רשות החברות הממשלתיות בניהול יעקב (ינקי) קוינט השלימה בימים אלה נייר עמדה עדכני להאצת מכירת תשע חברות ממשלתיות כחלק מהחזרה ההדרגתית לשגרה. החברה הראשונה שעל הפרק היא דואר ישראל. מדובר במכירה של עד 40% ממניות החברה למשקיע אסטרטגי בשני שלבים (20%+20%). שווי הדואר לצורך המכירה נאמד במיליארד שקל, והוא יותאם כלפי מטה בעקבות השלכות משבר הקורונה.

את הליך המכירה יוביל יו"ר דואר ישראל חזי צאיג, שגם הוביל בשלוש השנים האחרונות תוכנית התייעלות מקיפה. בימים הקרובים תקיים רשות החברות בשיתוף הדואר מסיבת עיתונאים למסירת פרטים נוספים על המכירה.

דואר ישראל אינה החברה היחידה שמכירתה עומדת על הפרק. תוכנית ההפרטה, שפרטיה הגיעו ל"מעריב", כוללת בסך הכל תשע חברות ממשלתיות. התמורה הכוללת המיועדת עם השלמת המכירה נאמדת ב־15־18 מיליארד שקל. חברת החשמל תופרט לפי שווי של 25 מיליארד שקל. הכוונה היא להפריט 25% ממניותיה באמצעות הנפקה בבורסה. גם הפרטת התעשייה האווירית אמורה לצאת לדרך תוך שיתוף פעולה עם ועד העובדים (כפי שהתחייב ראש הממשלה בנימין נתניהו). התעשייה האווירית תופרט לפי שווי המוערך ב־10־13 מיליארד שקל, והכוונה היא למכור בבורסה 25% ממניותיה.

נמל חיפה (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)
נמל חיפה (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

הפרטה נוספת היא של שני הנמלים, בחיפה ובאשדוד, שם קיימת כוונה למכור את כל המניות: באשדוד, שם מונה המנכ"ל החדש שיקו ז'אנה לפני כחודשיים, לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל, ובחיפה לפי 1.5 מיליארד שקל. חברה נוספת שעומדת להימכר היא נתג"ז (נתיבי גז טבעי), שאיגרות החוב שלה רשומות למסחר בבורסה. כאן מדובר בשווי של 3 מיליארד שקל, כשעל הפרק מכירה של עד 49% ממניות החברה.

גם חברת מקורות, שאיגרות החוב שלה רשומות למסחר, תצא להנפקה בבורסה, עם כוונה למכור עד 49% מהמניות לפי שווי של 3־4 מיליארד שקל. חברות נוספות הן חברת תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה), ששוויה מוערך לפי 1.5 מיליארד שקל ו־49% ממניותיה יימכרו. חברת שירותי איכות הסביבה היא האחרונה ברשימה, בשווי של 400 מיליון שקל, ש־49% ממניותיה יופרטו. שר האוצר משה כחלון נתן את אישורו למהלך.

"מכירת החברות מעידה על נחישות הממשלה לממש נכסים כחלק מהשאיפה לצמצם את גירעונות העתק שיצר משבר הקורונה", אמר מנהל הרשות קוינט בתגובה לפניית "מעריב" והוסיף: "תהליך המכירה החל לאחר עיכובים רבים וייצא לדרך כבר בימים הקרובים, עם ההפרטה של דואר ישראל. אנחנו במגעים לשיתוף פעולה עם כל הגורמים הנוגעים בדבר במערכת הפוליטית והעסקית". בבורסה לניירות ערך מקווים שהמהלך ייצא לפועל עם הקמת הממשלה החדשה, שכן הוא יביא להתעוררות נוספת במחזורי המסחר.

החברות המיועדות להפרטה:
דואר ישראל (%40)
חברת החשמל (%25)
התעשייה האווירית (%25)
נמל אשדוד (%100)
נמל חיפה (%100)
תש"ן (עד %49)
נתג"ז (עד %49)
מקורות (עד %49)
החברה לשירותי איכות הסביבה (%49)