בניגוד להבטחות: רשות החשמל הודיעה היום (שני) על ייקור תעריפי החשמל לשנת 2022 לצרכן הביתי החל ממחר, ה-1 בפברואר, ב-5.7%. מדובר בייקור המנוגד להבטחת שרת האנרגיה קארין אלהרר מסוף 2021, לפיה התעריפים יעלו ב-4.9% "בלבד".

קארין אלהרר (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
קארין אלהרר (צילום: גילי יערי, פלאש 90)


ברשות החשמל הסבירו את ההתייקרות הנוספת בהמשך עליית מחירי הפחם בעולם בינואר והוא עדין מהווה 20% מעלות ייצור החשמל. לדבריהם, בשל העלייה במחירי הפחם, תעריף החשמל לצרכן הביתי היה צריך לעלות ב-10% אולם מספר גורמים ובהם הרווחים ממכירת תחנת הכוח "חגית מזרח" והירידה בדולר שהביאה לירידת מחירי הגז - מיתנה את ההתייקרות.

נזכיר שלא רק מחירי החשמל מתייקרים. החל מהיום בחצות יתייקרו גם מחירי הבנזין למכוניות ב-5.3% (34 אגורות לליטר). בעקבות כך יגיע מחירו של ליטר בנזין בשירות עצמי ל-6.71 שקלים ומדובר בשיא של שבע שנים.

חה"כ נעמה לזימי, חברת ועדת הכספים, מסרה בתגובה להודעת חברת החשמל: "עליית מחירי החשמל היא גזר דין אכזרי שיפגע קשות במאות אלפי משפחות עניות וממעמד הפועלים. באחד החורפים הקשים שידענו בישראל, החליטה חברת החשמל להעלות את מחיריה ב-5.7%, זאת לצד העלאות המחירים האחרונות על ידי תאגידי המזון. כבר לפני חודש התרעתי מפני עליית מחירי החשמל, הגשתי הצעת חוק שתמנע ניתוקי חשמל ממשפחות קשות יום, ודרשתי בוועדת הכספים להגדיר את עליית מחירי החשמל כעלייה דיפרנציאלית. מדינת ישראל חייבת להשתמש בכל האמצעים שעומדים ברשותה על מנת למנוע מצב בו קשישים נאלצים לבחור בין חימום לתרופות. יש לנו ברירות ויש מה לעשות - אפשר להעלות את שכר המינימום, להשקיע בשירותים הציבוריים ולהרחיב את הפיקוח כך שיחול על סל מוצרי יסוד רחב יותר".