שר התקשורת החדש, יועז הנדל, פועל לפתיחת דואר ישראל לתחרות ולהוציא לפועל מספר שינויים רגולטוריים. ל"מעריב" נודע כי על רקע זה תידחה תוכנית ההפרטה של החברה - שנועדה לצאת לדרך בשבוע הבא - לפחות עד אמצע חודש אוגוסט.

ההחלטה התקבלה על ידי השר הנדל והאחראי על החברות הממשלתיות השר דודי אמסלם. הנדל נפגש בשבוע שעבר עם מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט, ושמע פרטים נוספים על התקדמות תוכנית ההפרטה וכיצד ייראה מבנה חברת הדואר בעתיד. במסגרת ההפרטה התכוונה רשות החברות למכור 20% ממניות הדואר למשקיע פרטי אסטרטגי ולהעניק אופציה למכירת חבילת מניות נוספת של 20%. 

השינויים הצפויים מבוססים על המלצות ועדת רוזן, שהשימועים הסופיים הנוגעים למסקנותיה יתקיימו ב־1 ביולי. בתחום הדואר הכוונה היא בין היתר להקל על הרגולציה ולהסיר את הפיקוח על מרבית מחירי השירותים. אחת ההמלצות החשובות, שככל הנראה תובא לאישור במסגרת חוק ההסדרים, נוגעת להכנסת עסקי משלוח החבילות לפיקוח, כך שדואר ישראל תחויב לספק אותן ללקוח תוך מספר מוגדר של ימי עסקים. 

מדובר באתגר של ממש, שכן זמני המשלוח של החבילות לא תלויים רק בעובדי הדואר עצמם, אלא בהסכמים שנחתמו עם ספקי מוצרים בינלאומיים כדוגמת אמזון ועליבאבא. זאת ועוד: משלוח החבילות ייפתח לתחרות, וחברות שילוח נוספות כמו "מסר" יוכלו להיכנס לשוק זה. השינויים יאלצו את הנהלה הדואר לקצר גם את לוחות הזמנים למשלוח מכתבים. על פי המצב היום, 60% מהמכתבים בישראל צריכים להגיע לייעדם תוך שלושה ימי עסקים. כעת מדובר ב־90% מהמכתבים שיגיעו ליעדם בלוח זמנים זה.

השינויים הצפויים מעוררים תרעומת בקרב הנהלת הדואר בראשות המנכ"ל דני גולדשטיין. זאת מכיוון שהם ייושמו לגבי הדואר בלבד, בעוד שכל המתחרים האחרים יוכלו להמשיך לפעול באופן חופשי.