"מחירי הדיור ימשיכו לעלות לצערי הרב בשנה הקרובה ב־12%, וגם במחצית הראשונה של 2022. 2021 היא שנה אבודה. מצב המחירים ב־2022 תלוי ביישום החלטות הממשלה ובקצב השיווק של רשות מקרקעי ישראל". כך אומר ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ.

סרוגו מאשים ביוקר המחייה בשוק הדיור בעיקר את מנהל מקרקעי ישראל. "המחירים במכרזי רשות מקרקעי ישראל הם מטורפים. אפילו בעיר ימים בנתניה נמכרה קרקע ב־1.65 מיליון שקל ליחידת דיור וזה מטורף. בבית שמש נמכרה קרקע ב־850 אלף שקל ליחידה. תראה מה קורה בשדה דוב וברמת השרון. ישראל קנדה קנו בדרום רמת השרון קרקע ב־2.4 מיליון שקל ליחידה כי הם מאמינים שימכרו דירה לפחות ב־5 מיליון שקל", הוא אומר.

סרוגו מוסיף: "בשדה דוב צפון נמכרה קרקע ב־2.8 מיליון שקל והדירות יימכרו ב־6 מיליון שקל. מחירי הקרקעות עולים ב־20%־40%. מנהל מקרקעי ישראל מספסר בקרקע. לא הייתה סיבה שלא להוציא למכירה בשדה דוב 5,500 דירות אלא רק 1,500 דירות. התחרות על הקרקעות היא מטורפת. חברות בנייה ציבוריות חייבות לקנות קרקעות".

לדבריו, רשות מקרקעי ישראל פועלת כדי ליצור מראית עין של היצע: "בשבוע שעבר שיווקו 2,500 יחידות דיור בסירקין פתח תקווה, אבל חוברת המכרז תתפרסם רק בינואר. אז מדוע לשווק מכרז כשהחוברת תתפרסם רק בינואר? בפועל זה לרמות את עצמך".

נשיא התאחדות בוני הארץ מחמיא לממשלה: "חוק ההסדרים כולל מספר רפורמות חשובות שעיקרן הגדלת ההיצע. לגבי מס רכישה על משקיעים, הבטיחו שיבחנו את העלאתו אבל לדעתי זה לא צעד נכון. זה ייקר את מחירי הדירות כי אם יהיו פחות דירות להשכרה, מחירי השכירות יעלו ואז הביקוש לדירות יגדל".

לדבריו, תוכנית מחיר המטרה של שר השיכון זאב אלקין היא טובה. כך לדבריו צריך להפחית משמעותית את מספר הדירות המיועדות להשכרה בפרויקטים שייבנו. סורוגו גם מבקר את הכוונה להפסיק את הטבות המס לקבלנים המשלבים בפרויקט דיור להשכרה לתקופה של חמש שנים.

הראיון המלא מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"