השלכות העבודה ממרחק: ממחקר עומק שערכה חברת BDO  במטרה לבדוק את היתרונות והחסרונות של עבודה מהבית, עולה כי עובדים מהבית מעבירים בממוצע שעתיים מתוך יום העבודה בשיטוט ברשתות החברתיות. במחקר השתתפו חברות וארגונים שונים המעסיקות עובדים באופן משולב מהבית וכן מהמשרדים, כשרובם ממוקמים בישראל, אך חלקם גם באירופה וארה"ב. 

היתרונות המשמעותיים שעולים מהמחקר בהקשר של עבודה מהבית הם החיסכון המהותי בזמן, חיסכון בהוצאות כלכליות וכן צמצום הסיכון להידבקות במחלות, בראשן כמובן נגיף הקורונה. עם זאת, צויין כי קיימות סכנות לתפקוד התקין של הארגונים, כמו למשל בעיות שנוגעות לפרוייקטים המצריכים שיתוף פעולה בין עובדים, שצריכים עתה להתבסס על תקשורת מרוחקת באמצעות שיחות וידיאו, שעשויות להיות מופרעות על ידי גורמים שונים ולייצר הסחות דעת. 

המחקר בחן גם השתתפות המעסיקים בהוצאות שנוצרות מעבודה בבית, והעלה כי כ-80% מהמעסיקים לא השתתפו בהוצאות המיוחדות של עובדיהם. אלו שכן בחרו לסייע, הסתפקו ברוב המקרים בתשלום חד פעמי, בעיקר בכל הנוגע לציוד מחשוב ותקשורת. 

עבודה מהבית  (צילום: אינגאימג')
עבודה מהבית (צילום: אינגאימג')

ד"ר גיא יוגב, עורך המחקר, טען כי מנהלי החברות שהשתתפו ציינו שהעבודה מהבית הגבירה את הפערים הקיימים ממילא ביעילות העובדים. כך העובדים שנחשבים ליעילים וטובים שיפרו את יכולותיהם בעבודה גם כאשר עבדו מהבית, ואילו אחרים הדרדרו מבחינת הביצועים המקצועיים שלהם, מה שהוביל לירידה בתפוקת העבודה שלהם. 

כמו כן, עובדים מבוגרים שנדרשו בעת האחרונה על הקפדה יתרה על ריחוק חברתי, גילו קשיים בהסתגלות לטכנולוגיות של עבודה מרחוק. מאידך, רובם ציינו כי תנאים של שקט במרחב הביתי, וכן עצם היותם בבית ללא ילדים קטנים, זאת בניגוד לחבריהם, העובדים הצעירים יותר למשל, הקלו על העבודה ממרחק.

עוד מסר שממצאי המחקר הצביעו על קשיים שנובעים מהבדידות שיוצרת עבודה ממרחק, ושדוחקת את העובדים לפנות לרשתות החברתיות. לכן, ציין כי מומלץ להציע לעובדים מסגרות יעוץ פסיכולוגי וכן לעודד אותם לביצוע פעילות גופנית יחד, דרך אפליקציות כושר משותפות. בנוסף, המליץ להקפיד על קיום תדריכים קבועים של המנהלים באמצעות תוכנות וידיאו שיתרמו למיקוד בעובדים במטרה ובתוצאות הרצויות.