"מכירת הדירות החדשות נעצרה לחלוטין בשבוע האחרון בגלל חוסר הוודאות שיצר משבר הקורונה". כך אומר ל"מעריב" מנכ"ל קבוצת הבנייה אזורים רון אבידן. החברה פרסמה ערב המשבר את הדוחות הכספיים ל־2019 שכללו עלייה במכירות, אולם ההווה כאמור לא מעודד.

"כרגע ברור לגמרי שההיסטריה והפאניקה בעיצומן. כל יום מתפרסמים נתוני תחלואה חדשים שנראים יותר רע. עקומת הפחד בעלייה. אחרי שההיסטריה תעבור ניתן יהיה לעשות הערכה שקולה יותר על מצב השוק והמשק", אומר אבידן ומוסיף: "כרגע, מתוך הבנה של זמניות המצב, 22 הפרויקטים שלנו מתנהלים במלוא העוצמה ואני בונים 3,400 דירות. קצב העבודה לא ירד ואנחנו גם מקדמים תכנון ופרויקטים שעדיין לא הגיעו לביצוע, למרות הקשיים בהתנהלות מול הרשויות המקומיות שעובדות במתכונת חירום".

לדבריו, המקומות שבהם חל שינוי הם משרדי המכירות: "אם עד תחילת השבוע שעבר היו תנועה והתעניינות במשרדים, ואפילו נחתמו עסקאות בנהריה ובבאר שבע, בשבוע האחרון הירידה ממש דרסטית. מצב הרוח של הרוכשים נעשה קשה הרבה יותר. מפלס החרדה עולה, לאו דווקא מהמחלה אלא מהמצב הכלכלי. אנשים ובטח זוגות צעירים מעדיפים לדחות קבלת החלטות קנייה הכרוכות בקבלת משכנתה".

בתשובה לשאלה האם יש ביטולי עסקאות, משיב מנכ"ל אזורים: "בעיקרון אין ביטולים, אבל יש קונים בפרויקטים של מחיר למשתכן שחרדים לגבי היכולת לעמוד במועד התשלום, והם מקבלים טיפול נקודתי. אבל כן יש נפילות בשלב שבין טופס הזמנת העסקה לבין ההסכם, כי לקונים קל יותר לסגת.

"פונים אליי בבקשה לדחות את מועדי התשלום וכל מקרה נבחן לגופו, ואם צריך דוחים בחודש־חודשיים. יש גם מקרים של קונים עם כסף המעוניינים להקדים את התשלום מחשש לעלייה של מדד תשומות הבנייה, וגם במקרה זה אנחנו גמישים".
בתשובה לשאלה האם הוא צופה ירידת או עליית מחירים, אומר אבידן: "המבחן האמיתי יהיה לאחר חג הפסח. אם המשק יחזור בהדרגה לפעילות ואלה שהוצאו לחופשה ללא תשלום יחזרו למעגל העבודה, המחירים לא יעלו. אבל אם המצב הנוכחי יימשך חודשים ארוכים, ייתכן שמחירי הדירות והשכירות יירדו".