בלעדי ל"מעריב": הממונה על שוק ההון והביטוח באוצר ד"ר משה ברקת מסכם בימים אלה קצת יותר משנה למינויו לתפקיד. עם היכנסו לאוצר שינה ברקת לחלוטין את סדרי העדיפויות והוציא אל הפועל מגוון הקלות רגולטוריות. בהתייחסות ראשונה למשבר הביטוח הסיעודי הוא מבטיח שלא להזניח את המבוטחים הסיעודיים.
 
"ביטוחי הסיעוד לפרטים מהווים רק 20% מהשוק", מבהיר ברקת. "יש 4 מיליון מבוטחים דרך קופות החולים. חברות הביטוח פנו אליי בבקשה להעלות את תעריפי ביטוחי הפרט - וסירבנו. אנחנו בוחנים פתרונות יצירתיים חלופיים ונציע פתרונות חדשים עם מודל ביטוח סביר והוגן. מצבו של כל מי שמחזיק בפוליסה כיום אינו משתנה".
 
ברקת מבטיח שהסדרי הביטוח הסיעודי מול קופות החולים לא רק שלא יורעו אלא ישופרו: "חברות הביטוח לוקחות על עצמן בקופות החולים 20% מהסיכון, ויתרת ה־80% היא קרן לערבות הדדית, כך שאני לא רואה בעיה בסיכון. לחברות אין דרישת הון נגד הערבות הזאת, ובעצם היא מופעלת כמו קרן פנסיה. אני מניח שמבוטחים חדשים ילכו לקופות החולים. אנחנו לא רוצים שהמבוטחים יגיעו לשוקת שבורה, ולכן אנחנו עובדים על ביטוחים בסגנון אחר. בעתיד הקרוב יידע המבוטח איזו פרמיה בדיוק הוא הולך לשלם מרבית חייו".
 

לדברי ברקת, "ייתכן שיהיה סוג של השתתפות ברווחים במקום ריבית תחשיבית - ומבחינת הלקוח זה מצב של ווין־ווין (רווח לכל). החיסכון לאורך זמן יוכל להניב תשואה, ומה שייצבר לזכותו יהיה גבוה מהיום. חברות הביטוח לא יהיו חשופות לדרישות נוספות להקצאה הון וגם ירידת הריבית לא תשפיע בגלל המודל החדש. נציג פוליסה משופרת לטווח ארוך יותר ועם סכום קצבה גבוה יותר. חברת הביטוח מנורה מבטחים כבר מדברת איתנו, ויוצעו פתרונות נוספים שלא היו עד היום".

כיסא גלגלים, אילוסטרציה. צילום: אינג אימג'

 
על עמדתו בנושא כניסת הבנקים וחברות כרטיסי האשראי לתחומי הביטוח והפנסיה הוא מוסיף: "אנחנו בוחנים את הדברים ועוד מוקדם לדבר על כך כי יש כל מיני סוגיות שעדיין לא נפתרו. לגבי חברות כרטיסי האשראי, ביקשתי להתייעץ בנושא עם רשות התחרות כדי לקבל את חוות דעתה ואני בטוח שהיא תעשה עבודה מקצועית. צריך להבין שאנחנו רוצים לעודד תחרות ורוצים שללקוח תהיה נגישות למוצרים חדשים, אבל יש להבטיח שהעבודה מול הלקוחות תיעשה באופן מקצועי ולוודא שהייעוץ שהוא מקבל לא יהיה מוטה".
 
האם אתה מרוצה מרכישת השליטה בהפניקס על ידי קרנות ההשקעה סנטרברידג' וגלטין? מדוע הן כן וחברות סיניות לא?
"זאת רק תחילת הדרך. גופים בינלאומיים המשקיעים בישראל יעודדו גם משקיעים זרים בתחומים אחרים להגיע לכאן וגם למערכת הפיננסית - וזאת ברכה. אם אתה שואל על הסינים, אני יכול להגיד שאני לא שולל מראש אפשרות כזאת. ובכלל, חברת ביטוח מסין שתציג רקורד הכולל ממשל תאגידי ראוי ויציבות מבחינת החוסן הפיננסי, עם מבנה בעלות ברור ומוגדר, תוכל להיכנס לכאן. אבל הכל צריך להיות ברור ושקוף ושלא יקרה מצב שלאחר ההשקעה נצטרך להתעמת איתם".
 
"כדי למנוע עימות", מוסיף ד"ר ברקת, "אני זקוק לקו ישיר למקבלי ההחלטות, תוך מתן שקיפות מלאה. כשהגישו בקשות בעבר התגלו בעיות שהביאו לעימותים איתם. למרות זאת אני לא שולל את הסינים על הסף אלא מסתכל על מכלול השיקולים מתוך דאגה לשמירת האינטרסים של הציבור".

הראיון המלא עם ד"ר משה ברקת - מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"