ועדת הכלכלה בכנסת דנה היום (שלישי) באפשרויות הסיוע לעסקים הקטנים שנפגעו בגל האומיקרון. בדיון השתתף שר האוצר, אביגדור ליברמן. במהלך הדיון תקף ליברמן את חברי הכנסת החרדים ואמר: "אנו מאוד רוצים לעזור לחרדים בניגוד לח"כים מש"ס ויהדות התורה שרוצים לשמור אותם בעוני". בהמשך התייחס לרשת הביטחון לעצמאים ואמר: "בשבוע הבא יתחיל הדיון, מקווה שתוך שבועיים נסכם עליה".

בפתח הישיבה, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, אמר: "מדינת ישראל במשבר. היא ידעה לטפל בעסקים בגל הראשון השני והשלישי, גל האומיקרון ממשיך ויש פגיעה בעסקים ובשכירים ובענפים מסוימים שנפגעים יותר מאחרים. הממשלה עשתה מעשה בשבוע שעבר והודיעה על שורת צעדים שחלקם מבורכים וטובים, יש דברים שאנחנו במחלוקת, אם נתונים הטבת מס על שכר היא צריכה להגיע למוחלשים ביותר. זה דילג על מקבלי שכר המינימום. מה שלא ראינו בתכנית זה התייחסות לעסקים, שר האוצר התחייב להציג את הנושא והגיע לכאן היום. ביקשתי שישמע את בעלי העסקים וחברי הכנסת ואז יתייחס. מתי שהשר יבקש להציג את הדברים שלו נאפשר לו".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) תקף את ליברמן: "לישראל ביתנו אין פיצוים לעסקים ולעצמאים. אין לכם בושה. אמרת עלינו שפזרנו כסף עם הליקופטרים. היום לקחת הלקיפורטים וי אי פי רק למעמד העליון. אתה מבין שיש אמא שחושבת האם להדליק את הדוד לחמם מים לילדים? העלית מיסים וגרמת סחרור מחירים שאנשים לא ידועים אם לקנות פסטה. בשם אלפי חללי הקורונה שקברת, בשם עשרות אלפי העסקים שהפקרת ומאות אלפי הילדים שהרעבת, אני קורא לך להתפטר".

סגן שר במשרד ראש הממשלה, ח"כ אביר קארה אמר: "הדיון הזה לא היה צריך להתקיים. לצערי הוא מתקיים. בטח לא בממשלה הזאת. כולנו הגענו על קולות של אנשים שנמצאים כאן על קולות העצמאים. לא נוח לי כי המעסיקים שלי יושבים פה ובזום. הם משלמים את המשכורות שלנו. זה שהם צריכים להתבזות פעם אחר פעם זה דבר חמור שאנו צריכים לדאוג שלא יקרה עוד. כל מה שעשינו מתגמד לעומת המצוקה של האנשים שיושבים כאן".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) תקף את שר האוצר: "ההסתות נגד אוכלוסיות שלמות כמיטב המסורת של רודפי ישראל, רצית לזרוק אותנו במריצות למזבלה. כשיש יוקר מחיה מה שיש לך להגיד שהחרדים אשמים ביוקר המחיה? אתה יכול להסביר אמירה כזאת? מה שאתה עושה עכשיו אין לזה הסבר. אי אפשר לכסות שנאה ורדיפה של ציבור שלם. אף אחד לא יכול להבין את הרדיפות. מה עשינו לך? אנחנו לא אזרחים שווי זכויות?  הציבור החרדי לא ישנה את אורח חייו. ערכים לא זורקים בשביל להכנס לקואליציה".

גלית דיסטל-אטבריאן בוועדת הכלכלה. צילום: ערוץ הכנסת

ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) תקף גם הוא בחריפות את שר האוצר: "כל הגזרות האלה זה פשוט לממן את אותם מליארדים שהוא החליט שהוא מחלק לכל מני מגזרים. היינו איתכם בהפגנות שלכם, באנו ראינו את המצוקה, יודעים מה זה המצוקה וכואב לנו ששר האוצר, עם מי הוא לא רב? חקלאים, מורי הדרך. תחליף את העבודה, תעוף מהמשרה הזאת ותהיה לכולם עבודה. זה מדינה שיש לה מדיניות רווחה, זה לא קשור לחרדים".

"אל תדחוף לנו תכניות הסחה. אני מדבר על עצמאים מסכנים שאין להם מ ה להביא לבית ואתה הולך למסעדות יוקרה. תהיה קצת צנוע. אתה שר האוצר הכי גרוע שהיה כאן. בושה וחרפה. את הרצחנות שלך לא יסלו לך", הוסיף. בסיום דבריו, אבוטבול הורחק מהוועדה.

בסיום הדיון, הגיב שר האוצר אביגדור ליברמן: "אנו מאוד רוצים לעזור לחרדים בניגוד לחכים מש"ס ויהדות התורה שרוצים לשמור אותם בעוני. כל עוד ילדים לא ילמדו אנגלית, מתמטקיה ומחשבים הם לא יוכלו להתקדם בחיים. אנו רוצים שהם יוכלו להתפרנס בכבוד ולא לחיות בקצבאות. אתם רוצים לשמור אותם בעוני ובשבי".

"אנחנו נכנסו למשרד האוצר ב-13 ביוני, 2021. ביקשתי לראות נתונים, תחזיות עם מה נכנסו לממשלה. מה תחזית הצמיחה, הגירעון, האבטלה, מה תחזית האינפלציה? מי שמשווה את הנתונים אז להיום אז הוא רואה את כל ההבדל בביצוע. נמצאים בעולם אחר לגמריי. וגם מי שמסתכל על הדוחות השנתיים של כל הארגונים הכי גדולים בעולם, OECD, דירוג אשראי וכו', כלכלת ישראל קיבלה תעודת הצטיינות. מציע לכולם לקרוא את הדו"ח האחרון של קרן המטבע הבינלאומי".

ליברמן הוסיף: "אנחנו השגנו את ההישגים בזכות שינוי מקצה לקצה .בזה אזכיר ב-3 סעיפים עיקריים: הדבר הראשון שעשינו הוא ביטול החל"ת. דבר שני - אמרנו בצורה מאוד ברורה שלא יהיו יותר סגרים, כי אי אפשר כל פעם להסתגר, צריך לחיות לצד הקורונה. הדבר שלישי - סיוע ממוקד ולא פיזור כסף ממסוקים. כשאני מסתכל על הפיצוי של העסקים הקטנים, כמה עסקים נפתחו ב 2019 וכמה נסגרו ב-2021. ב2021 נפתחו יותר עסקים מאשר ב-2019 ונסגרו פחות".

אביגדור ליברמן בוועדת הכלכלה (צילום: לע''מ)
אביגדור ליברמן בוועדת הכלכלה (צילום: לע''מ)

"אנחנו חייבים להגדיל את העוגה, אין רווחה בלי רווחים, אין מדינה ענייה שיש לה מערכת רווחה חזקה, איתנה ומפותחת. איפה יש מערכת רווחה משגשגת? זה בשוויץ ובגרמניה. שם אנחנו צריכים להיות. אנחנו לא יכולים בשמונה חודשים לתקן את כל העוולות מ-48 ועד היום. אין לי ספק שיש עסקים ואנשים שנפגעו וצריך לעזור להם. בגדול מה שאני חושב שהממשלה עשתה גם בתחום החברתי וגם במה שניסינו לעשות בכלכלה ואני מכיר היטב את כל הממשלה מ-96, לא היה דבר כזה. שום דבר שלא יתקרב לפיצויים של הממשלה הזאת. שבוע הבא נתחיל דיון מסכם על נושא רשת הביטחון לעצמאים. קארה היה שם בין המובילים, אני מקווה שתוך שבועיים נסכם רשת ביטחון לעצמאיים".

קודם לכן הבוקר התקיים כינוס ראשון של הקבינט הכלכלי-חברתי (ועדת שרים לענייני חברה כלכלה) בראשות שר האוצר, אביגדור ליברמן. בתחילת הדיון נשא ליברמן הצהרה לתקשורת.

"אני שמח לפתוח את הועידה, למה שקרוי קבינט כלכלי. אנחנו היום נעשה סקירה בכמה וכמה נושאים. נתייחס ליוקר המחיה, הקמת שני בתי חולים חדשים בדרום ובצפון, נושא התעסוקה וניסיון להכניס גם את הגברים החרדים למעגל התעסוקה, כאשר התכנית שלנו היא קודם כל לתת תמריצים חיוביים. בין היתר, אנחנו רוצים להוריד את שעות החובה מ-40 שעות ל-20 שעות למידה בכולל, בלי לפגוע בשכר או במלגה שאנשים מקבלים. כלומר, על 40 שעות יקבלו כמו על 20 שעות, אבל זה יאפשר להם לצאת לתעסוקה", פתח ליברמן את דבריו.

"מה שחשוב לי לציין זה שנפגשנו השבוע עם ראשי ה-OECD. זכינו להערכה גדולה לביצועים של הכלכלה הישראלית. יחד עם זה, קיבלנו הערות בדיוק בנושא הזה. הצורך להכניס למעגל העבודה את האוכלוסיות שטרם נרתמו כמו שאר אזרחי המדינה. המאמצים שלנו. המאמצים שלנו מכוונים להגדלת העוגה, להגדיל הכנסות, לצמצם פערים בחברה הישראלית ולחזק את מעמד הביניים", המשיך.

"פעלנו בנושאים האלו, וכמובן החלטות כמו הגדלת דמי קיום ב-50% לחיילי צה"ל או להגדיל את הקצבה למקבלי השלמת הכנסת, גמלאים, בסכום כולל של מיליארד וחצי שקל - זה כבר הוכחה שלא מסתפקים רק בכוונות, אלא בביצוע בשטח", הוסיף ליברמן.

כזכור, בשבוע שעבר הציג ליברמן יחד עם ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, את התוכנית הממשלתית להורדת יוקר המחיה, הכוללת הטבת מס למשפחות עובדות, הגדלת הסבסוד לצהרונים, הגדלת מענק עבודה לעובדים בשכר נמוך, הפחתת תעריף החשמל, "מכס אפס" להוזלת מוצרי צריכה ועוד.