עדי קין קרני, סמנכ"לית 'מהיר לעיר' בנתיבי איילון, התייחסה הערב (שלישי) בראיון ל"איפה הכסף" ב-103FM לגידול בתנועה ובפקקים בכבישי הארץ, לעומת התקופה המקבילה לפני שנה.

"זו לא רק תחושה, זה באמת קורה. אם נבדוק את העלייה בכמות הרכבים ביחס לפברואר של שנה שעברה, אנחנו רואים עלייה ברוב שעות היום של עד 90% ממה שהיה לפני כן, ובשעות העומס אפילו יותר", אמרה קין קרני.

כשנשאלה האם הסיבה לכך קשורה במשבר הקורונה, השיבה: "אנחנו צריכים להסתכל על זה בהקשר רחב יותר, ולא של הקורונה דווקא. יש בעיה אמיתית של פקקים במדינת ישראל, אנחנו אחת המדינות היותר צפופות, עם גידול אוכלוסייה מאוד גבוה. גידול האוכלוסייה בישראל הוא פי 10 מבשאר מדינות ה-OECD. אנחנו לוקחים את הנתונים האלה, יחד עם משאבי קרקע מוגבלים – וכבר שנים שאנחנו יודעים להצביע על הנתון הזה, מדינת ישראל הולכת למשבר תחבורתי מאוד חריף. מה שאנחנו חווים עכשיו, לצערי רק ילך ויחמיר. המצב לא טוב מבחינה תחבורתית, ואנחנו צריכים לדאוג לפתרונות ולתת אלטרנטיבה לרכב הפרטי".

קין קרני סיפרה על הפתרונות האלטרנטיביים שנועדו להקל על הפקקים ולמנוע נסיעה ברכבים פרטיים: "אתחיל מהאופניים. פרויקט כמו 'אופני דן', לדוגמה, מספק רשת אוטוסטרדה של אופניים ב-14 רשויות שנמתחות על פני 100 ק"מ, לאיזורי תעסוקה ובכלל במרחב העירוני. בנוסף לכך, ישנם הנתיבים המהירים, אלטרנטיבה שעוקפת את הפקקים ומאפשרת נתיב נוסף לרכב ציבורי, לרכבי קארפול ולשאטלים חינמיים. אלה עוד פלטפורמות שיכולות להוות חלופה".

על הפרויקט 'מהיר לעיר' היא סיפרה: "מדובר ברשת מטרופולינית שמטרתה לייצר רשת רציפה של מאות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית בין הערים ובתוך הערים עצמן. הפרויקט כבר בביצוע, ואפשר כבר לראות 13 רשויות היום שנמצאות בעבודה מאסיבית של הפרויקט. סגר הגודל של ביצוע פרויקט כזה הוא שלוש שנים בעיר, וגם הוא מחולק למקטעים כדי למנוע אי נוחות. בזמן העבודות, נשמרת נגישות, אפשר לנסוע ולהתנייד, ואנחנו דואגים לבעלי העסקים שלא ייפגעו ויוכלו להיכנס לשטח המסחר שלהם, אבל אנחנו חייבים לעשות את העבודות האלה כדי לייצר אלטרנטיבה. המטרה היא שלא תעברי לתחבורה ציבורית מתוך אידיאולוגיה, אלא כי זאת תהיה חלופה טובה יותר, כי יהיה לך שווה יותר להשתמש בתחבורה ציבורית, בכל דרך שתבחרי".

כשנשאלה האם ייתכן שדווקא הפרויקטים שנועדו למנוע פקקי תחבורה, ונמצאים בימים אלה בעבודה – הם אלו שגורמים לפקקים, השיבה: "תמיד בזמן עבודות יש אי נוחות. גם כשאנחנו משפצים דירה, יש אבק וזה לא נוח, אבל אין מנוס. יש נתונים לגבי מה יקרה אם לא נעשה כלום – מדינת ישראל תפסיד 70 מיליארד ש"ח בשנה על עמידה בפקקים, יגרם כתוצאה מכך זיהום אוויר, ויהיו נזקים נלווים. העבודות עצמן הן לא אלה שיוצרות את הפקקים. העבודות גורמות לאי נוחות, אבל היא זמנית".

"שנת היעד לסיום הרבה מאוד מהפרויקטים היא 2025, בעבור מסה עיקרית של הפרויקטים. אנחנו רואים שכבר מתחילים להיפתח פרויקטים נוספים. יש תקווה, אנחנו עובדים ומייצרים פתרון כדי שנוכל להעלות את רמת החיים", סיימה קין קרני את דבריה.