אבי סמואלס: מתרכזים ביכולות ולא במוגבלויות

“ההורים שלנו, מלכי וקלמן סמואלס, הקימו את עמותת ‘שלוה' בעקבות הניסיון עם אחינו יוסי, שבגיל 11 חודשים נפגע מחיסון משולש פגום והפך לעיוור וחירש עם פגיעה נוירולוגית. למרבה המזל, בגיל 8 יוסי פגש את המורה שושנה ויינשטוק, שגם היא חירשת, שלימדה אותו את שפת הסימנים, מה שאפשר לנו לתקשר איתו ואפשר לו חיים יותר עצמאיים. בעקבות הקשיים בהתמודדות עם ילד עם מוגבלות, החליטה אמא להקים גוף שיעניק למשפחות כאלה עזרה וכלים שלא היו לה.

“המרכז נפתח ב־1990, בקוטג' שההורים שכרו בצמוד לדירה שלנו בירושלים. אמא אספה שישה ילדים בעלי מוגבלויות מהשכונה והציעה להורים שלהם שהיא תאסוף אותם מבית הספר ותביא אותם למרכז לפעילויות שונות, כמו מועדונית, כדי לתת להם הפוגה מהטיפול הצמוד בילד. אבא קנה טנדר הסעות יד שנייה, אמא הביאה אנשי מקצוע וכמה מתנדבים, ותוך שנה החלו בתי הספר להביא את הילדים למרכז אחרי שעות הלימודים. כשמספר הילדים עלה לעשרות ביום, הפכו ההורים את הבית שלנו למרכז החדש.

“לפני כמה שנים זכינו לקבל חלקה בירושלים, לא רחוק משערי צדק, והקמנו עליה את המרכז שלנו, שמטפל ביותר מ־2,000 ילדים עם מוגבלויות ונחשב לגדול בישראל ולאחד המתקדמים בעולם. אני משמש כיו"ר העמותה בהתנדבות, ואחי יוחנן הוא המנכ"ל. המרכז מקיים פעילויות והדרכות לטיפול משלב הלידה ובכל רמות התפקוד. אנו גם מכשירים צוותים בתוכניות לליווי הורים. אחת היוזמות החדשות היא בעשר דירות שיש לנו סביב המרכז, שבכל אחת חיים שישה חבר'ה מגיל 21 יחד עם צוות מלווים. אנו מביאים את הבוגרים למרכז להכשרה לתעסוקה שלנו, שבנק הפועלים פרס עליו את חסותו, ומלווים אותם גם אחרי שמצאו תעסוקה. להקת שלוה המדהימה שלנו היא התגשמות החזון של אמא, שתמיד אמרה שיש להסתכל על היכולות של הילדים ולא על המוגבלויות".
הכותב הוא יו"ר עמותת “שלוה". דרך שלוה 1, ירושלים. טל׳: 02-6519555. https://shalva.org.il

אבי סמואלס עמותת שלוה (צילום: פרטי)
אבי סמואלס עמותת שלוה (צילום: פרטי)

ישי-וואס (ג’וש) מלדה: תורמים מניסיוננו כבוגרים עם מוגבלויות

“אני בעל תואר שני בלימודי עיצוב, חדשנות ויזמות, ומתמחה בקידום יוזמות חברתיות. בעבר השתתפתי בהקמת תנועת ‘לינק 20' לקידום מנהיגות של צעירים עם מוגבלויות. לי יש מגבלת ראייה בשתי העיניים, וגם שני שותפיי להקמת ‘מכחול', תומר יצקן וצביקה רוזין, מתמודדים עם מוגבלויות שונות. נפגשנו כשכל אחד ייצג תא במכללה שלו לקידום סטודנטים עם מוגבלויות. בשלב מסוים תומר הציע לנצל את ניסיון החיים שלנו כבוגרים עם מוגבלות ולהעניק אותו לצעירים עם מוגבלות. הרי יש לנו את הידע המעשי, רשמנו גם הצלחות - אז למה לא להעביר את הידע המצטבר הזה לצעירים בתחילת חייהם?

“את ‘מכחול' הקמנו כחברה לתועלת הציבור, שמטרתה ליווי והעצמה של ילדים ובני נוער עם מוגבלות על ידי בוגרים למודי ניסיון חיים עם מוגבלות. את הפיילוט ערכנו בסגר הראשון, כשכולם ישבו בבית מבוהלים. פנינו למשפחות עם ילדים בעלי מוגבלות והצענו מפגש חד־פעמי בזום של פריקה ושיתוף, על ידי בוגרים עם מוגבלות. כמות הנרשמים הייתה מדהימה, כולל 30 מתנדבים עם מוגבלויות, וזה לימד שאנו בנתיב הנכון.

“לילדים עם מוגבלות בגילי 8־16 אנו מציעים מפגשי פנים אל פנים בבתים שלהם בתשלום סמלי יחסית. אני, בין היתר, מלמד חניכים עם מוגבלות ראייה לדברר את העניין שלהם. לדוגמה, לבקש מהמורה לפני השיעור להגיד בקול רם את המילים שהיא כותבת על הלוח - שזאת עצה שרק מי שיש לו ניסיון בנושא יכול לתת. ועוד משהו - חצי מהסכום עובר ישירות למלווים, כי אנו רואים בהם עובדים מן המניין שזכאים לתעסוקה מתגמלת ואיכותית. ליוזמה הזו אנו מקבלים תמיכה ורוח גבית מגופים וארגונים יקרים, בהם המרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים, שמאוד התחבר אליה. השלב הבא הוא שיתופי פעולה עם עיריות, כי ברור שהשירות שלנו הוא משהו שיכול לשנות חיים מקצה לקצה".
הכותב הוא ממייסדי עמותת “מכחול". טל׳: 050-4393022. https://www.mikhall.com

איקבאל עדאווי, יועצת עסקית (צילום: פרטי)
איקבאל עדאווי, יועצת עסקית (צילום: פרטי)

איקבאל עדוי: עסק חברתי דורש חזון וערכים

"עסק הוא עסק, לא משנה אם הוא פתוח כעוסק מורשה, חברה בע"מ, תאגיד או עמותה. מה שכן משנה הוא שאם אנחנו רוצים עסק מצליח ומשגשג, צריך שיהיו לו חזון, ערכים, נרטיב והכי חשוב - שנאמין בו ובמה שהוא נותן ומקדם, וזה נכון במיוחד כשמדובר בעסק חברתי. עליו להיות עם שורשים, עם תכנון ועם קונספט.

"ישנם כמה שלבים מהותיים שאותם יש לעבור לפני הקמת העסק, שיהיו הבסיס להצלחתו: למשל לשאול למה דווקא העסק הזה והתחום הספציפי הזה, מהן נקודות החוזק והחולשה של התחום, ועל אילו ערכים העסק יתבסס, ערכים שעליהם אני אתחייב מול הלקוחות שלי. במקביל, חשוב ללמוד את השוק הקיים, לאפיין את קהל היעד והלקוחות שלי וההתנהגות הצרכנית שלהם - ורק אז לבנות תוכנית עסקית וגאנט פעילות שנתי ומסודר להקמה, לשיווק, לפרסום ולניהול שוטף".
הכותבת היא מנטורית עסקית ומרצה במרכז לצמיחה פיננסית

מריאנה מועלם בנק הפועלים (צילום: פרטי)
מריאנה מועלם בנק הפועלים (צילום: פרטי)

מריאנה מועלם: "להסיר את מחסומי הנגישות"

"אנשים עם מוגבלות מהווים קרוב ל־20% מאוכלוסיית ישראל. שילובם בחברה תלוי בנו, כחברה שצריכה לפתוח דלתות ולהסיר את המחסומים העומדים בפניהם. שילוב זה יועיל לא רק לאנשים עם מוגבלות אלא לחברה הישראלית כולה, שתהפוך למכילה ושוויונית יותר. שני הארגונים - שלוה ומיזם מכחול - מספקים את המעטפת הנדרשת לצמיחתם של ילדים ובני נוער עם מוגבלות כחלק אינטגרלי בחברה הישראלית.

"כחלק מפעילות המרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים אנו פועלים להסרת מחסומי נגישות ולהעצמתם של אנשים עם מוגבלות. ברור לנו שככל שניגע באוכלוסיות צעירות יותר נוכל להשפיע עליהן באופן עמוק יותר ולתרום להעלאת הדימוי העצמי שלהם ולשילובם בחברה, בהשכלה ובתעסוקה בהמשך חייהם. אנו ממליצים ומעודדים יזמים, מעסיקים וחברות להמשיך לשלב אנשים עם צרכים מיוחדים - יש בכך לא רק סיפוק אדיר, אלא גם רווח נקי לארגון שהופך מגוון יותר - ולבסוף גם למצליח ולצומח יותר".
הכותבת היא מנהלת תחום גיוון ונגישות במרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים