מה קורה בבתי העסק ברחבי הערים? יצאנו לבדוק מה אומרים שם וממה חוששים בעלי החנויות. אבי, בעל מכולת ברחוב יפו בירושלים, סמוך לתחנת הרכבת הקלה בציר המרכזי, מודאג מהאפשרות שיהיה סגר נוסף: "זה הכי גרוע בשבילנו. דווקא מכולות שכונתיות הלך להן בסדר בתקופה הזאת של הסגר, אבל כאן הכל היה שומם. אני מבין את הצורך בשמירה על הבריאות של כולם וזה הדבר הכי חשוב, אבל אני מתחנן שיעשו את זה חכם. הנה, למשל, למה אין אכיפה? את רואה שם בחוץ אנשים מתחבקים, כאן באחד הצמתים הכי מרכזיים בעיר. הצעירים הרי לא נפגעים מזה, לא בבריאות ולא מצד החוק. אז למה שיפסיקו?".

לירן, מהחנות "בשביל האופניים" בתל אביב, סיפר: "השימוש באופניים הלך וגבר, ודי מהר חזרנו לשגרה. בגדול, האופניים הם כלי תחבורה יעיל וזול, המאפשר לאנשים לוותר על השימוש בתחבורה ציבורית ולהימנע מסיכוני הדבקה. מהרגע שאישרו לפתוח את העסקים פתחנו באופן מיידי. החל"ת פגע בנו כמו בכל עסק שהיה סגור. למזלנו אופניים זה אחד המוצרים הכי מבוקשים במצב הזה, ואנחנו חוזרים לשגרה גם אחרי המשבר. גל שני? זה בגדר השערה כרגע. היינו שמחים להישאר פתוחים". 

קורונה בישראל - למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה  (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל - למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מרק ישראל סלם)

אדי מ"אדי פירות" מספר על השפעת הקורונה על העסק שלו: "ההנחיה להיכנס עם מסיכות מיושמת. אני מרגיש שיש בהלת קורונה ברחוב. לקוחות מקפידים גם שאחרים סביבם ישימו מסיכה שתכסה את האף. כיוון שאנחנו מוגדרים כ'עסק חיוני' היינו פתוחים גם בזמן הסגר, אבל עדיין יש חשש מגל שני, כמו לכולם".

"אם יטילו שוב סגר ואסגור את המקום, אני אקרוס", אמר בחשש בעל בית קפה במרכז רמת גן. "לאחר הסגר הראשון, שנמשך כחודשיים וחצי, המשכתי בקושי וגם הוצאתי יותר שולחנות וכיסאות למדרכה, כדי לעמוד בהנחיות של משרד הבריאות. הפעם כבר לא אוכל להמשיך והעסק שבניתי יירד לטמיון", הוא הוסיף.

בעלי עסקים ברמת גן ובגבעתיים חוששים מגל שני של קורונה. "אנשים התחילו לחזור לאט־לאט וגם מבוגרים התחילו לצאת מהבתים, אבל גל שני יחזיר את כולם לבתים ויפגע אנושות בעסקים", אמר בעל חנות ברמת גן.

הקורונה בישראל: מסכות בכיכר דיזנגוף בתל אביב (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
הקורונה בישראל: מסכות בכיכר דיזנגוף בתל אביב (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

גם עובדים בעסקים חוששים. "חזרתי רק לפני שבועיים מחל"ת, ואם יהיה שוב משבר כבר אי אפשר יהיה להוציא אותי שוב לחל"ת ואז יפטרו אותי. מה אני אעשה? כיצד אשלם את שכר הדירה?", שאל בחור כבן 30 מרמת גן.

באולם בורסת היהלומים בעיר הקפידו מאוד על ההנחיות. "כל מי שנכנס היה חייב לעטות מסיכה על פניו ולעבור מדידת חום. פקחים שהסתובבו התריעו ומי שלא קיים את ההנחיות הורחק מהמקום", סיפר עובד בבניין.

קורונה בישראל: חנויות סגורות (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל: חנויות סגורות (צילום: מרק ישראל סלם)

בהרצליה קשה היה לראות את רחוב סוקולוב. שלטים "להשכרה" נראו לרוב ברחוב הקניות הוותיק. "המצב מעולם לא היה קשה כל כך. היו תקופות מורכבות, גם מיתון, אבל לא כך, ונראה שזה ילווה אותנו עוד זמן רב", אמרה בעלת חנות בגדים שסוגרת את חנותה. 

עסקים מוכרים מאוד בעיר סגרו את שעריהם לאחר שנים רבות. גלריה לאומנות ברמת השרון השכנה סגרה את שעריה לאחר 41 שנה של פעילות. הבעלים, רוני מירון, תושב הרצליה, סוגר את מפעל חייו. "המקום היה סגור במשך חודשיים, בוטלו הזמנות למסגור, החובות הגדולים שהצטברו וההוצאות הקבועות אינם מאפשרים לי להמשיך", סיפר והוסיף שעתה ימשיך למכור את יתרת הסחורה, עד לסגירה. 

בהכנת הכתבה השתתפו: משה כהן, עמית המאירי, מעיין הרוני, מתן וסרמן ואלון חכמון.