משבר הקורונה הנחית מכה קשה על ענף המסעדנות, ורבים חוששים מעתיד הענף, גם בהנחה שבעוד מספר חודשים המסעדות יוכלו לשוב ולפעול, תחת הגבלות ריחוק חברתי. השף המצליח טום אביב שוחח הערב (חמישי) בנושא עם אלון גל ב"איפה הכסף" ב-103FM.

כמה געגועים יקירי, מה שלומך?
קורונה, להגיד טוב, בסדר, הכל בסדר.

בריאים בוא נגיד. תגיד לי רגע, קודם כל ללא ספק סיטואציה הזויה לחלוטין. אגב ברמה האישית, אתה היית בשלושה משפטים תספר, על סף מה היית שתופסת אותך הקורונה ברמה העסקית.
ברמה העסקית, מה זה על סף? פתחתי מקום ליומיים וסגרו לי אותו.

לא ייאמן, זה עיתוי מטורף.
בראשון, וחו"ל הייתה האופציה הבאה. הייתי כמה פעמים בפריז, בפעם האחרונה לבדוק את האופציה שם, היה כבר איזה משהו על השולחן, ועוד פעם - העולם עצר.

מטורף לחלוטין. עכשיו כל הדבר הזה עוצר, ברגע אחד הכל נעלם. מה אתם עושים אצלך במסעדות ואיך אתם מתמודדים? עכשיו סתם לדוגמא, מסעדה שנפתחת בראשון לציון יומיים לפני, מה קורה מאותו רגע?
כרגע היא עובדת במתכונת של משלוחים, ואני לא הולך להגיד שהמצב מזהיר כי זאת מסעדה חדשה שאין לה את המוניטין לעבוד כמו לדוגמא ה'פאט קאו' בתל אביב מוציאה כמויות יפות של משלוחים ומצליחה להחזיק את עצמה. בגדול, חוסר ודאות אחד ענק כי אנחנו לא באמת יודעים. יצאה מלשכת עורכי הדין הוראה שאם מסעדה סגורה לא לוקחים ממנה שכר דירה, אבל זה לא חוק, אנחנו לא יודעים, אנחנו פשוט לא יודעים.

אתם כרגע ממשיכים לשלם שכר דירה במסעדות שלכם או שהפסקתם?
אתה רוצה לשמוע משהו מצחיק? כל מסעדה מתנהלת אחרת, אנחנו מול בעלי בית. אני לא אנקוב בשמות שדווקא הכי גדולים הם הכי קשים.

תמיד אומרים ככה.
דווקא האנשים הפרטיים הם אלה, דווקא שיש לך בעל בית  פרטי הוא איכשהו מסתדר איתך.

מעניין לשמוע את הדבר הזה. אתה יודע שיש לי חבר שנשבע שהוא עשה הזמנה, אם אני לא טועה, מהפאט קאו, ומי שהיגע לתת לו את המשלוח זה אתה, הוא נשבע לי.
יכול להיות.

מה אתה ירדת, חס וחלילה לא ירדת ברמה, הלכת כאילו ואתה עוזר לחבר'ה לעשות משלוחים בפועל?
כן , בפאט קאו ובקצביה ובקצביה בשרונה מרקט שפתחתי גם ארבעה ימים לפני הקורונה, זה מה שאפשר לעשות.

יש בזה משהו גם של צניעות, רגע אחד להוריד טיפה את הראש, יש בזה איזה משהו מזכך, נכון?
אני חושב שמשהו שקרה בקורונה זה שאנחנו גילינו כמו שאומרים, שאנחנו לא לעולם חוסן, אז אנשים מגלים את החולשות הכי גדולות שלהם במקרים האלה, ובאמת ממקום של צניעות אז צריך גם להוריד קצת את הראש ולהגיד 'אוקיי, בסדר', הייתי בגג האולימפוס אבל משכו לי את השטיח מתחת לרגליים ועכשיו איך אני נשאר עומד?

כשאתם מוציאים משלוחים, אתם מוציאים דברים אחרים, את התפריט כמו שהוא, איך זה הולך? מה אנשים מזמינים?
צמצמנו רק להמבורגרים כי בראשון היה אמור להיות גם בשר אבל זה לא מתאים למשלוח, הפאט קאו עובד במתכונת רגילה אבל עוד פעם יש את העמלות של השליחויות. בקיצור, אתה די מגלגל מים, אני חייב לציין, ויש מסעדה אחת סגורה - קוקו במבינו עומדת סגורה לגמרי.

איך זה? למה קוקו במבינו סגורה? כי אי אפשר להפוך אותה בעצם?
זה מקום של אווירה, אין בו שום עניין במשלוח, ולבנות עכשיו מערך משלוחים בזמן הקורונה זה משהו שלוקח חודש ואנחנו לא יודעים מה יהיה עוד חודש.

אגב מה באמת ההערכה שלכם או מה באמת אתם שומעים, מקבלים אולי קצת מידע?
האינפוט האחרון ששמעתי שמדברים על חזרה מדורגת לקראת ספטמבר, ושאני אומר מדורגת זה עד 50 אנשים או עד 50% מהתכולה כדי שיהיו מרחקים.

ספטמבר אמרת, אשכרה אמרת ספטמבר.
ספטמבר, כן, ואלה דברים שמבחינת מסעדה כמו קוקו במבינו לא יוכלו לקרות.

מה זאת אומרת? המסעדה תיסגר אם זה מה שיהיה?
אני לא יודע אם אני אוכל להמשיך אותה במתכונת הנוכחית שלה במצב שמפרידים אנשים. אתה יודע, מקום שמח, חגיגה שאתה אומר 'חבר'ס, קודם כל 50% ותתרחקו אחד מהשני', זה כבר לא כזאת חגיגה, אז אני לא יודע.

כמה לדעתך באחוזים מהשוק הזה בכלל יחזור?
אתה יודע מה? זה הזוי שאנחנו מדברים עכשיו, לפני חצי שעה ידידה התקשרה אליי שהיא שפית של מסעדה ומודיעה לי שהם סוגרים - עכשיו זה מתחיל, הקטנים עכשיו יתחילו לסגור דלתות והגדולים אתה רואה, כמו יובל בן נריה ושאול בן אדרת שעושים הד סטארט ומוכרים ארוחות קדימה ליום שאחרי, אבל הענף הזה מצוי בחוסר ודאות מטורף.

תשמע טום, מה נאמר ומה נגיד?
מה אתה תגיד? אני האמת רוצה לשמוע מה אתה אומר.

אני אומר שזו תהיה סיטואציה שמי שלא יהיה מאוד גמיש כרגע ויידע לעשות כל מיני דברים תוך כדי, צריך להיות נורא גמיש, אבל בוא ננהל את השיחה על קפה.
יאללה, בסדר.