"אלמלא ההחלטה שלי לצמצם את השימוש בפחם בתחנות הכוח ולסגור את חלקן, תעריפי החשמל היו מזנקים היום ב־50%". כך אומר ל"מעריב" שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ.

הוא התייחס להחלטת רשות החשמל להעלות ב־1 בפברואר את תעריפי החשמל לצרכן ב־4.9%. בעניין זה הוא הצדיק את החלטת שרת האנרגיה קארין אלהרר ואמר: "אני לא מאשים את שרת האנרגיה. יכולת השפעתה על התעריף אינה גדולה, והיא נובעת מחוסר ברירה".

לדבריו, "מחירי הפחם בעולם זינקו ב־100% והגז הנוזלי ב־500%. מתווה הגז שאישרתי הציל את מדינת ישראל. מחירי הגז עומדים על 4־4.5 דולר ליחידת אנרגיה בלבד והם הזולים ביותר בעולם. יש בימים אלה משבר אנרגיה בעולם, אבל בזכות מתווה הגז הוא פוסח על ישראל".

שרת האנרגיה צייצה אתמול בטוויטר: "עבדתי קשה כדי לבלום את העלייה במחירי החשמל, שעמדה בהתחלה על רמה דו־ספרתית. 4.9% נשמע המון, אבל בגרמניה המחיר גבוה פי שלושה, וכך גם בעוד מדינות באירופה. מזל שיש לנו משק אנרגיה אמין ושהחלטנו להיפרד מפחם".

מבדיקת "מעריב" מתברר כי ייקור החשמל אמור היה להגיע במקור ל־12%, ואולם "תרגילים חשבונאיים" כמו שימוש במקורות הכנסה חד־פעמיים ממכירת תחנת הכוח חגית מזרח והצפי למכירת תחנה נוספת ב־2022 מיתנו את ההתייקרות.

התעשיינים וארגוני העצמאים דורשים שלא להחיל עליהם את תעריפי החשמל העדכניים. נשיא להב עו"ד רועי כהן אמר: "אם הממשלה מעוניינת באמת לסייע לסקטור העסקי, יש להימנע מהחלת תעריפי החשמל החדשים לגבינו. הבטיחו לנו שהרפורמה במשק החשמל תביא להורדת מחירים".

במשק האנרגיה מעריכים כי מגמת הירידה במחירי הדלק תימשך גם החודש. מחיר הבנזין למכוניות ירד בדצמבר ב־23 אגורות לליטר ומחירו של בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי עומד על 6.38 אגורות לליטר.

ההערכה היא שהמשך ירידת מחירי הדלק בעולם וכן שער הדולר הנמוך יגרמו להוזלה של כ־10 אגורות לליטר בחודש הבא.