כבר 50 שנים שחברת מטעי בן עזר נערכת במרץ בחודשים נובמבר־דצמבר למשלוחי תיבות שי שיוצאות מישראל לרחבי העולם, לרגל חגיגות סוף השנה האזרחית. החברה, המתמחה במשלוח פירות הדר פרימיום, העשירה את תמהיל התיבות שלה ב־20 השנים האחרונות גם ביינות משובחים ובמטעמי גורמה כגון שוקולדים של שוקולטיירים מקומיים מובילים, שמני זית, יינות מיקבים ישראליים ומבחר פירות יבשים - הכל תוצרת הארץ.

השנה תעצב ותשלח החברה לרחבי העולם עשרות אלפי תיבות שי גדולות במשקל כ־14 ק"ג האחת, שיגיעו בשירות אקספרס עד לפתח הבית או העסק. "אנחנו רואים ביקוש גדול מאוד, שעולה לקראת חג המולד והשנה האזרחית החדשה", אומרת עדי מאייר, מנהלת השיווק של מטעי בן עזר. "מי ששולחות דרכנו הן בעיקר חברות עסקיות שרוצות לשמח את הלקוחות שלהן, את השותפים העסקיים ואת עובדיהן שנמצאים בחו"ל. מובן שגם אנשים פרטיים שרוצים לשמח חברים ובני משפחה שולחים".

איך הקורונה השפיעה על ההזמנות?
"במיוחד השנה - אחרי תקופה שבה חווינו ריחוק חברתי וניתוק בין־יבשתי - עולה הביקוש למתנות שמאחלות שנה טובה בשפה הישראלית הכי אותנטית. זה כאמור ניכר גם בקרב חברות עסקיות שעובדיהן פחות יכולים לטוס עכשיו ולהיפגש פנים אל פנים בכנסים וכדומה. גם אצלן מורגש הצורך להיות בקשר ולשלוח מתנות".

כפי שצוין, תיבות השי מלאות בפירות הדר המגיעים היישר מפרדסי בן עזר: תפוזים, אשכוליות אדומות ופומלית, בתוספת פינוקים שונים. העלות מתחילה ב־229 שקלים לתיבה ויכולה להגיע ל־600 שקלים ומעלה (כולל משלוח), תלוי בתכולה ובמדינת היעד. "אנחנו שולחים במערך שילוח ייחודי שלנו בקירור. יש תיבות שנשלחות במכולות ויש שבאוויר, תלוי ביעד ובהזמנה. זו כבר השנה השנייה שאנחנו שולחים גם לאיחוד האמירויות", אומרת מאייר. "מקבלי התיבות מתלהבים בעיקר מפירות ההדר. אלה לא פירות הדר שאת רואה בשוק או באירופה ובארה"ב. זה ממש פרימיום, ואנשים יודעים להעריך את האיכות".

עדי מאייר, מנהלת השיווק של מטעי בן עזר  (צילום: חיים כהן)
עדי מאייר, מנהלת השיווק של מטעי בן עזר (צילום: חיים כהן)

מהגליל באהבה

אחת התקופות החזקות מבחינת שליחת מתנות מישראל לרחבי העולם היא כאמור לקראת חג המולד. "לעומת השנה שעברה, שבה הוקפאו במקצת התקציבים לטובת משלוחי מתנות בחברות עסקיות רבות, השנה אנחנו מרגישים התעוררות מחודשת", אומרת מאיה גרינברג, מנהלת השיווק של קבוצת מורז צמחי מרפא.

הזרוע החברתית של המותג הוא המיזם Galilee's, שהוקם לפני שמונה שנים בידי הבעלים דודי פלד, במטרה לקדם מקומות תעסוקה בגליל ובפריפריה ולשלב אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. לדברי גרינברג, לקראת חג המולד יישלחו לחו"ל אלפי חבילות של Galilee's. "השנה אנחנו מרגישים שמוזרמים יותר תקציבים לטובת העניין הזה, ורואים שוב את הצורך של גופים וחברות עסקיות לשלוח לקראת השנה האזרחית החדשה מתנות לקולגות, לעובדים וללקוחות. אנחנו עובדים עם חברות גדולות והשילוחים הם גדולים", היא אומרת. "אנחנו עובדים עם חברות הייטק, סטארט־אפים, בנקאות, משרדי ממשלה ששולחים מארזים לרחבי העולם. המארזים מותאמים לצורכי הלקוח, גם במחיר ובתכולה, ויכולים לנוע מ־20־30 דולר ועד 100 דולר ומעלה, תלוי בתכולה ובשינוע. חלק מההזמנות לשנה החדשה שנעשו דרכנו כבר יצאו לדרך, ואנחנו כל הזמן בעשייה. המארזים מכילים שיכרים, יינות, שמני זית, ממרחים מלוחים, קונפיטורות, סילאן, דבש, טחינה - הכל על טהרת פרודוקטים מהגליל".

איך אתם נערכים מבחינה לוגיסטית לתקופה עמוסת משלוחים?
"יש לנו מחסן ובית אריזה, זה משהו שאנחנו עושים שנים. אנחנו מפיצים לחו"ל מאז שהמותג קיים. יש לנו מלאי, זו מכונה משומנת".
גרינברג מספרת: "כמו שיצרני תכולת המארזים של Galilee's נמנים עם כל הדתות, כך גם מקבלי המתנות. קהל הלקוחות שלנו הם לא רק קהילות של יהודים, אלא גם נוצרים, מוסלמים. הקהלים מגוונים מאוד ומדבר אליהם מאוד שהפרודוקטים יהיו מאדמת הגליל - חבל ארץ שרלוונטי לכל הדתות והקהילות. אנחנו משלחים לארה"ב, לאירופה, למזרח הרחוק - באוויר ובים. בארה"ב למשל יש לנו משרד דיגיטל שמקדם קמפיינים עם ניוזלטרס שנשלחים למועדון הלקוחות שלנו, וזה גדל ותופס תאוצה כל הזמן".

מאיה גרינברג, מנהלת השיווק של קבוצת מורז צמחי מרפא (צילום: יח''צ)
מאיה גרינברג, מנהלת השיווק של קבוצת מורז צמחי מרפא (צילום: יח''צ)

תחליף להיעדר התיירים

תוצרת מאזור הגליל תגיע לקראת חג המולד לחו"ל גם דרך פלטפורמת Online Mitzvah Marketplace. "קרן JNF ארה"ב, הפועלת לתמיכה בפרויקטים ובעסקים בפריפריה בישראל ומקדמת אותם, בתמיכתם של אנשי עסקים אמריקאים אוהבי ישראל, הקימה  יחד איתנו בזמן הקורונה את החנות המקוונת הזאת כדי שהאמריקאים, ולא רק הם, יוכלו לרכוש מוצרים תוצרת הארץ בזמן שבו לא היה אפשר להגיע לישראל", אומרת מיכל שילוח גל־נור, מנכ"לית עמותת זמן גליל מערבי. "עכשיו אנחנו יוצאים בקמפיין של מארזים מיוחדים לחג המולד. הקמפיין החל ביום שני בארה"ב, בדיוור למיליוני אמריקאים, ואנחנו מיד רואים מכירות. גם כאן בארץ יעלה קמפיין".

"רוב לקוחותינו", אומרת שילוח גל־נור, "הם אנשים פרטיים שרוצים לקבל ולתת מוצרים שאי אפשר להשיג בסופרים בארה"ב. יש למשל מארזים מיוחדים שבנויים על שמני זית מהגליל עם כדי חרס של קרמיקאית מהגליל, יש מארז מקסים של כלי הגשה עם שוקולד של יצרנים מהגליל, עשינו מארז של פלטת שוקולד מהגליל בשילוב קישוטים לעץ חג המולד של קרמיקאית מקומית, יש גם מארז חג מולד לילדים. המסר שלנו הוא שכשאתה קונה מעסק קטן, אתה עושה דבר ענקי. אלו עסקים שהיו בנויים בעבר על תיירות, והיום היא כמעט אינה קיימת. עלות המארזים נעה בין 100 ל־200   דולר, כולל משלוח. אני קוראת גם לחברות עסקיות להזמין דרכנו ללקוחות שלהן. לגופים עסקיים יש אפשרות להרכיב מארזים מיוחדים בהזמנה אישית".

שילוח גל־נור מציינת שהעובדה שהרבה מאוד תיירים שאוהבים להגיע לישראל בתקופה זו לא מגיעים מביאה לכך שהרצון לקבל מארזים מישראל גובר. "הם שמחים לצרוך תוצרת שמחברת אותם לישראל", היא אומרת. "עבור אנשים רבים, שלא נפגשים עכשיו בגלל הקורונה, זו דרך נהדרת לשלוח מארזים מהארץ לחו"ל עם מוצרים שאי אפשר למצוא על המדף בארה"ב. הצפי שלנו הוא לכמה מאות חבילות שיישלחו לחו"ל לקראת חג המולד. אנחנו ערוכים להזמנות. כל הזמנה שמגיעה, אנחנו מיד מפיקים ושולחים. אנחנו מציעים רק מוצרים עם יכולת ייצור מיידית וכאלה שקיימים במלאי בכמות מספקת".
טחינה ושמן זית
גם לפינוקים מירושלים יש ביקוש רב בימים אלה ברחבי העולם. "עכשיו זה גם נובמבר, שהוא חודש הקניות, וגם אנשים נערכים עם מתנות לקראת חג המולד כי הם חוששים שבגלל הקורונה שרשרת ההובלה עלולה להתעכב", אומרת מיכל פלטי, יזמית של East Jerusalem goods company - מיזם שיצא לדרך בסגר הראשון של הקורונה, ומשלח מארזים של מוצרי בוטיק ממזרח ירושלים לכל העולם.
הקהל שלהם מגוון, לדבריה: "קודם כל, יש ישראלים שנוסעים עכשיו לחו"ל ורוצים להביא מתנות לחברים ולמשפחה לחג המולד. יש כאלה ששולחים את המתנות וגם יש לקוחות שמזמינים מחו"ל לעצמם ולבני משפחתם וחברות עסקיות מישראל שמזמינות ללקוחות שלהן שמתגוררים בחו"ל מארזים לחג המולד", אומרת פלטי. "בתקופה זו בשנה רגילה הגיעו ארצה המון תיירים אוהבי ישראל, וגם כאלה שיש להם זיקה לירושלים, ואילו עכשיו הקורונה מעכבת את כל הביקורים בארץ והמצב גם לא ברור בארצות שלהם. אבל הם עדיין רוצים לחוש את האווירה בחג המולד, לטעום את הטעם האוריינטלי".

מיכל שילוח, מנכ''לית זמן גליל מערבי (צילום: ritvo photography)
מיכל שילוח, מנכ''לית זמן גליל מערבי (צילום: ritvo photography)

מה למשל את מציעה?

"יש לי מארז אחד שפשוט 'עף', וכולל חלבה, טחינה וממתקים ממזרח ירושלים. הכל ארוז יפה עם ברכה לשנה החדשה, בעלות של 55 דולר (בתוספת 15 דולר משלוח). יש עוד להיט: ערכה של שמן זית, זיתים, וקערת קרמיקה (65 דולר). אנשים פשוט מתים על זה. אני עסוקה עכשיו באריזות. זאת העונה הבוערת של ההזמנות מחו"ל, ואף שהשילוחים התייקרו - זה עדיין עובד חזק".

"חג המולד בכל שנה זה טירוף, פיצוץ בהזמנות גם בלי קשר לקורונה", אומרת חן קורן, הבעלים של מיזם "קופסא מהשוק" - משלוח של מוצרים משוק מחנה יהודה וירושלים לרחבי הארץ והעולם.

"בתקופת חג המולד", אומרת קורן, "עיקר הלקוחות שלנו למשלוחים בחו"ל הן חברות עסקיות ששולחות לעובדים שלהן או קרנות ששולחות למשקיעים שלהן, ויש גם כל מיני מוסדות כמו בתי חולים ואוניברסיטאות שרוצים לשמח את התורמים שלהם. יש כמובן גם אנשים פרטיים מחו"ל שמזמינים. אנחנו שולחים לארה"ב, לאירופה, לקזחסטן ולדובאי את המוצרים הייחודיים של השוק כמו חלבה, לדר, שוקולד טוב, עוגות מיוחדות וריבות וגם מוסיפים עבודות יד שונות, כשלכל קופסא אפשר גם להוסיף בובות דמויות סנטה קלאוס, נרות מדונג וקישוטים לעץ חג המולד. עלות המארזים נעה בין        500־1,800 שקלים לחבילה. מבחינתנו, ברוך השם, זו תקופה טובה מאוד".