אין בכלל ספק שהבאת "תוכנית כלכלית" חדשה, באמתלה של סיוע למגזר העסקי היא כלכלת בחירות או ליתר דיוק, קלקלת בחירות. עובדה שההכרזה על התוכנית נעשית לראשונה מעל לראשיהם המופתעים של בכירי האוצר ובניגוד לחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה. מיותר לציין שגם דרגי המקצוע בבנק ישראל מסתייגים מהתוכנית.

אגב, ההודעה על זימון האירוע התקשורתי הוצאה מטעם דוברות הליכוד. ה"תוכנית" גם לא אושרה על ידי הממשלה מסיבה ברורה: בני גנץ, ראש הממשלה החליפי, היה מתנגד וכבר אמר אתמול: "מדובר בתצוגה של תחמנות". זה מוכיח שראש הממשלה ושר האוצר איבדו את הבושה. שר האוצר ישראל כ"ץ כבר הבטיח לי שלא תהיה כלכלת בחירות, אבל התוכנית לחלוקת מענקים של 750 שקל לכל אזרח לא יכולה להיות שום דבר, מלבד כלכלת בחירות.

נתניהו נפגש עם אביב גפן על מתווה הסיוע לעולם התרבות

מאיפה יביאו את מיליארדי השקלים במדינה שסגרה את 2020 בגירעון שנתי של 161 מיליארד שקל? שר האוצר, שנכשל בניסיונו להביא לאישור תקציב מדינה, קרס פעם נוספת בפני הלחצים הפוליטיים ובתואנה של סיוע למגזר העסקי מציג כלכלת בחירות כשרה למהדרין.

פחות מחודשיים לפני הבחירות משגר בנימין נתניהו בלון ניסוי שאינו יותר מאסופה מקרית של הצעות סיוע למעסיקים ולעצמאים שנועדו לסייע אך ורק לו כדי להיבחר מחדש. הוא שב ומחיה את תוכנית דמי אבטלה לעצמאים, אבל הוא הבטיח את זה כבר לפני שנה ולא עשה דבר. להפך: הוא טרפד הצעת חוק שהוגשה על ידי יו"ר יש עתיד יאיר לפיד.

נתניהו מתכוון לחדש את תוכנית ההלוואות לעצמאים, אבל שוב זה ייעשה ללא תוכנית עבודה ממוקדת. לתוכנית, שעלותה הכספית נאמדת במיליארדי שקלים, אין כל מקור תקציבי מסיבה פשוטה: אין תקציב מדינה בגלל סיבות פוליטיות הקשורות להישרדותו האישית של ראש הממשלה.

נתניהו יכול להציג "תוכניות כלכליות" מפה ועד להודעת חדשה, אבל מדובר בתוכניות "על הקרח". באותה הזדמנות הוא יכול להכריז על תוכנית לביטול מס ההכנסה לאזרחי המדינה. האם מישהו  באמת יאמין לו? האם מישהו יאמין לו שבכוונתו לקיים את סעיפי התוכנית הזו, אם ייבחר? במלים אחרות, מדובר בפייק "תוכנית כלכלית" שנועדה לגזור אי אלו קופונים על חשבון מספרם היורד והולך של האזרחים שעדיין מאמינים לו.

כדי שתוכנית כזאת תאושר, היא צריכה לצלוח את הממשלה וגם את הכנסת. בניגוד לתוכניות הקודמות שהוצגו לפני חצי שנה, הפעם אין שום סיכוי שהיא תאושר. אף אחד לא יקנה סחורה משומשת בתחפושת של תוכנית כלכלית. אבל מבחינת נתניהו זה כבר לא משנה. הוא יעשה הכל כדי להוכיח שהוא היחיד המעוניין לסייע לאזרחים, ופוליטיקאים אינטרסנטים רק מפריעים לו.

מאיפה יביאו את מיליארדי השקלים במדינה שסגרה את 2020 בגירעון שנתי של 161 מיליארד שקל? נתניהו משגר אסופה מקרית של הצעות סיוע למעסיקים ולעצמאים, שנועדו לסייע אך ורק לו כדי להיבחר מחדש.