הכנסת תדון במהלך השבוע הבא בתקציב המדינה לשנת 2021 ו-2022, ועל חוק ההסדרים. הדבר יתאפשר לאחר הדיון הממושך שהתרחש אמש בוועדת הכספים, אליו הוגשו למעלה מ-33 אלף הסתייגויות שונות ע"י סיעות האופוזיציה. 

בתום הדיון הודיעו חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ', ינון אזולאי, יצחק פינדרוס ואופיר כץ כי תקציב הישיבות המלא בסך 1.17 מיליארד ש"ח נכנס לספר התקציב לקריאה השנייה והשלישית. המשמעות היא, כי הוא לא יידרש להגיע פעם נוספת בפניה לוועדת הכספים, וכי הישיבות והכוללים יוכלו לקבל תמיכה מלאה מיד לאחר העברת התקציב בכנסת ולא יאלצו להמתין מספר חודשים להעברת התוספת התקציבית פעם נוספת בוועדת הכספים.

כזכור, בהצעת התקציב שעברה בכנסת בחודש שעבר בקריאה הראשונה, עמד תקציב הישיבות על 804 מיליון ש"ח. הקואליציה החליטה להגדיל את התקציב ולהעמידו על 1.17 מיליארד. ואולם, התוספת התקציבית הוכנסה על ידי אגף התקציבים ועל פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה לסעיף רזרבה, ולא לתקנת הישיבות באופן ישיר. אם המצב היה נשאר כך העברת התוספת לתקנת הישיבות היתה לוקחת עוד חודשים מספר והיתה מעוכבת עד לקבלת חוות דעת משפטיות ואישור פניה תקציבית נוספת בוועדת הכספים.

חברי האופוזיציה נקטו בפיליבסטר אל תוך הלילה, בדרישה שהתוספת תיכנס לתקנת הישיבות לאלתר, כאשר ההסכמה הושגה כאמור במהלך הלילה - עם משרדי האוצר והמשפטים. יועמ"שית משרד החינוך הוקפצה מביתה והכינה במהלך הלילה את חוות הדעת המשפטית הנדרשת, ובהמשך לכך הצביעה וועדת הכספים בעד הרביזיה שהגישה האופוזיציה. תקציב משרד החינוך נפתח לדיון חדש בוועדה, והסעיף אושר מחדש כאשר התוספת התקציבית הוכנסה ישירות לתקנת הישיבות.

חברי הכנסת סמוטריץ', אזולאי ופינדרוס מסרו: "תקציב הישיבות הוא הלחם והחלב של עשרות משפחות רבנים ואברכים. תקציב הישיבות קוצץ על ידי ממשלת השמאל הנוכחית בלמעלה ממאה מליון שקלים במצטבר. לא יעלה על הדעת להוסיף לקיצוץ גם עיכוב בתקציב החלקי שכן אושר. מתחילת השנה קיבלו הישיבות פחות מחמישים אחוז מתקציבן וכתוצאה מכך רבנים לא קיבלו משכורות ואברכים לא קיבלו מלגות. אנו שמחים שהצלחנו למנוע לכל הפחות עיכוב נוסף ולוודא שהתקציב המלא יועבר לישיבות באופן מידי. נמשיך בעזרת השם להיאבק בגזרות הממשלה ובקיצוצי התקציב ולעמוד לימין עולם התורה והישיבות".