אל תפתחו ציפיות

הקריסה במחירי הנפט בשוקי חו"ל עקב בעיות אחסון מלאי (השבוע הגיע לשפל של 11 דולר לחבית אמריקאית) יצרה הערכות לירידה דומה גם במחירי הדלק בישראל, אך כדאי להנמיך ציפיות. על פי הערכות אנליסטים, מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי יירד בשבוע הבא ב־15 אגורות לליטר בלבד, למחיר של 4.74 שקלים.

הסיבה לירידה המתונה בהשוואה לקריסת מחירי הנפט נובעת משני גורמים. ראשית, המחיר לחבית ברנט, המופקת בים הצפוני ומהווה את מחיר הייחוס הרלוונטי מבחינת ישראל, ירד בשיעור מתון יותר מהחבית האמריקאית. שנית, התחזקות הדולר לעומת השקל תביא לייקור המחיר.

מרכיב המיסוי במחיר הדלק נותר כמובן ללא שינוי, ובכך ייווצר מצב שבו מסי הבלו והמע"מ על הבנזין יהוו 80% ממחירו, מה שיקבע שיא מיסוי עולמי. למרות מחירי השפל בבנזין, נהגי ישראל אינם ששים לתדלק. בחודש מרץ נרשמה ירידה של כ־30% בהיקפי הביקורים בתחנות, ובחודש אפריל ההיקף ירד לפחות ב־50%.

בתוך כך, אתמול נודע כי חברת דור אלון צפויה לרשום בדוחות הרבעון השני של 2020 הפסד של 6.5 מיליון דולר. החברה עמדה בפני רווח צפוי של 6 מיליון דולר באמצעות רכישת חוזי נפט עתידיים. אלא שצלילה נוספת במחיר הנפט גרמה לחברת הדלק שנמצאת בשליטתו של מוטי בן משה להפסדים כבדים.