אלפי לקוחות פנו אתמול לבנקים בבקשה למחזר את הלוואות המשכנתה, בעקבות ההיתר שניתן על ידי בנק ישראל להגדיל את רכיב הפריים בריבית מוזלת. מבדיקת "מעריב" מתברר כי בנקים כמו מזרחי טפחות ולאומי תגברו במאות פקידים את מערכת הייעוץ.

היועצים התבקשו לסייע ללקוחות לבחון את כדאיות המחזור ומה שיעור החיסכון הצפוי. מחזור משכנתה מאפשר לפרוע את ההלוואה הקיימת שנלקחה בריבית גבוהה יותר, ולקבל מחדש את ההלוואה עם רכיב פריים גבוה יותר, מה שעשוי להוזיל את העלות במאות שקלים לחודש.
להערכתו של אורי יוניסי, ראש חטיבת קשרי לקוחות והאחראי על מערך המשכנתאות בבנק לאומי, היקף המחזורים הפעם יעמוד על 50 מיליארד שקל - כ־13% מתיק המשכנתאות הכולל, שעומד על 420 מיליארד שקל.

זאת בהתחשב בעובדה כי בשנת השיא הקודמת, 2015, מוחזרו משכנתאות בהיקף של 38 מיליארד שקל (כולל 6 מיליארד שקל במסגרת מבצעי בנקאות). המבצעים השנה מתקיימים בעקבות הנחיה רגולטורית של בנק ישראל. יוניסי מסר ל"מעריב" כי "אתמול בבוקר היה לחץ גדול של לקוחות כדי לבדוק את הזכאות. הכשרנו עשרות בנקאים כדי לנהל שיח נפרד עם הלקוחות. אין נוסחת קסם ביחס לכדאיות המחזור, אבל אנחנו ממליצים לכל לקוח לבדוק את זכאותו".

אורי יוניסי (צילום: כפיר סיון)
אורי יוניסי (צילום: כפיר סיון)


יוניסי הוסיף: "בגדול ניתן להעריך כי בטווח הקצר עשוי להיות חיסכון מסוים בהחזר החודשי, אבל בטווח הארוך חייבים להביא בחשבון שריבית הפריים עלולה לעלות ואז המשכנתה תעלה הרבה יותר. ריבית הפריים כיום היא נמוכה מאוד ואנחנו רגע לפני יציאה ממשבר ענק. עלולים להיות ביקושים ויש חשש מאינפלציה, והדרך לרסן אותה היא על ידי העלאת הפריים".

בתוך כך, הפיקוח על הבנקים הנחה אתמול את המערכת הבנקאית להעביר לידיו כל הצעת משכנתה שניתנת ללקוח (ברמת כל הצעה שניתנת ולא רק עסקה שבוצעה). בימים אלה מנתחים בפיקוח כ־100 אלף הצעות שונות שניתנו מהבנקים ללקוחות בחודשים האחרונים. בנק ישראל הוסיף בהודעה שנמסרה מטעמו כי "הפיקוח בוחן אם ועד כמה ההצעות הניתנות במסלול הפריים המורחב משקפות את הטבת הפריים, וימשיך במעקב ההדוק אחר ההתפתחויות בזמן אמת, גם בהצעות של מחזורי המשכנתה שנכנסו לתוקפן אתמול".