"אני נוהג באזור גוש דן", מספר גוזמן. "בשבועיים האחרונים מרגישים ירידה בנסיעות. הנהגים מסתובבים, שורפים דלק, ההוצאות פר קילומטר יחסית להכנסות עולות. ממש מרגישים ירידה בנוסעים. זה פשוט קטסטרופה. יש נהגים עם משכנתה על הראש, התחייבויות. הוצאות של מונית הן 6,000־7,000 שקלים בחודש. זה טיפולים במוסך, תשלום על מספר, הלוואה מהבנק כדי לקנות את המונית".
כאמור, גוזמן מציין שבנסיעות העירוניות מרגישים ירידה דרסטית בעקבות המיזם החדש. "התחבורה החינמית גורמת לנו ירידה בהכנסות. ממש לא שווה לנו להסתובב בעיר. את מסתובבת ואין נסיעות", הוא טוען. "אנחנו בקושי שורדים. הנסיעות בשישי־שבת ירדו לפחות ב־30%. אני כחילוני מברך על תחבורה בשבת, אבל תחבורה בחינם זה לא לעניין. מהכסף שלי עושים צעדים שפוגעים בי. מהארנונה שאנחנו משלמים בעצם פוגעים בנו. אף אחד גם לא התייעץ איתנו לפני כן. לא דיברו איתנו. לא סופרים את נהגי המוניות. זה רק חלק ממסכת הייסורים שלנו, שבראשה שינוי מבנה תעריפי המונה, שהולך להיכנס לתוקף ב־1 בינואר ולפגוע בהכנסות שלנו. אני מכיר נהג מונית שנזקק לטיפול פסיכולוגי בגלל חרדות שתוקפות אותו על רקע הירידה בפרנסה שלנו. אני מבטיח לך שיש עוד הרבה אנשים שהחרדות אצלם הן ברמה גבוהה ביותר".
27 אלף מוניות מסתובבות ברחבי הארץ ומפרנסות כ־30־35 אלף נהגים. "אני מפרנסת יחידה ומרגישה שמכל הכיוונים לוקחים לנו", אומרת חיה ורנר, העובדת כנהגת מונית חמש שנים. "עבדתי בשישי-שבת הראשון שבו החל מיזם ההסעות החינמי. הרגשתי האטה משמעותית בעבודה. פחות נוסעים, פחות קריאות, זמני ההמתנה בין נסיעה לנסיעה ארוכים יותר.
"שישי־שבת הם ימים משמעותיים עבור נהגי המוניות. רבים מהם גרושים וגרושות ומחזיקים את המשפחה בשיניים. הצעד החדש הזה פוגע בנו. כולי רועדת לגבי מה יהיה הלאה. יש פה חוסר התחשבות בנו, נהגי המוניות. אני לא שוללת את ההסעות החינמיות, אבל צריך למצוא פתרון. לא לפגוע בפרנסה של אחרים. מכל כיוון פוגעים בנו. ההורדה המשמעותית של המונה שאמורה תיכף להתחיל גם תפגע בנו. גם ככה אני טוחנת שעות כדי להביא פרנסה. אין לנו ימי חופש, אני לא יכולה להרשות לעצמי להיות חולה. ועכשיו שישי־שבת, שהיו ימים חזקים מאוד, יורדים. זה כואב שפוגעים בנו. צריך שיתחשבו גם בנו. ההוצאות שלנו מאוד גבוהות. אנחנו צריכים לעבוד חצי חודש רק כדי לממן את ההוצאות של המונית".
נכון לעכשיו גם נהגי המוניות עצמם חלוקים בשאלה אם צריך לצאת להפגין או שצריך לפתור את הבעיה באמצעים אחרים. "אני לא בעד לחסום כבישים, כי בסופו של דבר זה פוגע באנשים חולים, בקשישים", אומר אחד מהם. "אני בעד לעשות דברים בהתאם לחוק. לא רוצה לתקוע אנשים אחרים. אני אומנם נפגע עכשיו, אבל לא רוצה לפגוע באחרים. זה לא מוסרי".
"שינוי מבנה תעריף המונה זו הבעיה הגדולה שלנו. מה־1 בינואר זה הולך לפגוע בהכנסות שלנו ופשוט למחוק אותנו מהמקצוע. עכשיו נוסף גם עניין התחבורה הציבורית החינמית בשבת", אומר יו"ר ארגון ועד הנהגים מארק אזרוב. "תחבורה ציבורית בשבת זה דבר מבורך אם הוא יהיה בתשלום. אותי כאזרח מרגיז שעירייה מסוימת, שיש לה תקציב עודף, במקום לסייע לאנשים שנזקקים, מפזרת את הכסף חופשי לכל כיוון שאפשר".