מלחמת העצמאים: המאבק הקשה על תוכנית המענקים והסיוע לעצמאים גורם לקרע בקרב ארגון העצמאים להב. ל"מעריב" נודע כי נשיאות לשכת רואי החשבון, בראשות איריס שטרק, החליטה בסוף השבוע להצטרף לארגון הגג של האיגודים העסקיים, החברים בהתאחדות התעשיינים ובאיגוד לשכות המסחר.

בלשכת רואי החשבון הבהירו כי הם אינם פורשים מלהב, כך שלמעשה הם יהיו הארגון היחיד שמחזיק בו זמנית בחברות בשני הגופים העיקריים המייצגים את המגזר. הקרע בא לידי ביטוי גם במכתב ששיגר אתמול נשיא להב רועי כהן, שבו טען כי בניגוד למובטח, הוא לא זומן אתמול לפגישה הלילית עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, על רקע ביקורתו החריפה נגד תוכנית המענקים.

עו''ד רועי כהן  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עו''ד רועי כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הפגישה אורגנה על ידי יועצת ראש הממשלה לעסקים קטנים צופיה נהון, וסמנכ"ל משרד ראש הממשלה ליאור פרבר. בעקבות פסילתו, שיגר אתמול כהן לנתניהו מכתב תחת הכותרת "הקמת משטרת מחשבות, סתימת פיות ומניעת ביקורת, והנהגת שיטת הפרד ומשול מטעם אנשיך בקרב ארגוני העצמאים.

לדבריו, "בלהב חברים 58 ארגוני עצמאים וארגונים מקצועיים מהגדולים במשק, לרבות התאחדות סוכני הנסיעות ויועצי התיירות, לשכת מארגני תיירות נכנסת, אגודת מורי הדרך, איגוד המפיקים והאמרגנים, איגוד המסעדות והברים וארגון מנהלי בריכות שחייה ומרכזי ספורט ונופש".

על פי הביקורת של כהן, קודם לפיזור הכסף יש לפתור את מצוקת העצמאים שנותרה עדיין בעינה. "נציגים מטעמך לראשי הארגונים החברים בלהב הודיעו להם על פגישה איתך וביקשו מהם לא ליידע אותי ולשמור את דבר הפגישה בחשאיות", כתב. "לראשי הארגונים נאמר ש'כל אחד ידאג לארגונים שלו' והעבירו להם מסרים על אי־שביעות רצונם על הביקורת שמתחתי על התוכנית. היעדרותי מהפגישה איתך מדירה משולחן קבלת ההחלטות מעל 50 ארגונים שזעקתם לא תישמע".

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

תוכנית המענקים תתוקן על רקע הביקורת הציבורית החריפה. אחד מהמבקרים היה גם נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, שבישיבת הממשלה אתמול טען כי "ניתן להשתמש במענק הסיוע בהיקף של 6 מיליארד שקל בצורה ממוקדת יותר, שתתמוך בביקוש בעוצמה רבה יותר ועם השפעה חיובית יותר על המשק לאורך זמן".

לדבריו, "המחקר הכלכלי מלמד שגידול חד־פעמי בהכנסה אינו מתורגם בהכרח באופן מיידי להגדלת התצרוכת. משקי הבית נוטים לחסוך חלק ניכר ממענקים כאלה. במצב הנוכחי ראוי לשפר את חבילת הצעדים כך שתהיה ממוקדת". הנגיד הזהיר: "אל לנו לחשוב שניתן להגדיל את ההוצאה והגירעון בלי גבול. המשבר עוד עלול להחמיר, בפרט בחודשי הסתיו והחורף, וצריך לשמור תחמושת גם במונחים פיננסיים וגם במונחי האמון שלו אנו זוכים בשווקים".

המתווה הסופי של תוכנית המענקים שיפורסם היום גובש על ידי צוות בהשתתפות נתניהו, בני גנץ, שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הכלכלה עמיר פרץ. במתכונתה החדשה צפויה התוכנית לקבל אופי דיפרנציאלי ולהתמקד בשכבות המוחלשות.