"בשנה נורמלית, כבר חודשיים לפני פורים מתחילה מכירת תחפושות, וחלק גדול מהחנויות אפילו פותח חנות נוספת ומוציא אוהל תחפושות החוצה. השנה, בגלל הקורונה, זה לא קרה כמובן", אומר בני גרינאפל, מנכ"ל רשתות הצעצועים "עידן 2000" ו"כפר השעשועים", בעלות חנויות פיזיות ברחבי הארץ וגם פלטפורמה מקוונת.
עבור גרינאפל והקולגות שלו למקצוע, מדובר בהפסד לא קטן. "שוק הצעצועים בישראל מוערך כיום ב־1.2 מיליארד שקלים, ומכירות פורים - תחפושות ואביזרים – מוערכות בכ־120 מיליון שקלים, כלומר 10% ממנו", הוא אומר. "העובדה שהחנויות סגורות עכשיו היא מאוד משמעותית, הרי אנחנו לא מוכרים משהו אחר במקום, ההערכה שלנו היא שבחג הזה 60% מהמכירות יימחקו, כלומר שיהיו מכירות בסך כ־50 מיליון שקלים. עד לימים האחרונים גם חנויות הסטוק, רשתות המזון ורשתות הפארם מכרו תחפושות, כאשר בהגדרת המחוקק תחפושות הן מוצר לא חיוני, ולכן מותר למכור אותו רק באתר. שלשום נכנסה לתוקף תקנה בעקבות בג"ץ הצעצועים ש"עידן 2000" ו"כפר השעשועים" הגישו בסיועה של ח"כ קרן ברק (הליכוד), ולפיה לחנות חיונית אסור למכור מוצרים לא חיוניים".
העובדה שלא ברור עדיין אילו שכבות גיל ישובו לבתי הספר עד חג פורים, והאיסור על התקהלויות, מסיבות חג המוניות וקיום מופעי עדלאידע – לא מנעו מחלק מהציבור כן לרכוש תחפושות, גם אם באופן מקוון. "בשנה שעברה כמעט לא מכרנו כלום באתר", אומר גרינאפל. "הצרכן לא אוהב לקנות תחפושות אונליין, כי זו חוויה לבוא עם הילד לחנות, לראות, למדוד, להתייעץ, להתלבט. אבל למרות הגידול באתר, מבחינתנו האונליין הוא שמחת עניים".
ב־23 בפברואר, ובהתאם לשיעור התחלואה והמתחסנים, אמורה לצאת לדרך הפעימה השנייה במתווה היציאה מהסגר השלישי, שבמסגרתה אמורים להיפתח המסחר וחנויות הרחוב. אלא שעבור חנויות הצעצועים זה כנראה יהיה מאוחר מדי.
"אנחנו ממוקמים בירושלים באזור יותר דתי", מספר אריאל הרביץ, הבעלים של החנות "צעצועי במבינו", הקיימת משנת 1972, ולה גם אתר. "בימי שגרה, לקראת פורים באים אלינו הרבה ילדים ומשפחות כדי לרכוש תחפושות. יש לנו מגוון מאוד גדול, אנחנו מביאים גם תחפושות מיוחדות מארצות הברית. אצלנו פורים זו חגיגה גדולה של הרבה אנשים, הרבה שמחה, ממש קרנבל. אנחנו שמים מוזיקה נעימה ויש אווירה מאוד כיפית".
מראש גם הזמנו פחות סחורה, אבל לפני שנה אף אחד לא ציפה שזה יהיה עד כדי כך חמור. כרגע באתר נתנו הנחה משמעותית במשלוחים, הורדנו מחיר במה שאפשר. אנשים קונים, אבל זה ממש לא אותן הכמויות כמו שידענו קודם. זה גם לא אותו מגוון כמו בשנים קודמות. למשל אין כמעט תחפושות של מבוגרים, כי אין השנה מסיבות. פעם תחפושות לזוגות ולמשפחות מאוד הצליחו אצלנו".
"יש לנו בראשון לציון חנות גדולה של 300 מ"ר, כאשר בכל שנה לקראת החג חצי מהחנות מוקדשת לפורים", מספר מושיקו ולדזי, הבעלים של החנות "צעצועי מורן". "אנחנו הופכים את המקום למעין קניון של תחפושות, כ־500־600 דגמי תחפושות. כיום, מאחר שכל החנויות סגורות, הכל עלה לרשת. בדרך כלל בפורים יש אצלנו תמיד המון עבודה, אנשים מסתובבים וקונים. פורים זה חג חשוב מאוד עבורנו מבחינת ההכנסות והוא מהווה חלק בלתי מבוטל מהמחזור השנתי. אני נחשב לאחד המוכרים הגדולים בפורים באזור ראשון לציון, חולון ובת ים. עכשיו, בגלל הקורונה, כשאין אפשרות להיכנס לחנות, חלה פגיעה בהכנסות ממכירת התחפושות".
"בשנים רגילות, כחודש לפני החג כבר מתחילים אצלנו תורים ממש ארוכים", מספר רמי פטימר, הבעלים של החנות "ברוריה תחפושות" בדיזנגוף סנטר בתל אביב. "אנחנו מוכנים כמו צבא קטן לקבלת הקהל. התשתית של פורים קיימת אצלנו כל השנה, כולל מחסנים ולוגיסטיקה, כדי שבזמן אמת נהיה ערוכים ולא ניבהל מהקהל הגדול. כבר מאפריל בשנה שעברה אנחנו נמצאים בתהליך של ארגון לשנה שלאחר מכן. לא דמיינו ששנה אחרי, בפורים הנוכחי, נהיה באותו מצב כמו בפרוץ המגיפה ואפילו גרוע יותר".