"כל תפיסת המיסוי של כלי רכב בישראל תשתנה בשנים הקרובות בעקבות כניסת הרכב החשמלי", כך אמר אתמול ערן יעקב, מנהל רשות המסים, על רקע הגידול בנתח הרכבים החשמליים. יעקב דיבר אתמול בפורום DUN’S 100 של בכירי הרכב והתחבורה בישראל.

לדבריו, "בחודשים האחרונים יש גבייה עודפת של מיליארדי שקלים ביחס לתחזיות, וזה אומר שהמשק חוזר לפעילות. בהסתכלות על אורך הכביש שהוא הקצר בעולם ורמת הצפיפות הגבוהה, יש לשנות את תפיסת מיסוי הרכב שתתבסס על ממוצע הנסיעה בפועל, וזה צריך להיות מבוסס על טכנולוגיה".

אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנאליזה בחברת דן אנד ברדסטריט, ציינה שהמגמה הבולטת ביותר כיום בשוק הרכב, היא הגידול בדגמים ההיברידיים. בשנת 2020 נעו בכבישים למעלה מ־200 אלף רכבים היברידיים, גידול של 35% והמדובר בשנה שנייה ברציפות.

עוד אמרה: "שנת 2021 טומנת בחובה השפעות מנוגדות על הביקוש למכוניות חדשות. מצד אחד יש צמיחה מחודשת, אולם עסקים רבים נותרו בסיכון גבוה מול סיומה הצפוי של תוכנית הסיוע הכלכלית. אי־הוודאות תשפיע לרעה על הביקוש לכלי רכב מצד עסקים ומצד חברות הליסינג. אנו בדן אנד ברדסטריט מעריכים שרמת הסיכון הגבוהה במשק צפויה להיוותר גם במהלך שנת 2021 ורואים חשיבות רבה בקבלת החלטות עסקיות מושכלות, על בסיס נתונים מדויקים ככל הניתן", אמרה שגב.

מנכ"ל לובינסקי דני שביט הזהיר: "המדינה 'כאילו' מעודדת כניסה של רכבים חשמליים לשוק בהיבט של מיסוי, אך מצד שני אינה מעודדת גריטה של כלי רכב מזהמים ולא בטיחותיים. עודדנו את הכנסת המכוניות החשמליות למרות החסם של היעדר עמדות טעינה המונע את הפריצה הגדולה", אמר שביט.

מנכ"ל אלדן תחבורה שי דהן גילה שבחברה עובדים בימים אלה על הפעלת תוכנית לרכישה בליסינג של מכוניות טסלה. "אין לפחד מבעיית עמדות הטעינה והחרדה בעניין אינה אקטואלית. אין ספק שהרכב החשמלי הוא עתיד עולם הרכב", אמר.

על פי הנתונים שהוצגו, בישראל קיימים למעלה מ־3.6 מיליון כלי רכב מנועיים. כ־85% מכלי הרכב בישראל הינם כלי רכב פרטיים. ישנן 15 קבוצות ייבוא המייצגות בישראל יצרנים שונים. שוק הליסינג כולל חמש שחקניות עיקריות ומונה צי של 240 אלף כלי רכב.

הפעילות הכוללת בענף הרכב, כולל מכירת מכוניות חדשות, שוק הליסינג וההשכרה, שוק הרכבים המשומשים, שוק החלפים, ביטוח הרכב והמוסכים, נאמד במעל 100 מיליארד שקל בשנה. הפדיון הישיר ממכירת רכבים חדשים בישראל נאמד ב־30 מיליארד שקל בשנה.