אחת מההצהרות הראשונות שנתן שר האוצר הנכנס, משנכנס לתפקידו הייתה "לא נעלה מיסים". אך הוא לא הראשון: הבטחה זו מלווה לאורך השנים שרי אוצר נכנסים, בין אם מתוך רצון להרגיע את הציבור מהבאות ובין אם כדי לאותת למשקיעים הזרים וחברות הדירוג על היציבות הפיסקאלית של המדינה.

מעבר לשאלה, הלגיטימית לכשעצמה, כיצד ימומנו הבטחות הבחירות או תכניות עתידיות למיניהן, נשאלת שאלה עקרונית אחרת. מדוע ששר אוצר או ממשלה כלשהי תוותר כה בקלות על אחד הכלים הפיסקאליים המרכזיים שבידה? מיסוי הוגן ונכון הוא כלי נהדר שיש בידי הממשלה לוויסות שווקים שיצאו מאיפוס, להעברת עושר בין שכבות אוכלוסייה שונות, לצמצום אי השוויון, לקביעת סדר עדיפויות עתידי ועוד. 

רבות נכתב אודות בעיות ההיצע האקוטיות אשר התפתחו בשוק הנדל"ן הישראלי בחודשים האחרונים והביאו לעליות במחירי הנדל"ן. בחודש יולי אשתקד הוריד שר האוצר היוצא, את מס הרכישה שהוטל על רכישת דירה להשקעה מ-8% ל-5%. אמנם זו לא הסיבה היחידה לעליית מחיר הדירות, וקיימות סיבות כלכליות רבות אחרות, אך עם זאת, העובדה היא שלאחר הורדת המס התהפכה המגמה באופן שהחזירה את משקיעי הנדל"ן לשוק ובגדול. 

דיור בר השגה - ובייחוד לזוגות צעירים - הוא לא מותרות. זהו אחד ממוצרי הצריכה הבסיסיים ביותר עליהם ניתן לחשוב, הן בהגדרה - קל וחומר בתקופות של חוסר היצע. כל רכישה של משקיע משמעה זוג צעיר אחד פחות שיוכל לרכוש דירה. במילים אחרות: אותו זוג צעיר "הפסיד" בתחרות על הדירה למשקיע, שהרחיק אותם מהשגתה. אם נוכל להסתמך על הפרסומים האחרונים בתקשורת, ייתכן שמוטב יהיה אם המס עבור משקיעים יעלה, ולו לתקופה זמנית עד לחזרת השוק לנורמליות.

עיוות נוסף במיסוי בא לידי ביטוי בפטור מתשלום מס על דירה מושכרת החל מהשקל הראשון ועד לגובה של 5,000 שקל. מס שלרוב לא נאכף גם בסכומי שכירות גבוהים יותר ויוצר מצב בו אותה ההשקעה בשוק ההון (לדוגמה: באג"ח ממשלתית ללא סיכון) תחייב את אותו המשקיע בתשלום מס כבר מהשקל הראשון שירוויח. 

כל עוד זה המצב, יותר ויותר משקיעים יעדיפו את חלופת הנדל"ן, וכך פחות ופחות זוגות צעירים יגיעו לדירה הנכספת. השוואת שיעורי המס, בין מהורדת המס על רווחי הון בבורסה ובין מהעלאת המס על ההכנסות מהשכרת דירה, היא צו השעה - הן בהיבט של עודף הביקוש בשוק הדיור והן מהכיוון של העלאת האטרקטיביות של שוק ההון למשקיעים.

לסיכום כדאי לזכור: מיסוי הוא כלי פיסקאלי מרכזי וטוב, אך יש לדעת כיצד להשתמש בו בחוכמה.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי, קסם קרנות ו-ETF. 

המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: "קסם") מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: "אקסלנס") כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.