ארגון העצמאים ערך היום (שלישי) הפגנה בדרום תל אביב על רקע העלייה בתחלואה, הטלת המגבלות וחזרת התו הירוק, ודרש מהממשלה שתקבע מנגנון לפיו לצד כל הגבלה יינתן פיצוי. בנוסף לכך, קרא הארגון להכניס רשת ביטחון סוציאלית כלכלית לעצמאים בחוק ההסדרים הקרוב. 

"מצאנו את עצמנו במציאות של סגר זוחל, של הגבלות בלי שום דיון בפגיעה שהן גורמות, או בפיצוי שיש לתת לאותם עסקים. אנחנו קוראים לממשלת ישראל, הבטחתם שינוי - אל תפקירו את העצמאים לגורלם. קחו אחריות", אמר רועי כהן, יו"ר ארגון לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל (לה"ב).

הוא הוסיף כי "אחרי שנים בהן אנחנו בלהב זועקים, הקורונה הרימה לממשלת ישראל כרטיס אדום - רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים חייבת להיכנס לחוק ההסדרים. לא ייתכן ששוב שכחו אותנו בחוק הזה. וכשמובילים אותנו לסגר בלי פיצוי מראש, נדרשים צעדים כלכליים כדי לחלץ את העצמאים מהבוץ. זה כבר בבחינת פיקוח נפש".

הפגנת העצמאים בדרום תל אביב  (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת העצמאים בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

"הם לא אומרים את המילה סגר כדי לא לשלם פיצוי"
הבוקר, שוחח כהן יחד עם אביר קארה, השר במשרד רה"מ בתכניתה של ליאת רון ב-104.5FM. "דחינו את הדרישה להחזרי המענקים עד לסוף אוקטובר ואני מתכוון לדחות עוד טיפה ולתת פריסה רחבה יותר לתשלומים", אמר קארה.

כהן ביקר את הממשלה בכך שהיא מקיימת בפועל "סגר זוחל עם הגבלות על ענפים שלמים ללא פיצוי. כל האירועים בוטלו לאחר הנחיות של התקהלות של 100 איש במקום סגור ואין פיצוי. על כל הטלת מגבלה צריך מתווה של פיצוי בענפים שנפגעו. הם לא אומרים את המילה סגר כדי לא לשלם פיצוי . יש פה סגר זוחל עם הגבלות".

קארה אמר כי חרף המכה הכלכלית הקשה שתיפול על אזרחי ישראל בהינתן ויהיה סגר, מודל החל"ת "לא יהיה באותה המתכונת. אם יהיה סגר יהיו מענקים, ולא אותו חל"ת שגרם למעסיקים אח"כ לרדוף אחרי עובדים חזרה. הדרך היחידה שכן נסכים יהיה דרך המעסיקים, לשמר את העובדים דרך המעסיקים וליצור מצב שאנחנו נמצאים כאן יחד.

כהן דיבר על מנגנון הפיצוי שהעניקה המדינה לעסקים הקטנים, ואמר כי "אתמול יצא מכתב בהול שלי לראשות המסים, שר האוצר וליו"ר ועדת הכספים, התרענו על זה בזמן אמת שלא ייתכן שלא יהיה מנגנון של ועדת חריגים כדי לאשר לאותם אלו שנפלו בין הכיסאות. לא הגיוני שב-40 אחוז אתה זכאי למלוא מענק אבל ב-39 אחוז לא. מאיפה יחזירו את המענקים? ייקח הלוואות?".

קארה השיב לו כי "דחינו את הדרישה להחזר עד לסוף לאוקטובר ואני מתכוון לדחות עוד טיפה ולתת פריסה רחבה יותר לתשלומים. יש המון עסקים שלקחו כסף שלא לצורך והשתמשו בכסף. זו הלוואה ללא ריבית אולי הכי טובה במשק. קרוב ל-500 בעלי עסקים פנו אליי רק אתמול וברוב המקרים אלו אנשים שלא היו זכאים".