הנכנס של דיסקונט ויחליף את לילך אשר טופילסקי.
 
לעומת זאת, ועדת האיתור של בנק הפועלים ערכה עבודה יסודית שנמשכה כחודשיים, ובסופה הוחלט למנות במפתיע את דב קוטלר למנכ"ל הבנק במקום פינטו. ל"מעריב" נודע כי במהלך ישיבת הדירקטוריון שהתנהלה במלון "דן אכדיה" בהרצליה התגלעו חילוקי דעות, לאחר שפינטו טען כי לאור רשימת המועמדים יש לתת עדיפות למינוי מנכ"ל מתוך שורת המנהלים בבנק. לבסוף נבחר קוטלר, אולם לא פה אחד.
 
החלפת המנכ"לים תצא אל הפועל בחודשים הקרובים. על פי ההערכות, לפחות חלק מבכירי ההנהלה יחליטו לעזוב. האסיפה הכללית של בעלי המניות בבנק תתכנס מחר אחרי הצהריים לבחירת חברי דירקטוריון חדשים, ובהם עו"ד עודד ערן, המשמש כיום יו"ר הדירקטוריון. בבנק ישראל סירבו להתייחס לנושא בנימוק שהבנק אינו מגיב לשיחות עם בנקאים.