חה"כ ניר ברקת עלה היום (שלישי) לשידור בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM והתייחס להתמודדות עם משבר הקורונה, וכן נסיונות הסיוע לעובדים העצמאים שאיבדו את פרנסתם מאז תחילת ההגבלות על המשק. בהמשך התייחס לעימותים האחרונים בתוך סיעת הליכוד, וכן למערכת הסבוכה בין שר האוצר המכהן,בינו ובין ראש הממשלה. "כולנו צריכים לשים כתף מתחת לאלונקה ולעזור לסחוב, כל אחד בתפקידו וביכולות שלו, ולהימנע מעימותים אישיים, זה לא מקדם אותנו", הסביר ברקת.

חצי מיליון עובדים שהוצאו לחל"ת לא חזרו לעבודה. אתה הצעת היום תוכנית בוועדת העבודה והרווחה שנקראת 'הסבת עובדים טורבו' זו הכותרת. מה זה אומר?
"זה חלק מתוכנית שהצגתי לראש הממשלה, שעוסקת בשאלה איך אנחנו מחזירים חצי מיליון עובדים למשק. התוכנית הראשונה זה להציל את העסקים שלא יקרסו באמצעות סיוע ישיר. הדבר השני שנביא בשבועות הקרובים, הוא איך אנו מאיצים צמיחה בעת היציאה ממשבר הקורונה, והיום התמקדתי באיך אנחנו מסבים 100 אלף עובדים בתקופה הקרובה מהאבטלה או מהעבודות שהיו להם לפני כן, וניסיון להעסיק אותם במקצועות חדשים".

מתי הצגת את התכנית לראש הממשלה?
"אכן כן, הייתי אצלו ביום שישי לפני כשבועיים, ולאחר מספר ימי עבודה גיבשנו את זה. זו תוכנית שאני כבר עובד עליה הרבה זמן יחד עם ככל המגזר העסקי, ואפילו עם ביטוח לאומי. הצגתי לו תוכנית מגובשת שעברה פילטרים של כל המגזר העסקי במדינת ישראל". 

אבל יש את שר האוצר. אתה מביא לראש הממשלה תוכנית, הוא מאשר אותה, הביטוח הלאומי מאשר אותה, כל הגורמים מאשרים אותה, ושר האוצר לא יודע מכלום. מה קורה פה?
"אני טענתי שמאז תחילת משבר הקורונה, הפתרונות שהציע אגף התקציבים באוצר הם לא בכיוון. דרשתי מיד בשבוע השני של הקורונה להשקיע ישירות במענקים ישירים לחשבונות הבנקים של העסקים, אבל הם התקמצנו, הם חשבו שזאת הוצאה כשזו בעצם השקעה". 

הכוונה לשאול מרידור?
"בראשם של הפקידים באגף התקציבים יש את שאול מרידור. האירוע הזה גדול עליהם בכמה מידות. הם חושבים שזה אירוע תקציבי, כשלמעשה זה אירוע ביטוחי. הם שלחו את העסקים לבנקים עם 15% ערבות מדינה, לערבויות שנותנים לעסקים".

שאול מרידור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שאול מרידור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שאול מרידור הביע התנגדות גדולה מאוד לתוכנית המענקים שהגיעה ל-6 מיליארד. אתה חושב שצריך להזיז אותו מתפקידו?
"שאול מרידור והחשיבה של אגף תקציבים שגויוה. המדיניות זאת הבעיה, לא האדם. זו המדיניות שהוא מוביל והוא עושה נזק - אז לדעתי יש צדק בטענה שהוא צריך ללכת. אני גם רוצה להזכיר שלפני כמה שבועות הייתה החלטה להעביר 7,500 שקל לכל עסק שמחזיר עובדים. טענתי בתוקף שעסק שיש לו מחזור טוב מגייס עובדים. המענק לא רלוונטי, לא הוא מה שיביא עובדים. וויכוחים על גבי ויכוחים מיותרים, ומה קורה עם אלה שלא שחררו עובדים ואלו שזקוקים לכסף בשביל לשרוד ואתה לא נותן להם ונותן למי שלא צריך? נוצרו פה עיוותים פעם אחר פעם הם לא מפספסים הזדמנות לשגות". 

זה לא סוד שרצית להיות שר אוצר וזה לא הסתייע. בסוף נתניהו מתיישר עם שר האוצר ובא מציג את תוכנית המענקים, ואחרי כמה שעות זה משתנה כי קמה צעקה מאוד גדולה. יכול להיות שצריך להזיז את שר האוצר מתפקידו? 
"מטבע הדברים כשראש הממשלה ושר האוצר מציעים הצעה, זה עובר בממשלה ולאחר מכן היא מגיעה לכנסת, ואנחנו לא מקשים, אנחנו מחוברים לשטח, ופה מתקיים דיון. בוועדת הכספים בכנסת אנו אגב מפקחים על הממשלה. אני מרגיש כחבר ועדת הכספים בכנסת, התפקיד שלי זה לפקח, לראות מה שכחו ובמה צריך תיקונים, זה בוודאי תהליך לגיטימי. אני חושב שהבשורה האמיתית מאז שנתניהו בשבועיים האחרונים שם את הידיים על ההגה, זה שקודם כל אנו רואים גידול בהיקפים. ה-22 מיליארד שקל של החוק שמגדיל גם את ההשקעות הישירות לעסקים ואת הסיוע לחל"תניקים, החוק הנוסף שהוא במטרה לעודד צריכה ועכשיו התוכנית שהנחתי על השולחן להסבת 100 אלף עובדים, אני משוכנע שראש הממשלה יאמץ אותה". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה להצגת התכנית הכלכלית למשק (צילום: תקשורת ראש הממשלה)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה להצגת התכנית הכלכלית למשק (צילום: תקשורת ראש הממשלה)

הרי יש שירות תעסוקה, הוא אמור להסב עובדים, לצד הגורמים הרלוונטיים. אולי לא צריך את שירות התעסוקה כמו שאתה מציע?
"אני לא מציע את זה.הסבת עובדים כפי שנהוג על ידי מדינה, 12 אלף בשנה, מסבים אותם ואחרי זה הם מחפשים מקומות עבודה, זזה נכון לתקופה רגילה, לא לקורונה. היום אני רוצה להציע חלופה ולהעביר את האחריות להסבת עובדים למעסיקים. הם צריכים להעסיק את העובדים, הם יודעים. עשיתי כמה זומים וכמה שיחות עם מנהלים בכירים במשק והם כולם אומרים, אנחנו יודעים מה אנו צריכים. אנו רוצים שהאחריות להסבת עובדים לא תהיה של המדינה אלא של המעסיקים, הם יכולים לעשות הכשרה מפעלית, ענפית או להשתמש בשיטות ההכשרה של המדינה, זה לא משנה לנו".

האם בעצם היום רה"מ מבצע את התוכנית מעל ראשו של שר האוצר? אתה מייתר כך את ישראל כ"ץ לגמרי.
"ראש ממשלה יש אחד, והוא האדם שצריך לתכלל את האירוע. היום הוא שם את ידיו על ההגה הכלכלי. יש לו אינסטינקטים בריאים, והעובדה היא שמאז שנכנס, באה תוכנית ראשונה ושנייה ועכשיו עוד שתי תוכניות בקנה, והיקפי הפעילות גדלים כפי שנעשה במקומות אחרים בעולם, זה לא היה בחודשים הראשונים של הקורונה כשהפקידות באוצר הובילה את המהלך, היום כשהוא יושב על ההגה זה הולך לכיוון הנכון. זה מנוהל בשותפות עם כ"ץ אני מאמין". 

ישראל כ''ץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

הרבה מהדברים שהתקבלו לאחרונה היו הצעות שלך.
"אני רואה גם טביעת אצבע של אנשים נוספים שנתניהו מתייעץ איתם, אבל חד משמעת, אני חושב שההצגה של להציל את העסקים, הסבת עובדים ויצירת צריכה במשק באופן מוסדר, ואני יודע לעבוד מסודר, עשיתי שניים שלושה דברים בחיים שלי, כולל בעיר ירושלים". 

מה קורה בליכוד, אנו רואים שיש תסיסה והכל מבעבע. 
"אין ספק. זה מתחיל אם את שואלת אותי ממחלוקות לגבי מדיניות, בנוגע לאיך מתמודדים עם המשבר. אני טוען שבחודשים הראשונים של הקורונה עד ממש עכשיו, היה כשל תפיסתי במדיניות של משרד האוצר, אגף התקציבים בעיקר, והכשל הזה מביא לנו מצוקות. עם זאת, אני לא חושב שאנחנו קרובים לבחירות. כולנו צריכים לשים כתף מתחת לאלונקה ולעזור לסחוב כל אחד בתפקידו וביכולות שלו ולהימנע מעימותים אישיים, זה לא מקדם אותנו".