מלחמת רשות: משבר פיננסי ברשות הפלסטינית. מתאם הפעולות בשטחים (מתפ"ש) האלוף כמיל אבו רוקון הורה לבנק ישראל לעצור את פעולות המרת השקלים שבידי הרשות הפלסטינית למטבעות אחרים, כמו דולרים. ל"מעריב" נודע כי המהלך - חסר תקדים בחריפותו - ננקט כחלק מצעדי העונשין שהחליט עליהם המתאם בעקבות החלטת הרשות הפלסטינית לעצור את קניית העגלים בישראל ותחתיה להתחיל ביבוא עגלים ממדינות אחרות.
 
החלטת מתאם הפעולות עוררה זעם רב בקרב ראשי הרשות. מניעת המרת השקלים גרמה להצטברות מאות מיליוני שקלים שנתקעו בשטחים ושלא ניתן להמירם למטבעות זרים באמצעות בנק ישראל. הבעיה התעוררה לא רק מול הבנקים הפלסטיניים הפועלים בגדה אלא גם מול בנקים זרים אחרים (כמו אנגליים) הפועלים בשטחים.
 
בעקבות זאת התלוננו הפלסטינים רשמית בבנק ישראל על כך שהוא מונע, בניגוד לחוק, מהלך לגיטימי של המרת כספים שמקורם אינו בכספי טרור. אולם לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לא הייתה ברירה אלא להיענות לדרישת מתאם הפעולות שפעל גם בגיבוי הממשלה. בשלב מסוים, כשהתעורר החשש מפני משבר מדיני, החליט שר האוצר משה כחלון להתערב בסוגיה. כחלון נפגש שלשום עם הנגיד וביקש לקבל פרטים על הנושא. פרופ' ירון דיווח שהמשבר נפתר ושבשלב זה אין בעיה נוספת של המרת מטבעות. 

משה כחלון. צילום: רויטרס

 

אין זו הפעם הראשונה שמתעוררות בעיות פיננסיות בהעברות בנקאיות מול הפלסטינים. לפני שנתיים עצרו בנק הפועלים ובנק דיסקונט את העברת הכספים מחשש שחלקם עלול לשמש לטרור. לממשלה לא נותרה ברירה והיא נאלצה בעקבות זאת להקים חברה ממשלתיות שתעסוק בפעילות מול הבנקים הקורספונדנטיים. 
 
 מבנק ישראל נמסר: "בנק ישראל והמערכת הבנקאית פועלים בנושא המרת המטבעות בהתאם להנחיות הממשלה ומתאם הפעולות בשטחים". בבנק המרכזי סירבו להכחיש או לאשר את ההערכה שהבעיה נפתרה בעקבות לחץ של שר האוצר ושל הפלסטינים.
 
שר האוצר כחלון ניצל את הפגישה עם פרופ' ירון לקבלת דיווח על ההחלטה האחרונה של הוועדה המוניטרית שלא להפחית את הריבית. הנגיד הבהיר כי כך הוחלט משום שהמשק נמצא בשלב זה בצמיחה והוא חזק דיו. הורדה נוספת בריבית בעיתוי הנוכחי, הבהיר הנגיד, לא הייתה אפקטיבית.
 
פרופ' ירון גם הכין שיעורי בית, ובניגוד לטענות התעשיינים הוא הציג לפני שר האוצר גרפים שהוכיחו שהיצוא התעשייתי לא נפגע. כפי שנחשף השבוע ב"מעריב", בנק ישראל החליט לעצור את תהליך הפחתת הריבית וזה אינו נראה באופק.
 
מאידך החליט הנגיד ירון להתערב באופן מסיבי בשוק המטבע. במהלך השבועיים האחרונים רכש הבנק המרכזי סכום הנאמד ב־1.5 מיליארד דולר. המהלך אמנם לא הביא להתחזקות מהותית של הדולר, אבל הוא בלם את המשך ירידתו. בחדרי העסקאות נסחר אתמול הדולר לפי שער של 3.47 שקלים.