משרד האוצר צופה ירידה של כ-60 מיליארד שקל בהכנסות המדינה השנה כתוצאה ממשבר הקורונה, כך עולה מתחזית שפרסם אמש האוצר על הגרעון התקציבי בחודש אפריל. הגירעון באפריל עמד על קרוב ל-15 מיליארד שקל בהשוואה לקרוב ל-5 מיליארד שקל באפריל אשתקד והגירעון בשנה האחרונה עומד על 4.8% תוצר וצפוי להמשיך לעלות בחודשים הקרובים, לאחר שעמד לפני משבר הקורונה על 3.1%. על-פי תחזית הכלכלנית הראשית באוצר הגירעון צפוי לזנק לסביבות ה-10% בשנת 2020 ויחייב טיפול של הממשלה החדשה. מימון הגירעון נעשה באמצעות גיוסים מאסיביים ומוצלחים של החשב הכללי, בעיקר בחו"ל.

האומדן לביצוע התקציב שפורסם אמש כולל כמה מספרים מעניינים בנוגע לתוכנית הכלכלית שהוציאה לפועל הממשלה לצורך הטיפול בקורונה. חשוב מאוד להדגיש: תוכנית תקציב היא תוכנית בלבד והמבחן הוא מבחן הביצוע – כלומר, כמה מתוך התוכנית אכן מומש. בסך הכל מתוך תוכנית כלכלית בהיקף של 80 מיליארד שקל בהגדלת הוצאות ובתוכנית האשראי, הוצאו בפועל קרוב ל-21 מיליארד שקל, כלומר רק 26% מהיקף התוכנית הכלכלית הגיע בשלב זה לאזרחים ולעסקים, כולל בתוכנית אשראי. הדבר משקף, שוב, את מנגנוני הבירוקרטיה המסורבלים בישראל, כמו גם את הליקויים בתוכניות האשראי והערבויות להן.

הנה המספרים הבולטים שפורסמו:

  • משרד הבריאות: הממשלה הגדילה את תקציב הבריאות ב-10 מיליארד שקל, בינתיים מומשו מתוך התכנון כ-4.3 מיליארד שקל. המשמעות היא שנותרו עוד 5.7 מיליארד שקל שמשרד הבריאות יכול להוציא וייתכן בהחלט שלא יגיע לתקרה.
  • מענק פסח, 500 השקלים: שולמו כ-2.3 מיליארד שקל מתקציבו של הביטוח הלאומי (כלומר, לא מתקציב המדינה).
  • תשלום לעובדים בחל"ת: מתוכנן לשלם 15.4 מיליארד שקל מתקציבו של הביטוח הלאומי. לא ברור כמה הוצאו בפועל עד עתה, אם כי בדיווח של האוצר ננקב מספר של מיליארד שקל כהוצאה, מה שנראה על פניו נמוך ביותר.
  • סיוע לעצמאים: הוקצבו לסיוע 3.8 מיליארד שקל מתוכו שולמו רק 750 מיליון שקל, כ-20% בלבד. נראה שהפקק החל להשתחרר החודש.
  • סיוע לעסקים: הוקצבו 5.2 מיליארד שקל, עד לסוף אפריל לא שולם ולו שקל אחד. גם פה, התשלומים ייצאו ככל הנראה לפועל רק במהלך מאי.
  • ביטול ארנונה לעסקים לשלושה חודשים: הוקצבו 2.6 מיליארד שקל (משרד הפנים) ובפועל הוצאו כולם בעקבות ההתחייבות שנחתמה עם העיריות להעברת התשלומים.
  • דחיית תשלומים, בעיקר על-ידי רשות המסים: הוקצבו 9 מיליארד שקל, מתוכם התממש בפועל רק 3.2 מיליארד שקל, 36% בלבד מהתכנון המקורי.
  • החזר מקדמות על-ידי רשות המסים: הוקצבו להחזר 3 מיליארד שקל, אבל בינתיים לא הוחזר דבר.
  • הלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים: הוקצבו 8 מיליארד שקל, בינתיים ניתנו הלוואות בהיקף של 5.4 מיליארד שקל, שזה כ-68% - נתון די יפה.
  • הלוואות בערבות מדינה לעסקים גדולים: הוקצבו 7 מיליארד שקל, אבל שקל עדיין לא ניתן כהלוואה.

אחד הנתונים המעניינים הם גביית מסים משכירים שלא ירדה כלל במהלך אפריל בניגוד למסי חברות וגבייה מעצמאים שירדו בגלל סגירת עסקים רבים ואי תשלום מקדמות. הסיבה לכך היא שכמעט רוב העובדים שהוצאו לחל"ת לא מגיעים כלל לסף המס ושכרם הממוצע של המושבתים עומד על כ-6,300 ברוטו. המשמעות היא שרוב העובדים ה"חזקים", אלו ששכרם יחסית גבוה ומשלם את מרבית מסי ההכנסה בישראל המשיכו לעבוד ואילו העובדים ה"חלשים" הוצאו לחל"ת.