מניות ענקית התקשורת בזק צנחו עם פתיחת המסחר אתמול ביותר מ־10% (בשיא הגיעו הירידות ל־14%), בעקבות תוכניתו של שר התקשורת המפוטר יועז הנדל להפחתת תעריפי הטלפון הקווי ב־40%. בעקבות כך חל עיכוב בפתיחת המסחר במניות החברה.

התוכנית של השר מתבססת על מסקנותיהם של פרופ' ראובן גרונאו וד"ר עופר רז־דרור ממשרד התקשורת, שטוענים לרווחיות עודפת של בזק בטלפון הקווי. במשרד התקשורת מעריכים כי עודף ההכנסות של בזק משירות הטלפון הקווי נאמד ב־400 מיליון שקל בשנה.

אם רפורמת התעריפים תצא לדרך, התשלום החודשי של מנויי הטלפון יירד מ־50־60 שקל בממוצע לחודש ל־30־40 שקל. מחיר לדקת שיחת טלפון יירד ל־1.2 אגורות, והתשלום בגין דמי שימוש קבועים יירדו ב־60% ויעמדו על 24.36 שקל לחודש.

העובדה כי ערב הגשת המלצות הוועדה הנדל פוטר מתפקידו כשר התקשורת מעמידה בסימן שאלה את הוצאתה לדרך של הרפורמה. כזכור, במקביל למהלך זה ביצע שר התקשורת מהלכים נוספים שהיטיבו עם בזק, כולל איחוד חשבוניות הספק והתשתית בחברה.

יועז הנדל אמר: "אנחנו יוצאים במהלך שנועד לתקן עוול צרכני שנמשך 17 שנה, שבמסגרתו אנו מעדכנים את המחירים המפוקחים, לאחר שהם לא עודכנו במשך שנים רבות. הגיע הזמן להפוך כל אבן כדי לתקן עיוותים בשוק". עוד אמר הנדל כי "השימוש בטלפון הנייח פחת עם השנים, אך עדיין קיימים לשירות הטלפון הנייח למעלה מ־2 מיליון מנויים, בעיקר בפריפריה. בתקופת הקורונה גבר השימוש בטלפון הנייח לצורכי לימוד, עבודה מרחוק ושמירת קשר עם בני המשפחה".