"אנחנו דורשים שתהיה תחרות הוגנת. אנשים תמיד ילכו לאן שלא משלמים. אבל בנו, האנשים שצריכים את הפרנסה הזאת, צעד כזה מאוד פוגע", אומר עופר גוזמן, חבר הוועד המנהל של ארגון ועד הנהגים. מיזם התחבורה הציבורית בחינם, "נעים בסופ"ש", שהחל לפעול לפני שבועיים בתל אביב, רמת השרון, גבעתיים וקריית אונו, אכן עשה נעים מאוד לקהל הנוסעים שגדש את הקווים במסלולים השונים. אבל עבור נהגי המוניות הוא היה נעים הרבה פחות, בלשון המעטה.



"אני נוהג באזור גוש דן", מספר גוזמן. "בשבועיים האחרונים מרגישים ירידה בנסיעות. הנהגים מסתובבים, שורפים דלק, ההוצאות פר קילומטר יחסית להכנסות עולות. ממש מרגישים ירידה בנוסעים. זה פשוט קטסטרופה. יש נהגים עם משכנתה על הראש, התחייבויות. הוצאות של מונית הן 6,000־7,000 שקלים בחודש. זה טיפולים במוסך, תשלום על מספר, הלוואה מהבנק כדי לקנות את המונית".



כאמור, גוזמן מציין שבנסיעות העירוניות מרגישים ירידה דרסטית בעקבות המיזם החדש. "התחבורה החינמית גורמת לנו ירידה בהכנסות. ממש לא שווה לנו להסתובב בעיר. את מסתובבת ואין נסיעות", הוא טוען. "אנחנו בקושי שורדים. הנסיעות בשישי־שבת ירדו לפחות ב־30%. אני כחילוני מברך על תחבורה בשבת, אבל תחבורה בחינם זה לא לעניין. מהכסף שלי עושים צעדים שפוגעים בי. מהארנונה שאנחנו משלמים בעצם פוגעים בנו. אף אחד גם לא התייעץ איתנו לפני כן. לא דיברו איתנו. לא סופרים את נהגי המוניות. זה רק חלק ממסכת הייסורים שלנו, שבראשה שינוי מבנה תעריפי המונה, שהולך להיכנס לתוקף ב־1 בינואר ולפגוע בהכנסות שלנו. אני מכיר נהג מונית שנזקק לטיפול פסיכולוגי בגלל חרדות שתוקפות אותו על רקע הירידה בפרנסה שלנו. אני מבטיח לך שיש עוד הרבה אנשים שהחרדות אצלם הן ברמה גבוהה ביותר".



מוניות, צילום אילוסטרציה. קרדיט: קובי גדעון, פלאש 90



"מכל כיוון פוגעים בנו"


27 אלף מוניות מסתובבות ברחבי הארץ ומפרנסות כ־30־35 אלף נהגים. "אני מפרנסת יחידה ומרגישה שמכל הכיוונים לוקחים לנו", אומרת חיה ורנר, העובדת כנהגת מונית חמש שנים. "עבדתי בשישי-שבת הראשון שבו החל מיזם ההסעות החינמי. הרגשתי האטה משמעותית בעבודה. פחות נוסעים, פחות קריאות, זמני ההמתנה בין נסיעה לנסיעה ארוכים יותר.



"שישי־שבת הם ימים משמעותיים עבור נהגי המוניות. רבים מהם גרושים וגרושות ומחזיקים את המשפחה בשיניים. הצעד החדש הזה פוגע בנו. כולי רועדת לגבי מה יהיה הלאה. יש פה חוסר התחשבות בנו, נהגי המוניות. אני לא שוללת את ההסעות החינמיות, אבל צריך למצוא פתרון. לא לפגוע בפרנסה של אחרים. מכל כיוון פוגעים בנו. ההורדה המשמעותית של המונה שאמורה תיכף להתחיל גם תפגע בנו. גם ככה אני טוחנת שעות כדי להביא פרנסה. אין לנו ימי חופש, אני לא יכולה להרשות לעצמי להיות חולה. ועכשיו שישי־שבת, שהיו ימים חזקים מאוד, יורדים. זה כואב שפוגעים בנו. צריך שיתחשבו גם בנו. ההוצאות שלנו מאוד גבוהות. אנחנו צריכים לעבוד חצי חודש רק כדי לממן את ההוצאות של המונית".



התחושה שלא מפסיקים לנגוס בפרנסתם גרמה לכמה נהגי מוניות להתחיל לנסוע אתמול באופן ספונטני לכיוון מגדלי עזריאלי. "היינו בערך עשר מוניות", מספרת אחת הנהגות, "הסתובבנו בשיירה, אבל ברגע שראינו שאנחנו יחסית קצת מוניות, התפזרנו והחלטנו לעשות הפגנה יותר גדולה בהמשך".



נכון לעכשיו גם נהגי המוניות עצמם חלוקים בשאלה אם צריך לצאת להפגין או שצריך לפתור את הבעיה באמצעים אחרים. "אני לא בעד לחסום כבישים, כי בסופו של דבר זה פוגע באנשים חולים, בקשישים", אומר אחד מהם. "אני בעד לעשות דברים בהתאם לחוק. לא רוצה לתקוע אנשים אחרים. אני אומנם נפגע עכשיו, אבל לא רוצה לפגוע באחרים. זה לא מוסרי".



מה דעתך על מיזם "נעים בסופ"ש"?
"קודם כל, טוב שהעיריות עושות דברים כאלה. אבל מצד שני, כמו שנותנים לתושבים, צריכים לתת גם לנו. זה לא הוגן ביד אחת לתת לאנשים, וביד השנייה לקחת מאחרים. בסופו של דבר כולנו אזרחים. אנחנו עוזבים את הילדים והמשפחות כדי לעבוד בשישי־שבת. אני עובד בתל אביב. עבדתי בשבוע שעבר. היו לי רק שתי נסיעות. במצב רגיל בשישי־שבת כל הזמן יש עבודה. הפעם אנשים כבר לא חיפשו מונית".



עד כמה זה מתסכל?
"תקשיבי, הנוסעים צודקים. יש להם הסעות בחינם, למה שייקחו מונית? אני לא יכול להגיד שהנוסעים לא בסדר, אבל מקבלי ההחלטות צריכים להתייחס גם אלינו. שיבואו יום אחד, ישבו איתנו ויבינו מה אנחנו מרוויחים. כלום! שיקבעו למשל שאנחנו ניתן תעריף מוזל, והממשלה או העירייה ישלימו לנו את ההפרש. שיחשבו על משהו, ימצאו איזשהו פתרון. אני עובד כל השבוע ועדיין לא מגיע למשכורת נורמלית. אבל אני לא בעד הפגנות. אני מאמין שצריכים לשלוח מכתב מסודר עם עורכי דין. אני מקווה שיהיה בסדר".



"לא האמנו שזה יקרה"


"שינוי מבנה תעריף המונה זו הבעיה הגדולה שלנו. מה־1 בינואר זה הולך לפגוע בהכנסות שלנו ופשוט למחוק אותנו מהמקצוע. עכשיו נוסף גם עניין התחבורה הציבורית החינמית בשבת", אומר יו"ר ארגון ועד הנהגים מארק אזרוב. "תחבורה ציבורית בשבת זה דבר מבורך אם הוא יהיה בתשלום. אותי כאזרח מרגיז שעירייה מסוימת, שיש לה תקציב עודף, במקום לסייע לאנשים שנזקקים, מפזרת את הכסף חופשי לכל כיוון שאפשר".



עד כמה העבודה בשישי־שבת משמעותית לנהגי המוניות?
"חלק גדול מנהגי המוניות עובדים בעיקר בשישי־שבת. בשבילם זה הכסף הגדול. אצלם העבודה ירדה ב־30%. זו פגיעה אנושה ותחרות לא הוגנת. אסור לעשות את זה בצורה כוחנית".



הייתם מודעים לכך שהשירות החינמי עומד להיכנס לגוש דן?
"שמענו על כך, אבל לא האמנו שזה יקרה. אין בזה היגיון. מי שמגיע לבלות, שישלם על הבילוי שלו. למה אנחנו צריכים לסבול מכך? אף אחד לא דיבר איתנו על כך. שישלמו לנו, אנחנו נסיע אותם, מה הבעיה? למה לקחת לנו את הפרנסה?".



ניסיתם לפנות למישהו?
"אנחנו בדיוק מנסים עכשיו לטפל בבעיה של המונה החדש. לא יכולים לסובב ראש ימינה ושמאלה. עוד חודש אנחנו נישאר בלי עבודה. זה משהו שקשה להסביר. 30 אלף משפחות שחיות מהמקצוע הזה הולכות להיעלם. שינוי חישוב תעריף המונה יגרום לכך שנהג מונית יפסיד בנסיעה בעיר 10% ביום, קרוב ל־20% בלילה, ובבינעירוני בין 30% ל־40% לעומת מה שיש היום. נהגי מוניות נמצאים במצב של מהיד לפה. אין מאיפה להביא כסף הביתה".



כיצד אתם מתכוונים להילחם בבעיות?
"היו נהגים שרצו לסגור את איילון. אני אישית הסברתי להם שעדיף ללכת לבית משפט מאשר לעשות מהלכים כאלה. אבל קשה מאוד לגייס את הסכום הנדרש לבית משפט. הפגנות לדעתי רק מרגיזות את האוכלוסייה. בשלב הראשון אני רואה חשיבות גדולה באיחוד כוחות. כאשר אנחנו נהיה כוח גדול, כבר לא ניתן יהיה להתעלם מהצרכים שלנו. אנחנו מייצגים את כל הנהגים. כרגע המונה החדש פשוט הולך לשחוט אותנו, וגם התחבורה החינמית פוגעת בפרנסה. בסופו של דבר אני מאוד מקווה שמשרד התחבורה יתערב בנושא".