חג החנוכה יחול בעוד כחודש. את הנר הראשון נדליק ב־28 בנובמבר, אך בכל הקשור לסממנים המרכזיים של חנוכה - מופעים לילדים וצריכת סופגניות - הרי שהעוסקים בכך נמצאים כבר חזק מאוד בתהליכי היצירה, השיווק והפרסום. מועדוני הצרכנות למשל כבר החלו לשווק כרטיסים למופעי הילדים במחיר מוזל לחבריהם. רובם המכריע של ההורים בוחרים לנצל את ההטבות של מועדוני הצרכנות השונים, של כרטיסי האשראי ושל עסקים נוספים שמקנים הנחות על המחיר המלא והלא זול של הכרטיסים.

הכינו את הכרטיסים

"אנחנו נמצאים כבר לקראת סיום מכירת כרטיסים למופעי חנוכה", אומרת הילה קניסטר בר דוד, מנכ"לית מועדוני הצרכנות "שלך" ו"שלך לגמלאי", שבהם חברים כ־200 אלף משקי בית של עובדי הרשויות המקומיות בישראל וגמלאיהן. "עלינו עם המכירות מבעוד מועד, כבר בסיום חג סוכות, עם כל ההטבות המשתלמות ביותר, תוך התחשבות גם בצורך המשפחתי. אם השוטף שלנו הוא זוג כרטיסים בחודש, אז בחנוכה הרחבנו לזוג פלוס שניים כדי שכל אחד יוכל לרכוש עד ארבעה כרטיסים מסובסדים. המפיקים העלו את המחיר השנה כדי להשלים את פערי הקורונה, ופה אנחנו באים לידי ביטוי וחוסכים למשפחות מאות שקלים. יש מגוון רחב של אפשרויות למופעים, לכל הגילים. לדעתי נגיע למכירת 50־60 אלף כרטיסים".

מחירים לדוגמה של מועדוני הצרכנות "שלך" ו"שלך לגמלאי": SKY HIGH פסטיגל - 59 שקלים (לעומת 172 שקלים במחיר המלא; 139 שקלים במכירה מוקדמת), "המכבים - הקרב האחרון" - 65 שקלים (במקום 129 שקלים), "מותק של משפחה" - 59 שקלים (במקום 139), "הרפתקה בג׳ונגל" - 59 שקלים (במקום 109 שקלים) ו"ספר הג׳ונגל - אבן האש" - 49 שקלים (במקום 79 שקלים).

הנוסחה המנצחת בכל הקשור למועדוני צרכנות, אומרת קניסטר בר דוד, היא "לחשוב מחוץ לקופסה ולהתאים את הסל לקהל. צריך להיות מיוחד ומדויק עם הסל שלך כי בסופו של דבר המועדונים השונים מוכרים את אותו הדבר, אחד בחמישה שקלים יותר, אחר בפחות. אנחנו מביאים לחנוכה מופעים לבני נוער וגם לילדים קטנים יותר ולאנשים שכבר אין להם ילדים בגיל הזה. לראשונה הכנסנו לתוך הסל שלנו מארזים משתלמים של חמש סופגניות מרשת רולדין, שיימכרו ב־29 שקלים במקום ב־50 שקלים, וגם מרשת 'מאפה נאמן', בעלות של 10 שקלים במקום 25 שקלים".

הילה קניסטר-בר דוד- מועדון שלך (צילום: מורג ביטן)
הילה קניסטר-בר דוד- מועדון שלך (צילום: מורג ביטן)

פסטיגל וכל השאר

מופעי חנוכה המתקיימים במקומות סגורים יפעלו (נכון לכרגע) לפי התו הירוק. חלק מההפקות כבר הודיעו כי ידאגו למתחמי בדיקות קורונה מהירות סמוך למקום שבו יתקיימו ההופעות. "לדעתי, העובדה שזה יתנהל תחת התו הירוק לא תפגע במכירת כרטיסים. יש ביקוש מטורף, כולם צמאים למופעים", אומרת קניסטר בר דוד. "להציג בדיקת קורונה שלילית זה כבר לא מסובך כמו שאולי היה נשמע בהתחלה. חלק מהמפיקים יקימו מתחמי בדיקות מהירות בכניסה למופעים, כפי שגם נהוג ברחבי העולם במוזיאונים, במופעי מוזיקה ועוד. אבל אין ספק שמבחינה לוגיסטית הדבר יכול גם ליצור עומסים רבים בכניסה, דוחק וצורך להגיע מוקדם יותר לאזור. קשה לדעת כיצד ינהלו את העניין, ולכן אני ממליצה להורים להגיע מוכנים מהבית עם הבדיקות הנדרשות, דבר שיכול לחסוך כאב ראש גדול".

"בשנים עברו נמכרו אצלנו למופעי חנוכה בסביבות ה־60־70 אלף כרטיסים. זה מספר ממש מפלצתי, מתוכו 50% נמכרו לפסטיגל והיתר התחלק בין שאר המופעים", אומר ארי שטיינברג, מנכ"ל מועדון אשמורת של הסתדרות המורים, שגם מציע מחירים מסובסדים כגון כרטיסים ל־SKY HIGH פסטיגל ול"מותק של משפחה" ב־19־69 שקלים (תלוי במיקום) ול"הרפתקה בג׳ונגל" ב־55 שקלים. "זה חיסכון עצום של מאות שקלים למשפחה", הוא אומר. "ההקצאה אצלנו היא חמישה כרטיסים במחירים המוזלים במיוחד, ויש עוד מדרגה של כרטיסים מעט יותר יקרים, ואז אפשר לקנות עוד חמישה".

מוקד התחרות בין מועדוני הצרכנות, שטיינברג מציין, היא מי מסבסד יותר. "לצערי, כל המועדונים, במקרה הזה של חנוכה, מקבלים בערך את אותם המחירים בלי קשר לגודל המועדון ולכמה הוא קונה ומוכר. הייתי מצפה שמועדון כמו שלנו יקבל מחיר מופחת בזכות המכירות הגבוהות שלו".

איך המכירות אצלכם עד כה?
"כבר החלו הרכישות. אנחנו עוד לא בשיא המכירה, אבל המלאי ייגמר הרבה לפני חנוכה. מספר הכרטיסים אף פעם לא מספיק, כמה שלא נקנה - זה תמיד ייגמר. השנה הביקוש יהיה אפילו גבוה יותר כי הרוב המוחלט של האנשים יהיו בארץ בחג, ויש צמא גדול מאוד להופעות. הרצון לקנייה קיים לגמרי, אבל אנחנו חיים בעולם משוגע, במציאות שיכולה להשתנות בתוך יום בגלל הקורונה".

אזור ההייטק

גם מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההייטק, "הייטקזון", המונה למעלה מ־300 אלף חברים, מסבסד את מחירי הכניסה לשורה ארוכה של מופעי חנוכה. המכירה החלה לפני כשבוע, והצפי הוא שיימכרו אלפים רבים של כרטיסים. מחירים לדוגמה: כרטיסים ל־SKY HIGH פסטיגל ול"מותק של משפחה" - 59 שקלים, "קופיקו" - 59 שקלים (במקום 129 שקל), קרקס בראבו 49 שקלים (במקום 119 שקלים), מיומנה לילדים - 49 שקלים (במקום 139 שקלים) ועוד. "גם השנה אנחנו מציעים הנחות משמעותיות למופעים המרכזיים", אומרת ספי פלס, משנה למנכ"ל בהייטקזון. "ניסיון העבר מלמד כי משפחות ההייטקיסטים הולכות ליותר ממופע אחד, מה שיוצר הכבדה על הכיס, שכן החוויה אינה מסתכמת רק בעלות ההצגה. יש גם אוכל ומרצ'נדייז שמייקרים את העלות הכוללת. אי לכך, סבסוד קטגוריית המופעים רלוונטית מתמיד".

גם חלק מרשתות השיווק מעניקות הטובות למופעים. חברי מועדון לקוחות שופרסל הקונים בסניפי שופרסל, Be או שופרסל אונליין ב־50 שקלים ומעלה ממגוון מוצרי המותג הפרטי שופרסל ו־Be, יקבלו שובר הטבה המאפשר רכישה של עד שמונה כרטיסים למופע הפסטיגל ב־72 שקלים. הנחה נוספת תינתן למשלמים בכרטיס אשראי שופרסל באמצעות אפליקציית PayBox. רמי לוי וישראכרט מאפשרים ליהנות ממופע החנוכה "המסע אל הניצחון", שייערך בהאנגר 11 בתל אביב, בעלות של 19.90 שקלים. כמו בכל שנה, גם השנה כאמור יש הטבות מטעם חברות האשראי. כרטיס ל"סמי הכבאי" יעלה 59 שקל ללקוחות אמריקן אקספרס (במקום 114 שקלים, בתוספת נקודות), "היפהפייה הנרדמת" של הבלט הישראלי - החל מ־45 שקלים, בתוספת נקודות, ללקוחות אמריקן אקספרס (במקום 129 שקל), רפונזל - 50 שקלים ללקוחות ישרכארט (במקום 99 שקלים) ועוד.

מותק של משפחה (צילום: ללא קרדיט)
מותק של משפחה (צילום: ללא קרדיט)

קולקציית חנוכה

לצד מופעי החנוכה כולנו חוגגים עם סופגניות, והיצרנים ממש לא מחכים לרגע האחרון. כבר עכשיו אפשר לראות בקונדיטוריות רבות את הניצנים הראשונים של קולקציות הסופגניות העשירות, המתוקות ועתירות הקלוריות שיקשטו את חלונות הראווה בחודש הקרוב.

ביסקוטלה קרמל (גנאש ביסקוטלה וניל, טופי קרמל, פקאנים מקורמלים, עוגיות חמאה, גלסאז' קרמל ופניני קראנץ), קוקונט בננה (גנאש קוקוס בננה, גלסאז' קרמל, קצפת, פרופיטרול וניל, פניני קראנץ' וצ'ייסר קרמל מלוח) וצ'יז קייק קסיס (קרם גבינת שמנת, גלסאז', נשיקות מרנג, דרז'ה קסיס, דובדבני אמרנה וצ'ייסר ליצ'י קסיס) הם רק חלק מהטעמים החדשים שמצטרפים לקולקציית הסופגניות של רשת רולדין, המונה 94 סניפים והמהווה זה 32 שנים שם נרדף לסופגניות המיוצרת כולן בעבודת יד. הקולקציה השנה תכלול 12 סופגניות, החל מהתות הקלאסית (6 שקלים) ועד לפסגת הפטיסרי בעלות של 14 שקלים.

"הסופגניות מוצעות למכירה בקונדיטוריות שלנו כבר יום אחרי שמחת תורה, אבל זו עדיין לא הקולקציה במלואה", אומרת נועה בכר אהרוני, מנכ"לית רולדין. "בכל שבוע אנחנו מוסיפים עוד סופגנייה לקולקציה.שלושה שבועות לפני החג אמורה להיות כל הקולקציה המלאה".
הצפי הוא למכירת מאות אלפי סופגניות, ולדברי בכר אהרוני, ההיערכות לקראת החג החלה ממש מסוף חנוכה שעבר. "התחלנו לעבוד על תהליך הפיתוח עם השפים שלנו וגם לעסוק בכל מה שנוגע לחומרי גלם ולספקים בארץ ובעולם", היא מספרת. "בחודש מאי עשינו טעימות סופיות, וביולי כבר סגרנו את הקולקציה. בספטמבר פתחנו את 'בית הספר לסופגניות' כדי להכשיר את מאות עובדי הסניפים. בשנה שעברה, בגלל הקורונה, עשינו זאת בזום, והשנה היה מרגש מאוד לפגוש את כולם".

בשנה שעברה, בכר אהרוני מציינת, "חווינו קנייה מסיבית במיוחד של סופגניות. במקום מארז, אנשים קנו שניים. אנשים רצו להתפנק יותר וגם רצו מאוד לטעום את כל הטעמים והקולקציה. גם עכשיו אנחנו רואים את הציפייה. אנשים קונים לפי הקולקציה. ברגע שמושקת עוד סופגנייה, המארזים נהיים גדולים יותר, והשיא יהיה כמובן בנר הראשון. גם אתר האונליין של הרשת, שהושק בקורונה, עובד יפה מאוד כל השנה. אפשר להזמין דרכו גם סופגניות".

גם ברשת "מאפה נאמן", המונה 47 סניפים ברחבי הארץ, מתרגשים מאוד בימים אלה. "מיד אחרי חגי תשרי  אנחנו מתחילים לעבוד על סופגניות ומוציאים אותן לסניפים הפזורים ברחבי הארץ", אומרת מימי נאמן שייך, מבעלי הרשת. "תחילה מוציאים את הטעמים הקלאסיים. כשבוע לאחר מכן מתחילים להרכיב את הקולקציה החדשה ואת הטעמים המיוחדים יותר. הקהל אוהב סופגניות, ויש דרישה לסופגניות כמעט חודשיים לפני שהחג מתחיל. הדרישה כמובן הולכת ועולה ככל שמתקרבים לחג עצמו. הנר הראשון של חנוכה הוא היום החזק ביותר".

מה צפוי השנה בקולקציה?
"יש כ־14 טעמים שונים ומיוחדים, בהם קרם ברולה, לוטוס, בייגלה מלוח, שוקולד, קרם עוגיות, סוכריות, תות ריבת חלב, פיסטוק, ריבה קלאסית ועוד. המחירים נעים בין 5 שקלים לסופגניית ריבה קלאסית ועד 7 שקלים למילוי ריבת חלב ו־10 שקלים לסופגניות פרימיום.
"לפני ימי החג ובמהלכו", היא מסבירה, "צורכים במדינת ישראל יותר מ־34 מיליון סופגניות. לסופגנייה הקלאסית יש דרישה של יותר מ־32% מסך כל הטעמים. בכל שנה, לא משנה כמה טעמים יהיו, הטעמים הקלאסיים של ריבת תות וריבת חלב הם עדיין המנצחים, בפער אדיר".

קולקציית הסופגניות של רולדין  (צילום: רונן מנגן)
קולקציית הסופגניות של רולדין (צילום: רונן מנגן)

בין סופגנייה לדונאט

גם רשת "קפה ביגה" מקבוצת גרג כבר החלה לשווק סופגניות בכל 40 סניפיה בארץ. "כבר יש ביקוש לסופגניות, גם לרכישה לבית וגם מצד סועדים שמזמינים במקום. השיא כמובן נרשם תמיד כשבוע וחצי לפני החג", אומר יריב גניס, מנהל הרשת. "הישראלי צורך במהלך החג 3־4 סופגניות בממוצע, ובקרב ילדים ובני נוער מדובר על 6־7 סופגניות בממוצע. הסופגניות הנמכרות ביותר עד היום הן הקלאסיות, עם ריבת תות ואבקת סוכר, אך הישראלים גם אוהבים סופגניות עם ריבת חלב ושוקולד. אצלנו בביגה, הפופולרית ביותר היא סופגניית שוקולד וקצפת, והמחירים נעים בין 8 ל־12 שקלים.

"השנה, לראשונה לרגל חג החנוכה, אנחנו משיקים במהדורה מוגבלת סופגניות מרובעות מלוחות: סופגניית סלמון מעושן (עם ביצה עלומה, בשילוב קרם אבוקדו וגרידת לימון), סופגניית סביח (פרוסות חציל, תפוח אדמה, עגבניות, פטרוזיליה, ביצה קשה וזיגוג טחינה ועמבה מעל) וסופגניית פטריות מוקפצות עם תרד וגבינת מוצרלה שעליה זיגוג הולנדייז כמהין".

בחזרה מהירה למתוק: לא רק סופגניות, גם קרנן של הדונאטס עלתה בשנים האחרונות. "בשנה שעברה התחלנו לייבא לראשונה דונאטס של ענקית האפייה האירופית Baker&Baker ומכרנו כ־2 מיליון יחידות. בתקופה שסביב חנוכה נרשם זינוק משמעותי במכירות. לאור ההצלחה הגדולה בשנה שעברה, השקענו מאמצים רבים כדי לקבל את הזיכיון לשיווק ולהפצה של דונאטס מילקה ואוריאו", מספרת רעות וקנין, מבעלי NeoBrand, היבואנית הרשמית של דונאטס מילקה ואוריאו בישראל.

המחיר המומלץ לצרכן לדונאטס מילקה ואוריאו יעמוד על 8־10 שקלים ליחידה, והמוצרים ישווקו ברשתות, בחנויות נוחות, בבתי מלון ובבתי קפה. לדברי וקנין, "הציפייה היא שהשנה, בזכות הכניסה של שני המותגים הללו - האהובים מאוד על הישראלים - יצמחו המכירות בתקופת חנוכה אף יותר".

דונאטס אוראו (צילום: יח''צ)
דונאטס אוראו (צילום: יח''צ)