"פקידי האוצר התבלבלו. תפקידם הוא לייעץ ולהשמיע את דעתם בפורומים סגורים, גם אם יש להם ביקורת. מי שקובע בסופו של דבר הוא הדרג הפוליטי", כך אמר אתמול מנכ"ל משרד האוצר לשעבר שי באב"ד, בפורום שוק ההון של דן אנד ברדסטריט.

לדבריו, "בכל פעם שהשר יקבע משהו שלא מתאים לאג'נדה, הם ימסמסו, יטרפדו ויטנפו. אלה דברים שפקידות, במיוחד באוצר, הייתה עושה חדשות לבקרים, ונוצר משבר אמון חמור בין הדרג המקצועי למדיני. בעקבות כך החליט הדרג המדיני למדר את הדרג המקצועי מחשש להדלפות והכפשות". עוד אמר: "אם לפקידים הבכירים באוצר יש טענות חמורות, הם מוזמנים לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה ולא לעשות סיבוב בתקשורת".

הוא מסכים שהטענות שהעלו מנכ"לית האוצר לשעבר קרן טרנר ושאול מרידור, לשעבר הממונה על התקציבים, בתוכנית "עובדה" היו חמורות. "אבל חוץ מפופוליזם וקידום השסע בעם, אני לא רואה איך המהלך הזה פותר משהו", אמר. לדברי באב"ד, "מסוף הסגר הראשון, ההתנהלות במשבר הייתה פוליטית והחלטות התקבלו מטעמים פוליטיים. יש ממשלה שלא מתפקדת, הרבה ישיבות התבטלו והחלטות לא התקבלו. זה מצב בלתי מתקבל על הדעת".

מנכ''לית משרד האוצר קרן טרנר אייל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מנכ''לית משרד האוצר קרן טרנר אייל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


בסוגיית היעדר התקציב הוסיף המנכ"ל לשעבר: "זו פעם ראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל שאין תקציב זה כשנתיים, וזה מוביל להיעדר סדרי עדיפויות - במערכת הבריאות, הביטחון ועוד. אנחנו במשבר הכלכלי הגדול שידעה המדינה ואף אחד לא נותן את הדעת על כך".

אפרת שגב, סמנכ"ל דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט, התייחסה בדבריה למצב המשק: "אין ספק שהטלטלה שחווה המשק הישראלי ב2020 תלווה אותנו עמוק לתוך 2021. ההתכווצות המתונה בתוצר נבעה בעיקר מחוסנה של תעשיית ההייטק הישראלית, בעוד ענפים רבים נפגעו דרמטית וראינו שיא במספר העסקים שנסגרו".

מרבית בכירי שוק ההון שהשתתפו בפורום מעריכים כי שוקי ההון ימשיכו להיות חיוביים גם במהלך 2021. עם זאת, עליות השערים במניות יהיו סלקטיביות ויתמקדו בענפי מסחר מסוימים. הם גם צופים את המשך הבום בשוק ההנפקות.

אפרת שגב, סמנכ''ל דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט (צילום: ניב קנטור)
אפרת שגב, סמנכ''ל דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט (צילום: ניב קנטור)