את הכותרת של היום בגל ההתייקרויות הנוכחי, שמעיק מאד על יוקר המחיה הגבוה ממילא בישראל, תפסה הודעת רשות החשמל על תוצאות השימוע האחרון שקיימה בדבר עדכון תעריפי החשמל. על פי ההחלטה התעריף לצרכן ביתי יעלה בלא פחות מכ-5.7% כבר החל מ-1 בפברואר. "הגורם המרכזי לעלייה בתעריף החשמל הוא מחיר הפחם העולמי שעלה במהלך השנה האחרונה למעלה מ-100%", מסבירים ברשות החשמל.

הגם שהממשלה הקודמת והנוכחית קיבלו מספר החלטות שתכליתן גמילת ישראל מהפחם היקר, המזהם ופולט גזי החממה המזיק ביותר לסביבה ולבריאות הציבור, הגמילה ממנו כחומר גלם מרכזי לייצור החשמל איטית ומייסרת. זאת למרות טענות הממשלה הקודמת ותאגידי הגז הטבעי בדבר ביטחון אנרגטי לישראל לעשרות שנים רק מתגליות הגז הפוסילי, המזהם והמזיק לסביבה כשלעצמו, שכבר התגלו בחופי ישראל ולמרות החלטות ממשלה רבות בדבר העלאת ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות שאף לא אחת מהן לא יושמה עד תום והשיגה את יעדיה עד כה. זאת ועוד, חברת החשמל הגדילה לעשות והבהירה בכנסת רק לפני חודשיים כי לא תוכל לעמוד ביעד סגירת תחנות הפחם שלה בחדרה עד יוני הקרוב.

ברשות החשמל ניסו להרגיע את הסערה מראש והבהירו: "בשנת 2021 ,כ-23% מסך ייצור החשמל בישראל נעשה באמצעות פחם, עם זאת, החל מהשנה הקרובה שיעור הייצור בפחם צפוי לרדת בהדרגה עד להפסקה מוחלטת של השימוש בו בשגרה בשנת 2026". לא מידע מרגיע במיוחד לצרכנים. וכך גם לא ההבהרה כי "בשל העלייה במחירי הפחם תעריף החשמל לצרכן הביתי היה צריך לעלות בכ-10% אולם מספר גורמים הביאו להתמתנות העלייה בתעריף".

אמיר, בעלי בית קפה בתל אביב, אומר: "אם הקורונה לא הרגה אותנו בנס, אף שאת מעט העזרה שקיבלנו כבר התבקשנו מזמן להחזיר למדינה, אז גל ההתייקרויות הזה במיסים ובחומרי הגלם יהרוג אותנו סופית. שלא לדבר על זה שבאמצע השבוע התפוסה ירדה בחצי. אנשים, בעיקר מבוגרים, יוצאים פחות כבר כמה חודשים בגלל העלייה בתחלואת הקורונה ולכל השאר יש פחות כסף פנוי בכיס. אנחנו שוב נאלצים לקצץ לעובדים בשעות עד שגייסנו שוב מהגורן ומהיקב כדי להפעיל את המקום".

ירון, בעלים של קיוסק סמוך, מספר: "בהעלאה של המיסוי על משקאות ממותקים פגעו בפרנסה שלי כי אנשים קונים פחות עכשיו וכאילו שזה לא מספיק ייקרו את הכלים החד פעמיים ולא נתנו שום תמריץ לעסקים או ליצרנים של כלים ממוחזרים להחליף את הדיסקסט. ניסיתי למצוא יצרנים וספקים של כלים ממוחזרים אבל כמעט שאין כאלה. ככה ההוצאות שלי רק עולות וההכנסות רק יורדות. החשמל יכול להיות הקש האחרון שישבור אותי. אני כבר למעלה משנתיים בקושי מצליח להרוויח ורק להשאיר את הראש מעל המים".

בתנועת "עומדים ביחד", ממובילות המאבק ביוקר המחיה, אומרים: "התייקרות תעריפי החשמל מצטרפת לגל ההתייקרויות במשק: המזון, הדלק והתחבורה הציבורית. הממשלה מענישה את הציבור, ומביאה מתווה מנותק לפגיעה בשכר המינימום, והעלתו ב-54 אגורות לשעה בלבד, במקום העדכון המשמעותי יותר שהיה מתוכנן. מדובר בניתוק קיצוני ומחפיר על גבם של מיליון שכירים בישראל, שיצטרכו לבחור בין חשמל לבין אוכל. הגיע הזמן למעשים: להעלות את שכר המינימום ל-40 ש"ח לשעה, ולהתחיל לפעול למען האנשים שחיים כאן".

שר האוצר לשעבר, ישראל כ"ץ (ליכוד), צייץ: "הממשלה מעלה את מחירי החשמל ב-5.7% - הרבה מעבר למתוכנן. עוד מכה למשקי הבית והעסקים. הכל מתייקר ורק הציבור משלם. השארנו עודף של עשרות מיליארדים ואתם קניתם שלטון בכסף. הציבור מאס בכם. לכו הביתה".