המפקח על הבנקים יאיר אבידן הורה אתמול במפתיע לבנקים לאסור על חלוקת דיווידנד במזומן, למרות כוונתם הראשונית לעשות כן.

הדירקטוריונים של בנק לאומי ובנק מזרחי טפחות צפויים להתכנס היום לאישור הדוחות הכספיים השנתיים ל־2020, אשר יושפעו ממשבר הקורונה.

אלמלא הוראות בנק ישראל ובזכות עודפי ההון הגדולים שצברו, הדירקטוריונים אמורים היו לאשר את החלוקה של הדיווידנדים, וזאת גם הייתה הציפייה של בעלי המניות בבנקים בכלל ובמזרחי טפחות בפרט. כמו כן, ההוראות ההוניות הנוכחית אמורות היו לפוג בסוף החודש, וביחד איתן גם המגבלות השונות.

למרות זאת, בבנק ישראל החליטו כאמור לנקוט גישה שמרנית במיוחד, וזאת בניגוד לטענתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלפיה "משבר הקורונה עבר". על פי ההחלטה של בנק ישראל, הוראות השעה השונות יוארכו עד 30 בספטמבר.

בבנק הסבירו אתמול: "לנוכח חוסר הוודאות הכלכלית ומצב התחלואה על השלכותיה, הפיקוח על הבנקים מציע להאריך את ההקלות ההוניות עד ליום 30 בספטמבר 2021. הפיקוח מצפה לעשות שימוש בעודפי ההון לצורך הגדלת האשראי ולא לצורך חלוקת דיווידנדים".

עוד הוסבר: "אף שלאורך השנה ניכר שהבנקים צברו את כריות ההון שנשחקו בזכות השהיית מדיניות חלוקת דיווידנדים, אנו מצויים עדיין בסביבה של אי־ודאות באשר להמשך המשבר הבריאותי ובאשר להשלכות הכלכליות הנלוות לו".

בבנק ישראל ציינו בסיפוק כי הבנקים איתנים ונהנים מעודפי הון ונזילות. עם זאת, הדגישו בבנק כי אף שתהליך ההתחסנות המואץ מעלה את הציפייה לחזרה מהירה של המשק לצמיחה, "הסיכונים הגלומים בפעילות הבנקים נותרו גבוהים בגלל הסיכון של גלי תחלואה נוספים ואי־הוודאות, שעלולים להביא לפגיעה משקית".

לדברי המפקח על הבנקים: "הפיקוח סבור שיש מקום לאמץ גישה זהירה ושמרנית לאור הפוטנציאל לקיומם של הפסדי אשראי חבויים שטרם התממשו".

בניגוד לבנקים, בכוונת חברות הביטוח להתחיל בחלוקת דיווידנד לקראת פרסום הדוחות השנתיים עד סוף החודש. החלוקה תתאפשר לנוכח צבירת עודפי ההון והחלטת המפקח על הביטוח באוצר להגמיש את ההוראות המכונות "סולבנסי" באופן המאפשר להגדיל את ההון הצבור בענף לאורך תקופת זמן ארוכה יותר.