שלושת העוגנים הללו הינם: תמחור, תוכנית עסקית ודוחות כלכליים שוטפים ברמה החודשית. לפני שנסביר לגבי כל אחד מהם חשוב לומר שאת הבנייה הראשונית כדאי לבצע עם יועץ עסקי. אמנם בתהליך ייעוץ עסקי ניתן לסקור, להתמקד, לשנות ולשפר עוד שורה ארוכה של היבטים בעסק, התורמים להגדלת הרווחיות ואף להגדלת המחזור. יחד עם זאת, יועץ עסקי מיומן בוודאי ישים את הדגש על 3 כללי הברזל הללו, שהם כאמור אבן יסוד להצלחה בטווח הקצר והארוך כאחד.

תמחור: להפיק את המרב מהעסק
תמחור הוא מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק. יחד עם זאת, סקירות הנערכות במשק מראות שבמרבית העסקים מתמחרים את המוצרים והשירותים ברמה נמוכה מהאפשרי, מה שמוביל כמובן לרווחיות נמוכה ואף להפסדים. למצב הזה יש סיבות שונות ובעיקר ביצוע שגוי של התמחור, באופן חובבני ושאינו מספיק מעמיק. 

כך לדוגמא, אחת השגיאות הנפוצות היא לקבוע את התמחור על בסיס השוואה לממוצע השוק או למתחרים הקרובים בלבד. למרות שמחירי המתחרים צריכים להוות פרמטר בתמחור רציני ומקצועי, הם אינם יכולים להיות נתון בלעדי.
 
זאת מכיוון שאינכם יודעים למעשה מה הוביל את המתחרים לקבוע את הרף: ייתכן שעלויות הייצור/אספקה שלהם נמוכות יותר עקב הסכמים נוחים עם ספקים, ייתכן שהם מוזילים עלויות בעסק בעזרת מיקור חוץ, ייתכן שהמחירים משקפים אסטרטגיה של משיכת לקוחות ולאחר מכן ישתנו, וייתכן מאוד שהם גם טועים בתמחור .
 
למעשה, תמחור רציני ומקצועי צריך לקחת בחשבון נתונים מגוונים, לרבות מחירי המתחרים ומה שקורה בענף, עלויות הייצור והתקורות שלכם, מה שמבדל ומייחד את המוצרים שלכם והעסק בכלל, סוגיית קהל היעד והמיתוג, שאיפות הרווח האישיות שלכם, ועוד. מדובר בתהליך מעט מורכב המצריך הבנה עסקית וכלכלית טובה, לכן חשוב להסתייע ביועץ עסקי מיומן ובעל השכלה רלוונטית.
 
הבשורות הטובות הן שמדובר בתהליך חד פעמי, כך שאחרי שנקבע התמחור תוכלו לרוץ עליו לאורך תקופה ארוכה ורק לבצע שינויים קטנים למעלה ולמטה בהתאם לצורך.

תכנית עסקית – המפה והמצפן שלכם
בעולם מושלם, כל בעל עסק חדש או קיים היה מתנהל עם תוכנית עסקית, אך שוב – בעסקים רבים מתבססים על תגובה ספונטנית לאירועים ועל כיבוי שריפות, הרבה יותר מאשר על אסטרטגיה סדורה.

התוכנית העסקית הינה תחזית מפורטת של הכנסות והוצאות העסק מדי חודש לשנה או השנתיים הקרובות. היא מתייחסת למעשה לכלל ההיבטים בעסק, למשל כלל עלויות הייצור ופיתוח מוצרים, עובדים פנימיים וחיצוניים ומשכורותיהם, הוצאות הובלה, אחסון והפצה, אל כל נושא התמחור, לרמת הביקוש או הרוויה בשוק, למה שעושים המתחרים על נקודות הכוח והתורפה שלהם, לאסטרטגיות אפקטיביות בתחום וכדומה. זאת בנוסף למבנה העסק וההנהלה, העץ הארגוני, סניפים וחנויות כיום ובעתיד, מקורות המימון השונים, הלוואות והתחייבויות, ועוד.

נתונים אלו ועוד רבים נוספים צריכים להירשם בצורה מאורגנת ומסודרת בהתאם לפורמט של תוכניות עסקיות. כך מתקבלת תוכנית עבודה חיוניות שעימה בעל העסק יודע מדי חודש את יעדי המכירה ואת תקציב ההוצאות בכל סעיף.

היא מהווה מפה ומצפן להתנהלות נכונה ברמה הפיננסית והאסטרטגית, ומנחה אתכם למשך תקופה ארוכה על התמורות והשינויים שלה. בתוך כך, התוכנית העסקית מגדירה פתרונות לבעיות בעסק, משפרת נקודות חולשה, מנצלת נכסים והזדמנויות, ועושה זאת באמצעות צעדים ישימים וריאליים שמבוססים על נתונים מדויקים. בעזרתה אתם יודעים תמיד היכן אתם עומדים, לאן את מכוונים וכיצד תגיעו לשם באופן הדרגתי ובטוח.

לאור מורכבותה וחשיבותה של התוכנית העסקית חשוב מאוד להסתייע בשירותי יועץ עסקי שמאחוריו כתיבת מאות תוכניות לעסקים ממגזרים שונים, ובדגש על הענף שלכם. 

דוחות כלכליים שוטפים
בעסקים רבים בישראל ניהול הפן הפיננסי מוזנח ונדחק אחורה בסדרי העדיפויות ורשימת המטלות. לעיתים הדבר קורה מפני שבעל העסק נרתע מעיסוק במספרים, בגלל הסתמכות יתרה על רואה החשבון, בגלל עומס כבד בשוטף והיעדר זמן פנוי, וכן הלאה. מכאן קצרה הדרך לבלגן פיננסי, לאי הבנה של מצב העסק, לקבלת החלטות שגויות ולאי מיצוי הפוטנציאל – שלא לדבר על הפסדים.

לכן, כלל הברזל השלישי הוא להיות עם היד על הדופק בכל הקשור למצב הפיננסי, מה שיאפשר לנהלו באופן נכון ומושכל.

לשם כך יש להקפיד על בניית וקריאת דוחות כלכליים שוטפים ברמה החודשית, למשל דוח תזרים המזומנים, דוח משכורות מול תפוקת עובדים, הסכמים מול ספקים ומה הם מביאים לעסק ובכלל והכי חשוב – סיכום של החודש (כול חודש וחודש)  מבחינת רווחים כלליים, על פרויקטים ספציפיים, ברמת הקטגוריה של חנות פיזית או וירטואלית וכן הלאה.

בתור בעלי עסקים אתם חייבים לבדוק שמה שתכננתם ומה שקורה בפועל עולים בקנה אחד. ואם לא – בעזרת הדוחות תוכלו לתפוס את הבעיות עוד כשהן קטנות ולא באיחור, למשל מוצר שאינו רווחי מספיק או בכלל ואתם גוררים איתו שנה בהפסד מבלי דעת.

כדי לעלות ולהתייצב על דרך המלך לשליטה כלכלית, יועץ עסקי מיומן יישב אתכם על הדוחות של רואה החשבון, יסביר לכם את הנתונים בגובה העיניים ויעזור להבין את משמעותם. בנוסף, הוא יסייע בבניית הדוחות הרלוונטיים לעסק, שיביאו נתונים בזמן אמת ומהותיים לניהול השוטף. כך תצאו מהתהליך עם כל הדוחות, ההבנה והידע הנדרש לניהול פיננסי רווחי ומושכל, אותו תבצעו מכאן והלאה באופן עצמאי.

לפרטים נוספים ולקביעת פגישת הכרות ניתן לחפש אותנו באינטרנט- חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי".