בשנת הקורונה כבר התרגלנו לכך שכל דבר - הזמנות מהסופר, קניות בגדים או אוכל ממסעדות - מגיע אלינו עד פתח הדלת. בעידן שבו המשלוחים כבר הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, למה שלא ננצל זאת גם בליל הסדר, ובמקום לטרוח במטבח ימים שלמים על ארוחת החג, נדאג שגם היא תגיע אלינו עם שליח עד הבית? בעלי עסקים רבים מחכים בקוצר רוח להזמנות האלו ותולים בהן תקוות. אחרי השנה המטלטלת שעברה עליהם, זה בהחלט יכול לסייע לתזרים.

"זו הייתה שנה מאתגרת, מפתיעה. כל הזמן עשיתי שינויים תוך כדי תנועה", מספרת אורנה רסקין, הבעלים של "קיטון" בתל אביב, מסעדה בסגנון מזרח־אירופי שהוקמה בשנת 1945. "יש לי מערך משלוחים כבר יותר מ־20 שנה, ובקורונה כל הזמן עבדתי עם משלוחים וטייק־אווי, לפי ההנחיות. המשלוחים גברו בתקופה הזאת, אנשים כל הזמן הזמינו. בחצי השנה הראשונה של המגיפה, כשממש נלחמתי על הבית וניסיתי לחסוך, עבדתי בעצמי ורוב העובדים יצאו לחל"ת".

אורנה רסקין, בעלים של מסעדת קיטון (צילום: נועה גוטמן)
אורנה רסקין, בעלים של מסעדת קיטון (צילום: נועה גוטמן)


את התפריט לפסח, שאותו היא משלחת בתל אביב ובאזור המרכז, מגדירה רסקין כ"הכי מסורתי שיש, הכי נאמן לשורשים, בלי התחכמות, הכי בית, הכי סבתא". עם המנות לארוחת החג נמנים גפילטע פיש, מרק עוף צח עם קניידלעך, לשון עגל, צלי בקר ועוד. כל אחד מזמין את המנות האהובות עליו מהתפריט, ולדבריה, ממוצע העלות לאדם - מנה ראשונה, מרק, עיקרית וקינוח - הוא כ־160 שקלים. "ההזמנות לפסח הן בהחלט בוסט לעסק, דבר משתלם ומשמעותי מאוד עבורנו. אחרי שנת הקורונה זה משהו שבהחלט יכול להקפיץ את ההכנסות", היא אומרת.

את מצפה לגידול בהזמנות לחג לעומת שנה שעברה?
"עדיין קשה לי להעריך, בכל חג יש אצלנו מלא הזמנות. לליל הסדר נקבל הזמנות למשלוחים עד 24 במרץ. המחירים נשארו כמו בשנה שעברה. משלוחים עד הבית אנחנו עושים בהזמנות של יותר מ־200 שקלים".


קיט לקידוש


"הקורונה סגרה אותנו, ורק עכשיו זה מתחיל להשתחרר לאט", מספר השף הפרטי דיוויד לוי, שבימי שגרה מתפרנס מסדנאות בישול ומארוחות גורמה פרטיות. בפסח ובראש השנה הוא מכין תפריט משלוחים לחג. "התגעגעתי לבשל ולהכין, אבל מובן שגם הכנסה היא דבר לא מבוטל", הוא אומר. "אני מקבל הזמנות עד 23 במרץ לאזור המרכז והשרון, מכין את הארגז עם כל מה שהוזמן, וזה מגיע לבית הלקוח בערב החג או יום לפני.

השף הפרטי דיוויד לוי (צילום: רמי זרנגר)
השף הפרטי דיוויד לוי (צילום: רמי זרנגר)


התפריט כולל, לכל סועד, חמש מנות ראשונות, מנה עיקרית, שתי תוספות וקינוח בעלות שמתחילה ב־380 שקלים. יש מרק עוף עם קניידלעך, כבד קצוץ, לשון למנה העיקרית, בקר עם ירקות שורש ועוד. כבר לפני שבועיים התחלנו לקבל הזמנות, ובינתיים זה הולך בסדר גמור".

אחרי 20 שנה של עבודה במסעדות בתל אביב פתח בינואר 2020 השף איוון מסלוב את העסק Maslov Food Solutions - קייטרינג לחתונות, לבריתות ולאירועים. שלושה חודשים לאחר הפתיחה הגיעה הקורונה. "זה היה מסתכל, בסגרים לא עבדתי, אבל ניצלתי את הזמן לפיתוח מנות ותפריטים חדשים", הוא מספר.

השף איוון מסלוב, הבעלים של Maslov food solutions (צילום: מרינה לבדב)
השף איוון מסלוב, הבעלים של Maslov food solutions (צילום: מרינה לבדב)


זו הפעם הראשונה שמסלוב מציע תפריט לפסח. "קודם סירבתי לכך כי הערך המוסף שלי הוא שבקייטרינג אני מבשל הכל במקום, אפילו אם זה ל־500 איש. אנחנו מסעדת שף ניידת. קיבלתי הרבה הצעות בראש השנה לשלוח אוכל לחג ולא הסכמתי", הוא מספר.

ומדוע השתכנעת עכשיו?
"קודם כל, צריך להתפרנס, להיות בתודעה של לקוחות, ואנשים גם מחפשים אוכל טעים ורוצים ליהנות. אם שפים כמו שרון כהן ויובל בן נריה העבירו את המסעדות שלהם לקופסאות קרטון, אז מי אני?".

את ההזמנות לארוחת הפסח של מסלוב, שאותן הוא משלח בעיקר לאזור המרכז והשרון, אפשר לעשות עד 22 במרץ, ומינימום ההזמנה הוא 550 שקלים. המשלוח, כך הוא מבטיח, יגיע אליכם בבוקר או בצהריים של ערב ליל הסדר עם הוראות חימום והגשה. "במיוחד לחג עשיתי גרסה אסייתית־מודרנית למרק העוף המסורתי עם הקניידלעך. בתפריט יש גם בריסקט מיושן 15 שעות", הוא מספר.

לאזור המרכז, השרון וירושלים מגיעים גם משלוחי ארוחות החג של עדי הרבסטמן, שף ובעלי הקייטרינג "המרפסת בנחלים". "הקורונה עברה עלינו לא פשוט, אבל דווקא בפסח בשנה שעברה הלך טוב כי נסגרו השמיים וכולם נשארו בארץ, ולכן יותר אנשים הזמינו מאיתנו", הוא מספר. "בקורונה לא היו אירועים, אבל המצאנו עצמנו מחדש, הוצאנו את 'קידש קיט', מארז אוכל יהודי שמגיע ישר הביתה ובו חמין, קיגלים ועוד".

השף עדי הרבסטמן, הבעלים של הקייטרינג המרפסת בנחלים (צילום: מיכל הרבסטמן)
השף עדי הרבסטמן, הבעלים של הקייטרינג המרפסת בנחלים (צילום: מיכל הרבסטמן)


הרבסטמן מצפה בקוצר רוח להזמנות לפסח. "זה אמור להוציא אותנו מתקופת הקורונה. אני מחכה לזה כמו אוויר לנשימה", הוא אומר. "אני מקבל הזמנות למשלוחים עד 22 במרץ, ומינימום ההזמנה למשלוח הוא 200 שקלים. יש סלטים, מנות ראשונות, עיקריות, תוספות, הכל בכשרות מהודרת לפסח ללא קטניות. יש לשון ברוטב יין, כרוב ממולא, כבד עם בצל מקורמל, מרק צח עם קניידלעך של סבתא".

מה הצפי שלך?
"אני מאמין שהשנה יזמינו הרבה, גם כי כולם התרגלו וגם כי ערב החג יוצא במוצאי שבת. כלומר החג מתפרש על שישי־שבת־ראשון".


כרפס ומרור


גם באזור הצפון המשלוחים לחג עובדים חזק. בקייטרינג של מלון קיבוץ לביא בגליל התחתון סיימו לקבל הזמנות למשלוחים לליל הסדר כבר ב־15 במרץ. "ברוך השם, היו מאות הזמנות, הרבה עבודה. סיימנו לקבל הזמנות לפני כמה ימים בגלל כל הלוגיסטיקה והצורך בהיערכות אופטימלית", מספר אלון פרנק, מנהל הקייטרינג, שמלבד עריכת אירועים עוסק בהסעדת מפעלים ומפעיל חנות אוכל מוכן בימי שישי ובערבי חג.


"מי שטרם הספיק להזמין, יכול להגיע לחנות האוכל המוכן שלנו במלון, שתהיה פתוחה ביום חמישי שלפני החג בין השעות 13:00־17:00", הוא אומר. "לחג הראשון יגיעו המשלוחים שלנו לאזור הצפון עד הבית, ויהיו גם נקודות איסוף בחינם. יש לנו משאיות קירור שמסתובבות ברחבי הארץ, מגיעות לנקודות אסטרטגיות בכל עיר והלקוחות באים לאסוף. האוכל הוא בכשרות רבנות מהדרין שרויה ללא קטניות. יש לנו תפריט מיוחד שכולל גם קערת ליל סדר עם כרפס, מרור, חרוסת, זרוע, חזרת וביצה. האוכל טרי וביתי. כל אחד בונה לעצמו תפריט ממגוון המנות הקיימות, ומינימום ההזמנה למשלוח עד הבית הוא 300 שקלים, בתוספת דמי משלוח".

מה מאפיין את הזמנות החג השנה?
"בפסח בשנה שעברה קיבלנו יותר הזמנות מאשר עכשיו, אבל הן היו קטנות יותר. עלות ממוצעת של הזמנה ירדה בשנה שעברה בצורה ניכרת, בגלל העובדה שהיה סגר ומשפחות עשו סדר עם המשפחה הגרעינית בלבד. השנה מספר ההזמנות חזר להיות כמו לפני שנתיים, והממוצע הכספי של ההזמנה גדל כי כולם מקווים שהשנה יוכלו לעשות את הסדר עם המשפחה המורחבת".

"בתקופת הקורונה, מפני שסגרו לנו את המסעדה, התחלנו להציע תפריט לארוחות שישי, לשלח לכל אזור עמק יזרעאל, ולאט־לאט זה תפס. עכשיו, גם אחרי שפתחנו את המסעדה, אנשים רוצים שנמשיך עם המשלוחים", מספר ניר ארז, הבעלים של מסעדת "השוק 34" בעפולה. "לליל הסדר גיוונו את הארוחות. הסגנון שלנו הוא בשרי, ואנחנו מציעים למשל פטה כבד בליווי ריבת בצל, אסאדו שלם על העצם עם ירקות אפויים, ספריבס טלה, סלטים וקינוחים מותאמים לפסח. מינימום הזמנה הוא 150 שקלים, בתוספת 25 שקלים למשלוח. אפשר להזמין עד 24 במרץ. בימי שישי היו מזמינים מאיתנו 50־60 משפחות. אני מאמין שאלה יהיו גם המספרים לחג, ואני מאוד מצפה לזה".

ניר ארז, הבעלים של מסעדת השוק 34 (צילום: מיכאל חזין)
ניר ארז, הבעלים של מסעדת השוק 34 (צילום: מיכאל חזין)


הקורונה עשתה טוב


במעבר חד דרומה: מדי ימי שישי נהג קייטרינג כפות תמרים בקיבוץ אילות שבמועצה האזורית חבל אילות - ערבה דרומית להפעיל יריד אוכל שאליו היו מגיעים רבים מתושבי האזור ומטיילים כדי לקנות אוכל מוכן הביתה. "כתוצאה ממשבר הקורונה, נפגעו הכנסות היריד בכ־70%־80%. במקום היריד התחלנו לעשות משלוחים עד הבית לגרים באילת ובערבה", אומר אבי סלמה, מנכ"ל כפות תמרים. "גם האירועים הפרטיים
והעסקיים של הקייטרינג וגם המסעדה שהוא מפעיל נפגעו מאוד בקורונה והייתה עצירה כמעט מלאה בפעילות".

אבי סלמה, מנכ''ל כפות תמרים (צילום: אוסף פרטי)
אבי סלמה, מנכ''ל כפות תמרים (צילום: אוסף פרטי)


לקראת ליל הסדר, כפות תמרים, המתמחה באוכל ביתי ומשלב מאכלי עדות עם מטבח עדכני ויצירתי, יקיים ב־25־26 במרץ אירוע שבו יהיה אפשר לרכוש אוכל מוכן לארוחת החג וליהנות ממבחר של יותר מ־150 מנות מגוונות, בהן ירכי עוף ממולאים בבשר ובפירות יבשים או בפטריות, פרגית צלויה ברוטב פלפלת, פילה סלמון עם רוטב פסטו ביתי וגפילטע פיש במחירים שנעים מ־33 שקלים לקילו עבור תוספות ועד 190 שקלים לקילו עבור מנות ספיישל לחג. מי שרוצה משלוח ישירות עד הבית, יכול להזמין עד 25 במרץ, והאוכל יסופק ביום שישי לכל אזור החבל.

זו השנה השלישית שחברת מבושלת מציעה משלוח עד הבית של מארזי ארוחות חג בפסח ובראש השנה לכל רחבי הארץ. השנה המארז, שעלותו 849 שקלים, כולל שמונה סוגי מנות ומותאם לחמישה עד שבעה סועדים. בין המנות: סלמון בליווי ארטישוק לימוני, אוסובוקו טלה בירקות שורש וכרעיים ברוטב פירות יבשים. "בכל שנה אנו רואים גידול של 10% בביקוש לערכות חג. בתקופת הקורונה, בגלל הסגרים, היה גידול של 15%, ובכל חג מכרנו יותר מ־2,000 ערכות", אומר דורון כהן, סמנכ"ל חברת מבושלת. "לאור הביקוש שגבר בקורונה לארוחות עד הבית, החלטנו לתת ללקוחות, מלבד ערכות החג, פתרון קבע של אוכל ביתי מוכן ואיכותי עד הבית, ולא רק בחגים אלא בכל ימות השנה, תחת מותג חדש - DAILY KITCHEN - שהשקנו לפני כמה חודשים".

דורון כהן, סמנכ''ל מבושלת (צילום: יח''צ)
דורון כהן, סמנכ''ל מבושלת (צילום: יח''צ)


אומנם הקורונה מוטטה עסקים רבים בתחום האוכל, אך יש כאלה שהמגיפה דווקא עשתה להם טוב. "שגשגתי בקורונה. אומנם לא היו אירועים וסדנאות, אבל המון אנשים הזמינו הביתה אוכל כי לא יכלו לצאת למסעדות", מספרת סיון בלכר, בעלת "סיואנה" - קייטרינג צמחוני וטבעוני לאירועים קטנים, סדנאות בישול ומשלוחים של אוכל לבית הלקוח. בלכר, המתגוררת בקיבוץ נחשון במועצה האזורית מטה יהודה, הכינה לקראת ליל הסדר תפריט טבעוני מיוחד שאותו היא משלחת לאזור ירושלים, תל אביב והשרון. "בכל שנה, תודה לאל, ההזמנות גדלות, ובעקבות הקורונה גם גדלה המודעות של אנשים להזמין אוכל הביתה", היא אומרת.

סיון בלכר, בעלת סיואנה (צילום: אלדד מאסטרו)
סיון בלכר, בעלת סיואנה (צילום: אלדד מאסטרו)


את התפריט של בלכר, שאחד הלהיטים בו הוא סיר עם מגוון ממולאים בעבודת יד (מרוות ירושלים, עלי רקפת, עלי גפן, כובע הנזיר, בצלים ועוד - 200 שקלים לקילו וחצי), אפשר להזמין עד 22 במרץ, ומינימום ההזמנה הוא 200 שקלים, לא כולל דמי משלוח. "אני משערת שעד מועד זה כבר יהיו עשרות הזמנות", היא אומרת. "יש לי מערך שליחים שלי, אני לא עובדת עם חברת שליחויות. ביום שישי שלפני החג נעשה את כל המשלוחים. אגב, עכשיו יש לי בעיה עם עובדים. חלק מהעובדים שתגברו אותי בקורונה חזרו לעבוד במסעדות. אבל זה לא חדש לי. גם בפסח בשנה שעברה היו מלא הזמנות, אבל בגלל הסגר אף אחד לא היה יכול לעזור לי, ופשוט עבדתי שלושה ימים בלי הפסקה".