בימים כתיקונם היינו רואים בתקופה זו שלל ילדים והוריהם צובאים על החנויות ורוכשים תחפושות לקראת פורים. אלא שמאז תחילת הסגר השלישי, ולפי הנחיות משרד הבריאות, חנויות הצעצועים סגרו שעריהן, ובעליהן מדווחים על ירידה חדה במכירת תחפושות בכלל, אף שהמכירות המקוונות עלו, כצפוי, ביחס לשנים קודמות.

"בשנה נורמלית, כבר חודשיים לפני פורים מתחילה מכירת תחפושות, וחלק גדול מהחנויות אפילו פותח חנות נוספת ומוציא אוהל תחפושות החוצה. השנה, בגלל הקורונה, זה לא קרה כמובן", אומר בני גרינאפל, מנכ"ל רשתות הצעצועים "עידן 2000" ו"כפר השעשועים", בעלות חנויות פיזיות ברחבי הארץ וגם פלטפורמה מקוונת.

עבור גרינאפל והקולגות שלו למקצוע, מדובר בהפסד לא קטן. "שוק הצעצועים בישראל מוערך כיום ב־1.2 מיליארד שקלים, ומכירות פורים - תחפושות ואביזרים – מוערכות בכ־120 מיליון שקלים, כלומר 10% ממנו", הוא אומר. "העובדה שהחנויות סגורות עכשיו היא מאוד משמעותית, הרי אנחנו לא מוכרים משהו אחר במקום, ההערכה שלנו היא שבחג הזה 60% מהמכירות יימחקו, כלומר שיהיו מכירות בסך כ־50 מיליון שקלים. עד לימים האחרונים גם חנויות הסטוק, רשתות המזון ורשתות הפארם מכרו תחפושות, כאשר בהגדרת המחוקק תחפושות הן מוצר לא חיוני, ולכן מותר למכור אותו רק באתר. שלשום נכנסה לתוקף תקנה בעקבות בג"ץ הצעצועים ש"עידן 2000" ו"כפר השעשועים" הגישו בסיועה של ח"כ קרן ברק (הליכוד), ולפיה לחנות חיונית אסור למכור מוצרים לא חיוניים".

העובדה שלא ברור עדיין אילו שכבות גיל ישובו לבתי הספר עד חג פורים, והאיסור על התקהלויות, מסיבות חג המוניות וקיום מופעי עדלאידע – לא מנעו מחלק מהציבור כן לרכוש תחפושות, גם אם באופן מקוון. "בשנה שעברה כמעט לא מכרנו כלום באתר", אומר גרינאפל. "הצרכן לא אוהב לקנות תחפושות אונליין, כי זו חוויה לבוא עם הילד לחנות, לראות, למדוד, להתייעץ, להתלבט. אבל למרות הגידול באתר, מבחינתנו האונליין הוא שמחת עניים".

בני גרינאפל (צילום: ללא קרדיט)
בני גרינאפל (צילום: ללא קרדיט)

ב־23 בפברואר, ובהתאם לשיעור התחלואה והמתחסנים, אמורה לצאת לדרך הפעימה השנייה במתווה היציאה מהסגר השלישי, שבמסגרתה אמורים להיפתח המסחר וחנויות הרחוב. אלא שעבור חנויות הצעצועים זה כנראה יהיה מאוחר מדי.

איך נערכתם השנה מבחינת הזמנת תחפושות?
"היינו הרבה יותר זהירים. לא הזמנו את הכמויות הרגילות, אבל עדיין הזמנו סחורות ואנחנו נושכים שפתיים בדאגה שמא החנויות לא ייפתחו בכלל עד החג, וניתקע גם עם הכמויות המופחתות שקנינו. התקווה שלנו היא שיפתחו אותנו ושייתנו לנו לחזור למעט שפיות. אם לא יפתחו, אז שלפחות יאכפו את איסור המכירה של מוצרים לא חיוניים בחנויות החיוניות".

הנחה משמעותית

"אנחנו ממוקמים בירושלים באזור יותר דתי", מספר אריאל הרביץ, הבעלים של החנות "צעצועי במבינו", הקיימת משנת 1972, ולה גם אתר. "בימי שגרה, לקראת פורים באים אלינו הרבה ילדים ומשפחות כדי לרכוש תחפושות. יש לנו מגוון מאוד גדול, אנחנו מביאים גם תחפושות מיוחדות מארצות הברית. אצלנו פורים זו חגיגה גדולה של הרבה אנשים, הרבה שמחה, ממש קרנבל. אנחנו שמים מוזיקה נעימה ויש אווירה מאוד כיפית".

כיצד אתה מוכר בימים אלה, כשהחנויות סגורות?
"כרגע אני מוכר באתר, אבל למגזר הדתי־חרדי, שהוא עיקר הקהל שלנו, האינטרנט פחות נגיש. אנחנו מפספסים את הקהל הגדול השכונתי שלנו, את תושבי הסביבה שבה אנו נמצאים. אין ספק שהמכירות שלנו באתר עלו, אבל זה לא מכסה בכלל על הירידה בחנות הפיזית. אפשר לומר שבכללי יש ירידה של כ־25% במכירות. זה מאוד דרמטי, כי זה אחד החודשים הכי קריטיים עבורנו. את ההזמנות לתחפושות של פורים אנחנו עושים בתקופה של מרץ־אפריל בשנה לפני כן, ואת הסחורה מקבלים בדרך כלל שלושה־ארבעה חודשים לפני פורים.

אריאל הרביץ (צילום: פרטי)
אריאל הרביץ (צילום: פרטי)

מראש גם הזמנו פחות סחורה, אבל לפני שנה אף אחד לא ציפה שזה יהיה עד כדי כך חמור. כרגע באתר נתנו הנחה משמעותית במשלוחים, הורדנו מחיר במה שאפשר. אנשים קונים, אבל זה ממש לא אותן הכמויות כמו שידענו קודם. זה גם לא אותו מגוון כמו בשנים קודמות. למשל אין כמעט תחפושות של מבוגרים, כי אין השנה מסיבות. פעם תחפושות לזוגות ולמשפחות מאוד הצליחו אצלנו".

אתם אופטימיים שהחנויות ייפתחו לפני החג?
"זו חובה לפתוח את החנויות לפני פורים. ערכת לגו אני יכול למכור גם בעוד חודשיים, אבל פורים נגמר, וזהו. אף אחד לא יקנה בעוד חודש וחצי את התחפושות".

"יש לנו בראשון לציון חנות גדולה של 300 מ"ר, כאשר בכל שנה לקראת החג חצי מהחנות מוקדשת לפורים", מספר מושיקו ולדזי, הבעלים של החנות "צעצועי מורן". "אנחנו הופכים את המקום למעין קניון של תחפושות, כ־500־600 דגמי תחפושות. כיום, מאחר שכל החנויות סגורות, הכל עלה לרשת. בדרך כלל בפורים יש אצלנו תמיד המון עבודה, אנשים מסתובבים וקונים. פורים זה חג חשוב מאוד עבורנו מבחינת ההכנסות והוא מהווה חלק בלתי מבוטל מהמחזור השנתי. אני נחשב לאחד המוכרים הגדולים בפורים באזור ראשון לציון, חולון ובת ים. עכשיו, בגלל הקורונה, כשאין אפשרות להיכנס לחנות, חלה פגיעה בהכנסות ממכירת התחפושות".

מושיקו ולדזי (צילום: פרטי)
מושיקו ולדזי (צילום: פרטי)

המכירות באתר לא מחפות על כך?
"כמובן שהקניות באתר עלו, אבל זה לא משהו שיכול לכסות על האנשים שהיו מגיעים לחנות. בסופו של דבר, כלל המכירות ירדו בשיעור של כ־30%. את הסחורה הזמנו שנה מראש. השנה הזמנתי חלק מהדברים רגיל כי אני מחויב למינימום, ואילו דברים אחרים הזמנתי פחות".

אתה חושש להיתקע עם מלאי?
"בוודאי. זה חג עונתי, כל מה שאני לא מוכר עכשיו, ייאלץ להמתין לשנה הבאה. אני גם לא חושב שהחנויות ייפתחו לפני פורים. בנוסף, אנשים לא מחכים לרגע האחרון, והרוב בטח כבר רכשו באתרים או שלפו תחפושות מהשנה שעברה. אני לא מאמין שפורים הזה יכול להיות מבחינת המכירות כמו בשנה שעברה".

כמו צבא קטן

"בשנים רגילות, כחודש לפני החג כבר מתחילים אצלנו תורים ממש ארוכים", מספר רמי פטימר, הבעלים של החנות "ברוריה תחפושות" בדיזנגוף סנטר בתל אביב. "אנחנו מוכנים כמו צבא קטן לקבלת הקהל. התשתית של פורים קיימת אצלנו כל השנה, כולל מחסנים ולוגיסטיקה, כדי שבזמן אמת נהיה ערוכים ולא ניבהל מהקהל הגדול. כבר מאפריל בשנה שעברה אנחנו נמצאים בתהליך של ארגון לשנה שלאחר מכן. לא דמיינו ששנה אחרי, בפורים הנוכחי, נהיה באותו מצב כמו בפרוץ המגיפה ואפילו גרוע יותר".

מה המצב שלכם כיום?
"בימי שגרה אנחנו מחזיקים כ־300 סוגים שונים של תחפושות ואלפי אביזרים נלווים. גם היום יש לנו את אותה כמות סחורה, מינוס לקוחות שהיו אמורים להגיע לחנות הפיזית, שכרגע סגורה בגלל ההנחיות. נערכנו למכירה מסיבית באתר, אבל עדיין בהיעדר מסיבות ובהיעדר הלקוחות הבוגרים שלנו, קשה מאוד להתמודד. יש ירידה מסיבית וחדה בקניות לפורים. אומנם רואים עלייה חדה באתר בקניית תחפושות לילדים, אבל אם עושים את החישוב הכולל ניכרת ירידה דרסטית. האתר לא יכול למכור את אותה הכמות כמו החנות הפיזית. אבל למרות הכל, יש משהו מאוד קסום בזה שהלקוחות שלנו לא מוותרים עלינו. פורים זה המאני־טיים שלנו. השנה זו השנה הקשוחה ביותר מבחינה עסקית שהחברה שלנו ידעה במשך 36 שנותיה".

רמי פטימר (צילום: פרטי)
רמי פטימר (צילום: פרטי)

מה אתה מתכוון לעשות עם תחפושות שלא יימכרו?
"כמו כל שנה, גם השנה חלק נתרום לבתי חולים, לליצנים רפואיים, לחברות שעושות מלאכת קודש בלשמח ילדים. לגבי מה שיישאר, נוריד מחירים וגם נשמור במחסנים לשנה הבאה. זה כמו לבטל חתונה בדקה ה־90. התחושות לא פשוטות, אחרי הכל זה מפעל חיים שבנה את עצמו במשך שנים בצעדים קטנים. זה לא כיף, אבל אנחנו מספיק חזקים כדי להתמודד גם עם האתגר הזה".