סוגיית המענקים עליהם הכריזו ראש הממשלה ושר האוצר מתקרבת לפתרון, שיאפשר את העברת הכסף לאזרחים במהירות. במהלך השבוע האחרון, מאז הוצגה התוכנית, הביעו רבים מחברי הממשלה את התנגדותם, כמו גם כלכלנים רבים, בטענה שהכסף לא הולך למי שצריך אות באמת. אולם לאחר שאתמול אישרה הממשלה את התוכנית, נועדו הבוקר חברי קבינט העל הכלכלי - רה"מ נתניהו, שר הביטחון גנץ, שר האוצר כ"ץ ושר הכלכלה פרץ - והגיעו להסכמות לגבי חלוקת הכסף. 

בין המתנגדים הבולטים למתווה, ומי שעשוי לסכל אותו, הוא יו"ר ועדת הכספים, חה"כ משה גפני, שתקף בחריפות את התכנית, ואמר: "אני מודיע באופן חד וברור שהמענק בסך 6 מיליארד ש"ח לא יעבור כמות שהוא" הכריז גפני, ואמר כי הסיבה לכך היא ההחלטה להחריג משפחות בהן מעל לשלושה ילדים.

"לא אשאיר את הילד הרביעי והחמישי רעבים בגלל שכך הוחלט באופן שערורייתי. העברתי את חוק משק המדינה הגדול בועדת הכספים ביום אחד, השינוי הזה לא יעכב את העברת הכסף לאזרחים אפילו לא ביום אחד. נתקן את האפליה ונעביר את המענק לציבור שכל כך זקוק לו במהירות האפשרית", הוסיף. 

זוהי לא הפעם הראשונה שגפני מביע התנגדות לאופן חלוקת הסיוע. גם בשבוע שעבר התבטא בנושא ואמר: "אני לא מבין למה צריך לתת כסף למשפחות עשירות? למה לא לתת באופן דיפרנציאלי? ולמה לא לתת לפי מספר הילדים? אני כן מבין למה הם מנסים למנוע מלהעביר את זה בחקיקה בכנסת, כי שם יבוא לידי ביטוי עמדת הציבור".

משה גפני (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
משה גפני (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

על פי המתווה עליו הוסכם, הכסף יעבור לכל האזרחים, אולם בעלי הכנסה גבוהה יחויבו עליו במס. כך, מי שהכנסתו השנתית מעל 640 אלף שקלים יחוייב במס על המענק, כמו גם עובדי מדינה שמרוויחים מעל 30 אלף שקל לחודש. "יוקצה תקציב מענקים בסך 6 מיליארד ש"ח. המענקים יחולקו לכל אזרחי ישראל, למעט מי שמרוויח למעלה מ-640,000 ש"ח בשנה וכן בכירים במגזר הציבורי המשתכרים מעל 30,000 ש"ח בחודש. יחיד המוגדר באוכלוסיות הבאות יקבל מענק מוגדל: קצבת סיעוד, קצבת נכות, הבטחת הכנסה, עולים חדשים נזקקים (שנתיים בארץ), מובטלים מעל 67, קשישים מקבלי השלמת הכנסה", נכתב בהודעה מטעם לשכת רה"מ.

לדרישת כחול לבן נוספו לתקציב המיוחד חצי מיליארד שקלים שיאפשרו הגדלת מענק למקבלי קצבת סיעוד, נכים, מקבלי קצבת הבטחת הכנסת עולים חדשים, מובטלים מעל גיל 60 וקשישים. לפיכך, האוכלוסיות שיקבלו 750 ש”ח נוספים לסכום שכבר הם זכאים לו: מקבלי קצבת סיעוד, קצבת נכות, הבטחת הכנסה, עולים חדשים, מובטלים מעל 67 וקשישים מקבלי הבטחת הכנסה. סה”כ כ-800 אלף איש. עוד סוכם כי הבכירים במגזר הציבורי לא יקבלו מענק.

השר פרץ אמר בתגובה כי "חשוב מאוד שהמסר יהיה שהשכבות החלשות עומדות בראש סדר העדיפויות בתקופה זו והם הגורם שיצרוך בכל סכום הכסף שיגע אליו, ולכן יהיה חלק מהתנעת המשק".

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, אמר: ״לאחר מאבק עיקש דרישתנו העיקשת והצודקת לחלוקת מענקים מוגדלים לשכבות החלשות התקבלה - פתרון יעיל יותר מבחינה כלכלית וצודק יותר חברתית. אני שמח שהמאבק העיקש עבור השכבות החלשות הצליח והן לא יופקרו מאחור. אני מברך את שר הביטחון על ההישג החשוב. אמשיך להיאבק למען השכבות החלשות ולהיות הקול של כל מי שאין לו קול בפוליטיקה הישראלית״.

המתווה שסוכם מונע, ככל הנראה, את החרגת הרווקים מהמענק, בהתאם להתנגדותו של שר האוצר, שכתב אמש כי "אני מתנגד לניסיונות להחריג את ציבור הרווקים מתוך המענק המיוחד המתוכנן עליו החליטה הממשלה. זו תהיה פגיעה קשה בחיילים וסטודנטים ורבים אחרים שתרמו ותורמים לחוסנה של ישראל ולכלכלתה".