ב־31 בדצמבר, בעוד פחות משבוע, יסתיים מבצע הגילוי מרצון של רשות המסים שנועד לעודד מעלימי מס להצהיר על הון שעליו לא שולם מס.
 
מנתוני רשות המסים שהגיעו לידי "מעריב" מתברר כי במסגרת המבצע שנערך בשנים 2018־2019 נחשף הון לא מדווח בהיקף של חצי מיליארד שקל. ההון הזה נכנס למעגל משלמי המס ובגינו ייגבה בעתיד מס נוסף.
 
עוד מתברר כי לקראת סיום המבצע נרשמה התעוררות בקרב הנישומים ומנתוני רשות המסים, בניהולו של יעקב ערן, עולה כי עד היום אושרו 1,300 בקשות שהוגשו.
 

הנוהל המקל ימישך לחול בשבוע הקרוב וגם לאחר מכן ניתן יהיה להגיש בקשות לגילוי מרצון, אבל הדבר ייעשה בתנאים נחותים: לא ניתן יהיה להגיש את הבקשות באופן אנונימי, ומי שיגיש את הבקשה עלול להיחשף לתביעה פלילית. נוסף לכך, החל מ־1 בינואר לא יהיה ויתור על קנסות כפי שנעשה במסגרת ההליך הנוכחי.
 
רשות המסים העלתה בשבועות האחרונים הילוך ופרסמה בתקשורת שמות של אזרחים ישראלים שניהלו חשבונות בחו"ל בהיקף של מאות מיליוני שקלים ולא דיווחו על פתיחת החשבונות שם או על רווחי הריבית וההכנסות שהפיקו בהם.
 
מה שאפשר את חשיפת החשבונות היה נוהל ה־CRS שבמסגרתו העבירו יותר מ־100 רשויות מס בעולם פרטים על חשבונות שנוהלו אצלן. על אף ההצלחה הגדולה למדי בחשיפת חשבונות בחו"ל, בעלי ההון השחור בישראל כמעט שלא ניצלו את מבצע הגילוי מרצון. לטעמם, תשלום מס בשיעור של 50% על ההון שלא הוצהר אינו מהווה תמריץ מספק כדי לדווח על ההון שברשותם ולהיחשף לפיקוח בעתיד. 
 
איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, אמרה ל"מעריב": "למרות סיום הוראת השעה נותרת בעינה האפשרות לגילוי מרצון בשיטה הישנה, בתנאים פחות מקילים. תקנות ה־CRS, המאפשרות להעביר מידע פיננסי באמצעות רשויות המס בעולם, הזרימו לרשויות המס מידע שאפשר חשיפת חשבונות. מי שלא ינצל את המהלך הנוכחי ולא יעביר דיווח אמת, כולל תיקון ההצהרות אחורה, לוקח היום על עצמו סיכון מטורף. המערכת הבנקאית סוגרת גבולות, וגם מהלכים אחרים כמו חוק הגבלת השימוש במזומן יכבידו מאוד על מעלימי המס. אפילו תרומות כבר קשה להעביר במזומן. זו תהיה טעות נוראה לחשוב שלא יגלו אותך".
 
ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, אמר ל"מעריב": "תקנות הגילוי מרצון היו הליך מבורך שנתן אפשרות, בלוח זמנים מוגדר, לאלה שלא דיווחו כחוק על הכנסותיהם ועל הונם, לדווח כחוק. אני מבין את עמדת רשות המסים ומשרד המשפטים שלא להאריך עד אין סוף את התקנות המקילות.
 
"הבעיה היא שהבנקים בישראל מנעו מאנשים עם הון לא מוצהר, שרצו 'לחזור בתשובה', להפקיד בבנקים בישראל את כספי המזומנים שנותרו להם אחרי תשלום המס. עקב כך עדיין יש המון הון שחור במזומן בארץ ובעולם, שרוצים לשלם עליו 50% מס, ולא מסוגלים. כתוצאה מכך אוצר המדינה נפגע, כי בגלל עמדת הבנקים לא מצליחים לגבות מיליארדי שקלים נוספים. אני יודע שמנהל רשות המסים פנה לבנקים אבל בשלב זה נענה בשלילה. הבנקים מסרבים משום שלטענתם לא ברור מה מקור הכסף השחור והם חוששים מהגשת תביעות מגופים פיננסיים בעולם.
 
"אני מקווה שהבעיה תיפתר על ידי שר האוצר הבא. בכל מקרה, אני ממליץ למי שעדיין לא גילה מרצון, למהר ולהגיע אל רשות המסים וליהנות מתנאים מקילים".